Holendrzy przejęli stocznię Koźle Serwis

Stocznia Koźle Serwis została przejęta przez holenderski Damen Shipyards Group - siódmy co do wielkości światowy koncern budujący statki.

Obraz
Źródło zdjęć: © NTO | Daniel Polak

To dla nas wielkie wyróżnienie, że tak duży koncern chce zainwestować pieniądze w naszą firmę - zapewnia Janusz Bialic, dyrektor kozielskiej stoczni, która teraz będzie nosić nazwę Damen Shipyards Koźle. Damen Shipyards Group to siódmy na świecie i drugi w Europie koncern budujący statki. Swoje fabryki ma na wszystkich kontynentach. Zajmuje się budową m.in. statków pasażerskich, handlowych, wielozadaniowych, dla ratownictwa wodnego i wojska.

Holendrzy kupili 72% udziałów w Stoczni Koźle Serwis. 22% posiada Skarb Państwa, natomiast pozostałe sześć jest w rękach prywatnych przedsiębiorców. _ Jestem pewien, że nasz nowy właściciel pomoże w rozwoju _ - mówi dyrektor. - Koncern Damen kupił naszą firmę z zamiarem robienia tu interesów co najmniej przez dwadzieścia lat. Teraz kozielska stocznia powinna dostosować się do standardów panujących w całym koncernie. Na początek będzie musiała zwiększyć zatrudnienie. W firmie brakuje około 40 pracowników. Trzy osoby znajdą pracę w biurze konstrukcyjnym, reszta przy budowie statków. _ Brakuje nam spawaczy, ślusarzy i malarzy kadłubów _- wylicza Janusz Bialic. _ Nie będzie łatwo ich znaleźć, ponieważ ludzie z tymi zawodami wyjeżdżają na Zachód, ale i my oferujemy dość dobre warunki pracy. Najlepsi mogą liczyć nawet na 14 złotych za godzinę. Do tego praca jest na miejscu, bez rozłąki z rodziną. _Oprócz tego Damen zobowiązał się zainwestować duże pieniądze w zakład. _ Mówimy tu o kwotach rzędu milionów euro _-
zapewnia dyrektor Bialic.

Holendrzy wybudują nową halę, kupią suwnicę, dźwig oraz maszyny potrzebne do produkcji. _ A co najważniejsze, będziemy mieli teraz dostęp do najnowszych technologii, jakimi dysponuje holenderski koncern _- tłumaczy Janusz Bialic. _ Łatwiej też będzie nam pozyskiwać nowych kontrahentów. Ale i dotąd nie było z tym źle. _Firma ma już zamknięty portfel zamówień na 2007 i 2008 rok. Kozielscy stoczniowcy wybudują w sumie 20 statków - holowniki, pchacze, pogłębiarki oraz pływające stacje paliw. Natomiast w tym roku Stocznia Koźle Serwis zbudowała już sześć z dziewięciu zamówionych przez Holendrów statków. Pozostałe zjadą z pochylni do końca listopada.

Stocznia Koźle Serwis powstała we wrześniu 1996 roku. Początkowo pracowało w niej 48 osób. Przez dziesięć lat działalności zatrudnienie wzrosło czterokrotnie. Na początku listopada z pochylni do stoczniowego basenu zjedzie setny statek. To holownik o nazwie Bever, którego macierzystym portem będzie Dubaj.

Sławomir Draguła

Wybrane dla Ciebie

Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł