Trwa ładowanie...
d2tasc8

Finał procesu o karpatkę

Wyłączne prawo do stosowania zarejestrowanego znaku
towarowego "Karpatka" posiada Rieber Foods Polska SA. Wyrok Sądu
Apelacyjnego w Krakowie zakończył dwunastoletni proces sądowy między Rieber
Foods Polska a Dr. Oetkerem. Krem karpatka marki Delecta, obchodzi w tym
roku 25-lecie obecności na polskim rynku.

Share
d2tasc8

Wyłączne prawo do stosowania zarejestrowanego znaku towarowego "Karpatka" posiada Rieber Foods Polska SA. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie zakończył dwunastoletni proces sądowy między Rieber Foods Polska a Dr. Oetkerem. Krem karpatka marki Delecta, obchodzi w tym roku 25-lecie obecności na polskim rynku.

Krem karpatka został wprowadzony na rynek w 1986 r. przez Kujawskie Zakłady Koncentratów Spożywczych we Włocławku (obecnie Rieber Foods Polska SA. z marką Delecta). - Był to pierwszy i ówcześnie jedyny, tego rodzaju, krem w proszku do samodzielnego przygotowania w domu, opracowany do zastosowania z ciastem. Wypiek, nawiązujący nazwą do gór Karpat, szybko zyskał uznanie konsumentów, a karpatka stała się sztandarowym produktem marki Delecta - Co więcej, to nasza propozycja zdefiniowała ciasto karpatka jako wypiek z kremem budyniowym. Wcześniej karpatka nie miała jednoznacznej identyfikacji. W powszechnej świadomości funkcjonowała jako ciasto ptysiowe, przełożone dowolnym kremem, wybranym według preferencji cukiernika - dodał Piotr Sieńko.

W 1995 r. znak towarowy "Karpatka" został zgłoszony przez Rieber Foods Polska SA do Urzędu Patentowego i objęty ochroną prawną, przyznającą Rieber Foods Polska wyłączne prawo do stosowania tego znaku. Rok później Dr. Oetker wprowadził na rynek produkt o tej samej nazwie i szacie graficznej opakowania podobnej do identyfikacji graficznej produktu Delecty. Badania na reprezentatywnej grupie konsumenckiej wykazały duże prawdopodobieństwo wprowadzenia konsumentów w błąd. Ponieważ Dr. Oetker, mimo wezwania, nie zrezygnował z wprowadzania do obrotu produktów pod nazwą Karpatka, Rieber Foods Polska wystąpił z powództwem do sądu.

Proces trwał 12 lat. Po prawomocnym wyroku wstępnym, uznającym, co do zasady, roszczenia Rieber Foods Polska SA, dochodzone w procesie przeciwko firmie Dr. Oetker przed sądem okręgowym w Krakowie, wynikające z rejestracji znaku towarowego "Karpatka" na rzecz Rieber Foods Polska, Dr Oetker postanowił wycofać z rynku produkty z użyciem nazwy "Karpatka" i zawarł w tej kwestii ugodę. W ten sposób, przedmiotem procesu pozostały tylko roszczenia o charakterze pieniężnym - o odszkodowanie i wydanie nienależnie uzyskanych korzyści.

d2tasc8

Proces zakończył się ostatecznie 6 października 2010 r. wydaniem przez Sąd Apelacyjny w Krakowie wyroku oddalającego apelację firmy Dr. Oetker od wyroku Sądu Okręgowego w Krakowie, który uznał roszczenia Rieber Foods Polska za w pełni uzasadnione. Firma Dr. Oetker dokonała zapłaty zasądzonej kwoty i nie wniosła skargi kasacyjnej.

Obecnie na rynku operują producenci, którzy wprowadzają do obrotu produkty pod nazwą "Karpatka". Rieber Foods Polska rozważa podjęcie kroków prawnych w stosunku do tych firm.
Karpatka Delecta jest niekwestionowanym liderem rynkowym w swojej kategorii (kremy i ciasto typu karpatka), z udziałami na poziomie 74,4 procent w kanale tradycyjnym oraz 65,1 procent w kanale nowoczesnym (sklepy wielkopowierzchniowe). Rynkowy sukces pierwszego produktu pociągnął za sobą decyzję o rozbudowaniu oferty. Obecnie linia Karpatek Delecty obejmuje trzy produkty: Krem karpatka oryginalny, Krem karpatka 5 minut oraz Karpatka ciasto+krem.

- Karpatka jest swego rodzaju wizytówką marki Delecta. Wszelkie zmiany dotyczące opakowań były prowadzone bardzo ostrożnie, tak, aby nie stracić wysokiej rozpoznawalności produktu. Obecne opakowanie jest już na rynku ponad 10 lat. Receptura zmieniła się wobec receptury wyjściowej, niemniej jednak były to zmiany delikatne, zawsze podążające za nowymi technologiami w zakresie surowców - mówi Kamila Szlachetka, specjalista ds. komunikacji Rieber Foods Polska. Krem karpatka, jako pierwszy produkt w historii marki Delecta, był osią kampanii reklamowej w prasie i telewizji.

Autor: MJ

d2tasc8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tasc8