Co Twój iPod mówi o Tobie

iPody firmy Apple reprezentują wiele osobowości. Kim chcesz być dzisiaj?

Co Twój iPod mówi o Tobie
Źródło zdjęć: © WP.PL | Kamil Jakubczak

19.12.2008 | aktual.: 19.12.2008 12:30

Jeśli firma Apple i Steve Jobs postawią na swoim, Boże Narodzenie będzie wywoływać skojarzenia ze Świętym Mikołajem, reniferem - i wielokolorowymi iPodami nano.

Apple stworzyła ostatnio nowe zestawy nano w jasnych odcieniach, włączając w to także czerwonego iPoda nano i iPoda shuffle. Reklamy firmy Apple zachęcają do zakupu małych kolorowych odtwarzaczy muzycznych używając do tego prostego sloganu "nano-chromatyczny".

Apple jako pierwsza firma zwróciła uwagę na fakt, że jeśli chodzi o odtwarzacze tak samo ważny jest ich wygląd jak i ich funkcjonalność. Ostatnio wpadły na to także firmy tworzące nowe modele telefonów komórkowych. Telefony stają się odzwierciedleniem naszej osoby i ważnym sposobem na wyrażenie naszej osobowości - jak twierdzi Ehtisham Rabbani, wiceprezes ds. strategii produktu i marketingu w LG.

Jest to wyraźny kontrast do szarych odcieni, jakie mieli do dyspozycji użytkownicy elektroniki jeszcze kilka lat temu. Jak twierdzi dyrektor wykonawczy instytutu Pantone Color, pani Leatrice Eiseman, przedsiębiorstwa z wyjątkiem patrzącej w przyszłość firmy Apple, w latach 90-tych w większości ignorowały jej rady dotyczące wykorzystania koloru._ Nie rozumieli, jaką moc ma kolor- w ich mniemaniu nie miał on nic wspólnego z urządzeniami _ - wspomina.

To się zmienia. Trend dotyczący użycia koloru w produkcji komórek stał się wyraźny w połowie 2007 roku. Spójrzcie na Samsunga Juke, którego Verizon wypuścił w październiku 2007 w kolorze czerwonym, akwamaryny i królewskim błękicie. Tego rodzaju modele telefonów jak sportowy Juke, które przemawiają do młodszych klientów, jako pierwsze "nabierają kolorów". Nokia właśnie zaprezentowała dwa nowe odcienie- ognisty fiolet i grafit-które wykorzystane będą w europejskiej nastawionej na to, co najmodniejsze linii telefonów Supernova.

Marketing Manager ds. urządzeń w Verizon Wireless Sapna Tahliani twierdzi, że jeśli chodzi o produkty skierowane do starszych klientów, jak na przykład kosztowny smartphone, o wiele bardziej prawdopodobne jest, że oferowane będą one w bardziej konserwatywnych kolorach. Chociaż zaczyna się to zmieniać. BlackBerry firmy Research In Motion, który długo uważany był za najlepszy model w kategorii smartphone, można teraz kupić w kolorze różowym, czerwonym, ametystu, złota - oraz w Wielkiej Brytanii- w czerwono pomarańczowym odcieniu nazwanym "zachód słońca".

Według Eiseman dzieje się tak, ponieważ na nasze decyzje zakupowe mają wpływ nasze reakcje emocjonalne na dany kolor. Zmusiło to producentów telefonów do zapoznania się z psychologią koloru, inwestowania w badania nad materiałami i sprawdzania prognoz dotyczących popularności kolorów. _ Nasza grupa projektantów jest na bieżąco z nowymi trendami w modzie, motoryzacji i dekoracji wnętrz _- jak twierdzi Rabbani. Nowe kolory mogą trafić do sklepów w ciągu sześciu miesięcy.

Oczywiście nikt nie wie o tym lepiej niż firma Apple. iPoda nano ich produkcji można kupić w dziewięciu kolorach. Jednak, jeżeli chodzi o dodanie koloru telefonom komórkowym, Apple pozostaje w tyle. Podczas gdy produkty mniejszej wagi jak futerały czy pokrowce na telefon dostępne są w niezliczonej ilości kolorów, telefony firmy Apple można dostać w zwyczajnym podstawowym czarnym lub białym kolorze.

Firma Apple nie jest jedynym producentem telefonów, który stawia na tradycyjny wygląd. Aby podkreślić, że neutralne kolory nie są zupełnie passé Rabbi dodaje, że czarny jest jednym z najbardziej „stałych” kolorów firmy LG w każdym z przedziałów wiekowych. Wśród młodszych klientów coraz popularniejszym kolorem jest jasnoniebieski. „Niebieski jest bezpiecznym kolorem, który trafia do osób różnej płci i w różnych grupach wiekowych”, jak zauważa. „Jasnoniebieski się wyróżnia; jest on nowym różowym”. Wcześniej w tym roku LG wypuściło szykowny odtwarzacz/telefon Chocolate w wersji blady błękit.

Dodatkowo, niebieski jest ulubionym kolorem Ameryki jak twierdzi Eiseman. I dodaje, "Bardzo często produkty oferowane klientom zawierają w sobie jakiś odcień niebieskiego, ponieważ pewien procent populacji zawsze na niego zareaguje".

Niektóre kolory, takie jak żółty czy zielony, nie współgrają z gustami klientów. _ Długo nie zobaczysz naszego telefonu w kolorze żółtym _- potwierdza Rabbani. Jednak zielony model telefonu enV firmy LG osiągnął zaskakujący sukces, pomimo słabej oceny podczas badania w grupach focusowych. Rabbani twierdzi, że w tym przypadku pomogło powiązanie promocji z filmem Shrek.

Producenci, którzy sprzedają swoje produkty na całym świecie dostosowują kolory do lokalnych gustów. Według Rabbaniego Amerykanie wolą proste, nieupiększane kolory. Również operatorzy sieci wpływają na opinie o danym kolorze poprzez nadawanie ekskluzywnych przywilejów określonym odcieniom.

Tylko niektóre modele mogą być "pokolorowane". Firmy telekomunikacyjne są ostrożne, jeśli chodzi o nadmiar na rynku. Czasami telefony będą sprzedawać się lepiej niż było to zakładane i „zapracują na nowe kolory”. Tak było w przypadku Chocolate, który po raz pierwszy zaproponowany został w kolorze czarnym w lipcu 2006 roku. Do grudnia 2007 oferta rozszerzona została o kolejne sześć kolorów, takich jak biały, „mięta” i „wiśnia”.

Najnowszy trend zakłada, że sprzedaje się odtwarzacze muzyki i zestawy telefonów w kilku różnych odcieniach od razu. „Czasami nie widać pełnego uroku danego telefonu, jeśli wprowadza się go tylko w jednym kolorze”, wyjaśnia Rabbani. Kiedy LG ujawniło Wenus w listopadzie 2007, zaproponowało czarną i ogniście różową wersję, aby dotrzeć zarówno do mężczyzn jak i kobiet.

Producenci gadżetów oraz operatorzy sieci telefonów komórkowych mają nadzieję, że trend dotyczący koloru będzie się utrzymywał. W ciągu najbliższych 10 lat, kiedy produkcja własna telefonów zmniejsza się i koszty produkcji maleją, „Będziesz mógł bardziej skupić się na projektowaniu telefonu” jak twierdzi Christian Lindholm, dyrektor Fjord, Londyńskiej firmy zajmującej się konsultingiem w ramach projektowania.

Według Eiseman, “Dzisiaj, jeśli nie produkujesz czegoś, co ma w sobie kolor, postrzegany jesteś jako zacofany lub nudny.” Oczywiście, nie jest to informacja, którą ktokolwiek chciałby przekazywać o sobie.

Elizabeth Woyke i Brian Caulfield

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)