GDDKiA chce mniejszych kontraktów
15 km i 500 mln zł - to wielkość nowych inwestycji drogowych. Zmienić się może też sposób waloryzacji cen - informuje "Puls Biznesu".
16.04.2013 | aktual.: 16.04.2013 06:32
Jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chce ogłosić ponad 50 przetargów na nowe odcinki dróg o łącznej wartości około 30 mld zł.
- Optymalne byłoby rozpisywanie kontraktów na budowę 10-15 km dróg o wartości około 500 mln zł. Z naszych doświadczeń wynika, że wykonawcy są wówczas w stanie odpowiednio zarządzać kontraktem - mówi Jakub Troszyński, szef biura prawnego GDDKiA.
- To nie wielkość kontraktów jest problemem, lecz brak doświadczenia wykonawców. Warunki przetargów nie dopuszczają do nich firm średnich z potencjałem technicznym, ale duże, oparte wyłącznie na podwykonawcach, natomiast z odpowiednimi papierami już tak - uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Więcej pozytywnych emocji budzi pomysł innej waloryzacji cen kontraktu. - Mamy otwartą dyskusję dotyczącą oparcia waloryzacji wartości kontraktów na cenach ropy, asfaltu, stali i cementu. Jednak musi ona mieć limit. To miecz obosieczny. Nagły spadek cen mógłby być niebezpieczny dla wykonawców - mówi Jakub Troszyński.