Czy Biedronka ma kłopoty?

Poznaliśmy wyniki Jeronimo Martins - portugalskiego właściciela sieci sklepów Biedronka. Nie jest dobrze, zysk całej sieci spadł aż o 17,1 proc., podczas gdy analitycy spodziewali się tylko 8 proc. Sytuacja Biedronki też nie wygląda najlepiej. Tak złych wyników nie było od 10 lat!

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL/Andrzej Hulimka

Kurs akcji spadł dziś o ponad 3 proc.

Jeronimo Martins podaje w swoim raporcie, że w Polsce, tak jak w poprzednich kwartałach, firma miała do czynienia z konkurencyjnym rynkiem w branży spożywczej, na którym wszystkie sieci ostro ze sobą konkurują.

I chociaż Biedronka odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie 6,6 proc. w złotych (5,9 proc. w euro) to, po raz pierwszy w historii wyników sieci, odnotowano spadek wskaźnika Like for Like - o 2,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu z poprzedniego roku. Przedstawia on sprzedaż w sklepach działających przynajmniej rok bez uwzględniania tych nowo otwiertych. Sieć tłumaczy to m.in. faktem, że w tym roku święta wielkanocne wypadły później.

- Wyniki Jeronimo Martins odzwierciedlają powolne rozpoczęcie roku przez Biedronkę. Będziemy nadal stawiać czoło wyzwaniom na bardzo konkurencyjnym rynku i pozostajemy w pełni zaangażowani w dalsze umacnianie pozycji lidera w Polsce oraz znaczenia dla polskich konsumentów - powiedział prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos, cytowany w komunikacie firmy.

Po otwarciu portugalskiej giełdy akcje Jeronimo Martins lecą w dół. Na razie spadek jest powolny o 2,73 proc. Jedna akcja tuż przed godziną 10 kosztowała 12,51 euro.

Biedronka jest jedną z najważniejszych gałęzi biznesu dla Portugalczyków. Ta sieć sklepów jest odpowiedzialna za 67 proc. sprzedaży całej grupy Jeronimo Martins. W ciągu pierwszego kwartału Biedronka otworzyła 19 nowych sklepów i zmodernizowała 21. Jednakże aż 7 zostało zlikwidowanych. Porównując pierwsze kwartały roku to najgorszy wyniki od trzech lat. Ostatecznie pod koniec kwietnia sieć miała 2405 sklepów na terenie całego kraju.
Jak zapowiadano po raporcie podsumowującym zeszły rok, w planach na 2014 r. było otwarcie ok. 300 nowych sklepów w ramach sieci i trzech nowych centrów dystrybucyjnych.

W 2013 roku polska sieć zanotowała wzrost sprzedaży rok do roku o 1 mld euro. Łączna sprzedaż wzrosła o 15 proc. do 7,7 mld euro, a sprzedaż LFL wzrosła o 4,2 proc., odzwierciedlając widoczne spowolnienie konsumpcji prywatnej w Polsce.

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord