CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

05.05.2011 14:20

05.05. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2012.

Ponadto rząd przyjął:

- trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2012 - 2014,

- projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2012, przedłożony przez ministra finansów.

Rząd zaakceptował projekt budżetu na 2012 r.: dochody wyniosą 292.700.000 tys. zł, wydatki nie będą wyższe niż 327.700.000 tys. zł, a deficyt nie przekroczy 35.000.000 tys. zł. Projekt uwzględnia również budżet środków europejskich: dochody - 72.570.113 tys. zł i wydatki - 77.104.059 tys. zł. Jeśli chodzi o planowane przychody z prywatyzacji, to szacuje się, że w 2012 r. wyniosą one 10 mld zł.

Dochody budżetu państwa

Prognoza dochodów na 2012 r. oparta jest na przewidywanej w 2011 r. dynamice wzrostu PKB oraz planowanych zmianach systemowych.

Na potrzeby projektu budżetu na 2012 r. przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych: wzrost przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej o 1,3 proc., realny wzrost PKB o 4 proc.; średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych - 2,8 proc., wzrost spożycia ogółem o 3 proc., realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej - 2,9 proc.

W 2012 r. zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT: wzrośnie z 48,97 proc. do 49,24 proc. W przypadku CIT - ten udział pozostanie na poziomie z 2011 r., tj. 22,86 proc.

Jeśli chodzi o najistotniejsze zmiany podatkowe planowane na 2012 r. będą to: zmiany podatku akcyzowego na węgiel i koks; korzystne dla podatników zmiany w zakresie płatności zaliczek na podatki dochodowe od działalności gospodarczej; zmiany w ordynacji podatkowej (dotyczące tzw. podatku Belki); wzrost akcyzy na papierosy o 4 proc.; wzrost VAT na odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt oraz obuwie dziecięce do 23 proc.

Dochody podatkowe wyniosą 269.427.010 tys. zł, tj. o 8,9 proc. nominalnie więcej niż w 2011 r. Na kwotę tę składają się dochody m.in. z następujących podatków:

- VAT - 132.500.000 tys. zł (o 7,1 proc. więcej niż w 2011 r.), - akcyza - 63.480.000 tys. zł (wzrost o 8,1 proc.), - CIT - 29.600.000 tys. zł (wzrost o 19,4 proc.), - PIT - 42.400.000 tys. zł (wzrost o 9,6 proc.).

Dochody niepodatkowe wyniosą 21.502.569 tys. zł. Będą to m.in.:

- dochody z cła - 1.754.000 tys. zł, - dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat z zysku - 2.153.500 tys. zł, - opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe - 15.187.686 tys. zł, - wpłaty jednostek samorządu terytorialnego - 2.407.383 tys. zł, - dochody ze środków Unii Europejskiej i innych źródeł niepodlegających zwrotowi wyniosą 1.770. 421 tys. zł

Wydatki budżetu państwa

Do ustalenia wydatków budżetowych na 2012 r. wykorzystano tymczasową dyscyplinującą regułę wydatkową. Elementem wzmacniającym efekt tej reguły jest utrzymanie w 2012 r. zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej.

Poziom wydatków oszacowano na podstawie m.in. następujących założeń: wydatki na obronę narodową - co najmniej 1,95 proc. PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy; waloryzacja emerytur i rent wskaźnikiem wynoszącym 104,2 proc.; wydatki na infrastrukturę transportu lądowego w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na 2012 r. wpływów z akcyzy od paliw silnikowych; subwencja dla samorządu terytorialnego obejmuje skutki podwyżek dla nauczycieli z 2011 r. oraz środki na sfinansowanie wzrostu ich wynagrodzeń o 2,2 proc. od września 2012 r.

W wydatkach zaplanowano także środki na finansowanie i współfinansowanie programów oraz projektów realizowanych z udziałem pieniędzy unijnych, a także środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA.

Limit wydatków budżetowych na 2012 r. jest wyższy o 4,6 proc. od planowanego na 2011 r.

Na wydatki przede wszystkim złożą się:

- dotacje i subwencje - 155.119.103 tys. zł, - świadczenia na rzecz osób fizycznych - 23.279.304 tys. zł, - wydatki bieżące jednostek budżetowych - 60.834.089 tys. zł, - wydatki majątkowe - 14.874.428 tys. zł, - obsługa długu Skarbu Państwa - 43.796.900 tys. zł, - środki własne UE - 16.687.446 tys. zł; - współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 13.108.730 tys. zł.

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach będą stanowić dotacje i subwencje (47,3 proc.), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych (18,6 proc.) oraz obsługa długu Skarbu Państwa (13,4 proc.).

W 2012 r. realizowanych będzie 55 programów wieloletnich, na które zaplanowano wydatki budżetowe w wysokości 5.881.091 tys. zł.


Rada Ministrów przyjęła Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2012-2014, przedłożony przez szefa służby cywilnej.

W trzech kolejnych latach liczba mianowań urzędników w służbie cywilnej wyniesie: w 2012 r. - 500 osób, w 2013 r. - 500 osób i w 2014 r. - 500 osób.

Zainteresowanie mianowaniem w służbie cywilnej jest nadal duże. Uzyskanie statusu mianowanego urzędnika służby cywilnej służy budowie profesjonalnego korpusu służby cywilnej.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Nowe przepisy przygotowano ze względu na zagrożenie powodziami, które powodują znaczne straty w gospodarce i mieniu prywatnym. Dotychczas każdorazowo po wystąpieniu powodzi konieczne było uchwalenie specustawy przyznającej szczególną pomoc poszkodowanym i dokonywanie zmian w obowiązujących przepisach. Rozwiązania zaproponowane w nowej ustawie mają charakter bardziej uniwersalny, dzięki czemu zapewnią sprawniejsze i szybsze udzielenie pomocy poszkodowanym przez żywioł powodzi.

Założono, że Rada Ministrów będzie każdorazowo określić w rozporządzeniu wykaz gmin lub miejscowości poszkodowanych w wyniku powodzi, w których zastosowanie będą miały szczególne rozwiązania określone w ustawie. Rozporządzenie będzie wydawane w przypadku wystąpienia powodzi o dużych rozmiarach, gdy środki zastosowane przez terenową administrację rządową i samorząd terytorialny okażą się niewystarczające. Premier będzie otrzymywał odpowiednie dane od wojewodów. Na podstawie tego rozporządzenia będzie można udzielać pomocy poszkodowanym przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Postanowiono, że w roku, w którym wystąpiła powódź minister finansów będzie mógł utworzyć rezerwę celową, przeznaczoną na sfinansowanie usuwania jej skutków. Założono, że łączna wartość pomocy publicznej udzielonej na podstawie ustawy, z przeznaczeniem na naprawę szkód spowodowanych powodzią, nie będzie mogła przekroczyć wartości szkód materialnych poniesionych wskutek tego kataklizmu.

Przyjęto, że rodzina lub osoba samotnie gospodarująca, poszkodowana w wyniku powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnych potrzeb bytowych będzie mogła otrzymać jednorazowy zasiłek powodziowy do 2 tys. zł. Jednocześnie postanowiono, że gdy wartość szkód nie przekroczy 2 tys. zł - zasiłek będzie wypłacany w wysokości odpowiadającej poniesionej szkodzie, natomiast gdy poniesiona szkoda będzie równa lub większa niż 2 tys. - zasiłek będzie wynosił 2 tys. zł. Zasiłek będzie przyznawany niezależnie od dochodów rodziny lub osoby samotnie gospodarującej. Decyzję o przyznaniu zasiłku będzie wydawał wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 2 dni (licząc od dnia wpłynięcia wniosku). Zasiłek będzie też wypłacany niezwłocznie, nie później niż w ciągu 2 dni (licząc od dnia wydania decyzji o jego przyznaniu). Zasiłek co do zasady nie będzie podlegał zwrotowi. Podstawą jego przyznania będzie oświadczenie zawarte we wniosku, że osoba go składająca poniosła szkodę w związku z powodzią.

Zaproponowano także odstąpienie od trybu przetargowego przy zbywaniu nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe dla osób fizycznych poszkodowanych przez powódź. Chodzi o nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Na takich samych zasadach zbywane byłyby nieruchomości z zasobu własności rolnej skarbu państwa.

Założono, że pracownik będzie usprawiedliwiony, jeśli z powodu powodzi nie przyjdzie do pracy. Będzie mu wówczas przysługiwać prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych.

Zapisano, że starosta, na wniosek bezrobotnego poszkodowanego powodzią, będzie mógł przyznać mu prawo do świadczenia w wysokości zasiłku dla bezrobotnych, finansowanego z Funduszu Pracy. Chodzi o okres poprzedzający dzień zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy, nie dłuższy niż 30 dni, jeżeli opóźnienie w rejestracji było spowodowane powodzią. Starosta będzie mógł także dokonać zwrotu ze środków Funduszu Pracy poniesionych przez pracodawcę (którego zakład został zniszczony) kosztów na wynagrodzenia, nagrody, składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych pracowników. Zwroty te będzie można realizować przez okres do 12 miesięcy, ale nie dłużej niż do końca roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź.

Pracodawca, który ze względu na powódź musiał przejściowo zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej (lub istotnie ją ograniczył), i nie posiada środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia, będzie mógł uzyskać na ten cel nieoprocentowaną pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Środki byłyby przeznaczane na wynagrodzenie: za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy; czas niewykonywania pracy jeśli pracownik był do niej gotów, ale z powodu przeszkód po stronie pracodawcy nie doszło do jej świadczenia; za pracę polegającą na ochronie zakładu przed powodzią lub usuwaniu jej skutków.

Przewidziano możliwość udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych przedsiębiorcom poszkodowanym powodzią. Warunkiem skorzystania z ulgi, w ramach programu pomocowego, będzie złożenie wniosku przez przedsiębiorcę do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź.

W proponowanych przepisach wyeliminowano ryzyko utraty prawa do świadczeń socjalnych w przypadku korzystania ze świadczeń związanych z powodzią (świadczenia uzyskane w związku z powodzią nie będą wliczane do dochodu, od którego zależy uzyskanie świadczeń socjalnych).

Przewidziano rozciągniecie stosowania ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców - na poszkodowanych przez powódź przedsiębiorców, którzy odnotują co najmniej 15 proc. spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż.

Stworzono przepisy, które umożliwią szybszą odbudowę, remont lub rozbiórkę urządzeń wodnych, uszkodzonych lub zniszczonych przez powódź - przez zniesienie obowiązku uzyskiwania dla takich urządzeń pozwolenia wodnoprawnego.

Postanowiono, że nadzór nad realizacją zadań związanych z pomocą poszkodowanym będzie zadaniem wojewody.

Wprowadzono możliwość ubiegania się przez przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź o pożyczki na usuwanie szkód majątkowych w prowadzonych przez nich firmach. O pożyczki będą mogli się starać przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą i nie zatrudniali więcej niż 50 pracowników. Pożyczkę będą mogli też otrzymać przedsiębiorcy, którzy w dniu wystąpienia powodzi mieli zawieszoną działalność, i ci którzy ją zawiesili po wystąpieniu powodzi. Pożyczka będzie udzielona jednorazowo do wysokości szkody poniesionej w wyniku powodzi, ale nie będzie większa niż 50 tys. zł. Będzie można ją umorzyć: w całości (jeśli przedsiębiorca jest ubezpieczony od następstw klęsk żywiołowych) i w 75 proc. (jeśli przedsiębiorca nie jest ubezpieczony; pozostałe do spłaty 25 proc. nie będzie oprocentowane i będzie podlegać 9 miesięcznej karencji). Pożyczki będą udzielane przez fundusze pożyczkowe wybrane przez ministra gospodarki w drodze konkursu. Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony po wejściu ustawy w życie.

Kolejne zmiany zakładają: likwidację Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej (zadania prezesa KZGW przejmie Główny Koordynator Gospodarki Wodnej) oraz likwidację 7 regionalnych zarządów gospodarki wodnej (w ich miejsce powstanie 16 wojewódzkich zarządów gospodarki wodnej).

Założono, że Główny Koordynator Gospodarki Wodnej będzie podlegać ministrowi ds. gospodarki wodnej. Będzie on powoływany i odwoływany przez premiera na wniosek ministra właściwego ds. gospodarki wodnej. Będzie w randze sekretarza lub podsekretarza stanu resorcie środowiska.

Większość przepisów ustawy ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (chodzi o część pomocową), z kolei regulacje dotyczące zmian organizacyjnych w administracji gospodarki wodnej powinny obowiązywać od 2012 r.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mick/

Źródło artykułu:PAP
finanserządbudżet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)