Informatyzacja ksiąg wieczystych

Dalsza informatyzacja postępowania z księgami wieczystymi
jest jednym z głównych celów projektu zmian w Kodeksie postępowania cywilnego, który w środę
jednogłośnie zaaprobowała sejmowa komisja do spraw zmian w kodyfikacjach

Informatyzacja ksiąg wieczystych
Źródło zdjęć: © PAP/ Jakub Kaczmarczyk

06.11.2014 | aktual.: 06.11.2014 08:07

.

W projekcie chodzi o to, żeby elektroniczna forma inicjowania postępowania wieczystoksięgowego była obowiązkowa dla notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych (jako organów egzekucyjnych).

Resort sprawiedliwości, który przygotował te propozycje, liczy na to, że jeśli wnioski o wpis do księgi wieczystej lub o jej założenie będą składane drogą informatyczną, to takie elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe (e.p.w.) pozwoli szybciej załatwić sprawę i zwiększy bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami, utrudniając np. wielokrotną sprzedaż tej samej nieruchomości.

"To bardzo istotne zagadnienie. Poprzez niezwłoczne zamieszczenie informacji o nabyciu nieruchomości w systemie informatycznym zabezpieczony zostanie interes nabywców" - powiedział sprawozdawca projektu Borys Budka (PO). Po wprowadzeniu przez komisję kilkunastu redakcyjnych i legislacyjnych poprawek projekt trafi teraz do drugiego czytania w Sejmie.

W nowelizacji przyjęto jako zasadę, że do wniosków o wpis do księgi wieczystej oraz o założenie księgi wieczystej nie będzie się dołączać dokumentów w postaci elektronicznej, bo większość dokumentów będących podstawą wpisu istnieje wyłącznie w postaci papierowej. Wyjątkiem od tej zasady ma być sytuacja, gdy dokumenty stanowiące podstawę będą pierwotnie w formie elektronicznej - wtedy ma się je załączać.

Składający wniosek będzie musiał posiadać konto użytkownika w systemie teleinformatycznym obsługującym e.p.w. System teleinformatyczny obsługujący elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe będzie weryfikować dane identyfikacyjne notariusza i komornika, a także naczelnika urzędu skarbowego. Takie rozwiązanie pozwoli sądowi na stwierdzenie, czy osoby te posiadają uprawnienia.

Naczelnik skarbówki, notariusz i komornik sądowy mają podpisywać składane przez siebie pisma procesowe w e.p.w. używając bezpiecznego podpisu, weryfikowanego ważnym certyfikatem. Szczegóły zakładania kont, ich obsługi i trybu zakładania konta w systemie określi rozporządzenie ministra sprawiedliwości.

W projekcie zaproponowano też wiele zmian w K.p.c., które mają usprawnić postępowanie w sprawach z dziedziny prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wprowadzając tam m.in. przepis umożliwiający pracodawcom i organom rentowym, niemającym statusu osoby prawnej lub przedsiębiorcy, udzielenie pełnomocnictwa procesowego pracownikom niebędącym radcami prawnymi. Chodzi m.in. o Zakład Emerytalno-Rentowy MSW czy Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (82)