Do Olsztyna mają powrócić tramwaje

105,3 mln euro ma kosztować projekt wprowadzenia na ulice Olsztyna tramwajów i przebudowy systemu transportu publicznego. 13 nowoczesnych pojazdów ma się pojawić na ulicach miasta w 2013 r. Będzie to powrót do komunikacji szynowej po pół wieku, bo tramwaje w Olsztynie zlikwidowano w 1965 r.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

W Olsztynie trwają konsultacje społeczne z mieszkańcami na temat wprowadzenia tego typu środków transportu. Projekt pod nazwą "Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie" sfinansowany zostanie z programu Rozwój Polski Wschodniej w wysokości 89,5 mln euro.

Według planów olsztyńska linia tramwajowa będzie łączyć największe osiedla Jaroty i Pieczewo przychodząc przez śródmieście z głównym dworcem kolejowym. Przewidziano także dwa rozjazdy: jeden będzie łączyć śródmieście z kampusem studenckim Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz drugi łączący śródmieście ze starówką (dojazd pod Wysoką Bramę).

Według prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza projekt modernizacji systemu transportu zbiorowego nie ograniczy się tylko do wybudowania linii tramwajowej, ale nastąpi reorganizacja całej komunikacji publicznej.

Dla komunikacji autobusowej zostaną wybudowane dwa kilometry wydzielonych pasów, zostanie wprowadzony system sterowania ruchem, w którym uprzywilejowane będą środki transportu publicznego, a na przystankach zostaną zainstalowane tablice informacyjne pokazujące rzeczywisty czas przyjazdu i odjazdu autobusu lub tramwaju.

Dla starszych mieszkańców Olsztyna tramwaje nie będą nowością, ponieważ pamiętają je sprzed lat. Jak podają historycy trakcję tramwajów elektrycznych w Olsztynie uruchomiono w 1907 roku. Woziły one pasażerów na dwóch liniach: z dworca głównego do mostu św. Jana na Starówce oraz ze śródmieścia - ulicy 1 maja do parku na obrzeżach miasta w Jakubowie. W 1946 roku uruchomiono pierwszą powojenną linię tramwajową. W kolejnych latach nastąpił dalszy rozwój komunikacji, bo w 1959 roku mieszkańców Olsztyna woziły autobusy na 4 liniach, tramwaje na dwóch liniach i trolejbusy także na 2 liniach.

Historia olsztyńskich tramwajów kończy się na dacie 20 listopada 1965 roku. Wtedy to zlikwidowano szynowe pojazdy. Cześć tramwajów eksploatowanych w Olsztynie została przekazana m.in. do Torunia i Grudziądza.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord