Gigant z USA planuje podział na dwie spółki. Jego sosy zna cały świat
Kraft Heinz rozważa podział działalności na dwie części - donosi "The Wall Street Journal". Decyzja wynika z trudności finansowych i spadku sprzedaży. W grę ma wchodzić wydzielenie części działalności spożywczej, co mogłoby oznaczać stworzenie spółki wycenianej na 20 mld dolarów.
Portal branżowy dlahandlu.pl, powołując się na amerykańskie media, wskazuje, że szczegóły dotyczące podziału spółki mają zostać ujawnione w pierwszym tygodniu września 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kupiły mystery boxy z Anglii. Liczyły na perełki. "Rozczarowanie"
Podział u giganta od sosów? Powodem spadek sprzedaży
Pierwsze informacje dotyczące znaczących zmian w ramach Kraft Heinz pojawiły się w lipcu. Firma rozważa wydzielenie części działalności, co może prowadzić do utworzenia nowej spółki wycenianej na 20 mld dolarów.
Powodem tej decyzji mają być słabe wyniki. W 2024 r. Kraft Heinz odnotował spadek sprzedaży o 3 proc., osiągając poziom 25,85 mld dolarów. Zysk netto również zmalał do 2,74 mld dolarów. Największe spadki miały miejsce w Ameryce Północnej, gdzie przychody zmniejszyły się o 4,8 proc.
Rok 2024 był dla firmy szczególnie trudny z powodu strat księgowych wynoszących 3,7 mld dolarów. Doprowadziło to do spadku zysku operacyjnego o ponad 63 proc. W pierwszym półroczu 2025 r. sprzedaż organiczna spadła o 3,3 proc.
Warianty podziału giganta spożywczego
Analitycy z firmy Stifel sugerują, że po podziale Kraft Heinz może skupić się na szybciej rosnących segmentach, takich jak sosy i przyprawy (m.in. Heinz Ketchup) oraz gotowe dania (Mac & Cheese, Ore-Ida). Wydzielona część mogłaby obejmować marki z bardziej konkurencyjnych kategorii, które rosną wolniej np. kawy Maxwell House, Capri-Sun czy sery Kraft i Velveeta.
Kraft Heinz to amerykański koncern spożywczy powstał w 2015 r. w wyniku fuzji Kraft Foods Group i HJ Heinz. W fuzji uczestniczyli m.in. Warren Buffett oraz fundusz 3G Capital, który wycofał się z inwestycji w 2023 r. Obecnie spółka zatrudnia ok. 36 000 osób i posiada ponad 200 marek.