Jeden wniosek, jedno okienko
Wystarczy wypełnić jeden wniosek i złożyć go w urzędzie. Już niedługo w taki sposób, bez uciążliwej biurokracji, będziemy mogli założyć firmę.
24.03.2009 | aktual.: 24.03.2009 17:28
- Nikt nie będzie musiał czekać na łaskawą zgodę urzędnika. Już samo złożenie wniosku umożliwi rozpoczęcie działalności gospodarczej - zapowiedział premier Donald Tusk po wtorkowym posiedzeniu rządu.
Rząd wydał rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wprowadza ono jednolity formularz zgłoszeniowy dotyczący zakładania firm przez osoby fizyczne. Obok tradycyjnego formularza rozporządzenie określa elektroniczny wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - podało Centrum Informacyjne Rządu.
Obecnie osoba, która chce zarejestrować firmę, musi składać wnioski w czterech urzędach: gminy, skarbowym, statystycznym, a także w ZUS. Po wprowadzeniu zmian wniosek będzie składany tylko w urzędzie gminy.
- Marzenie o tzw. jednym okienku towarzyszyło wielu ekipom. Od dobrych 10 lat w polskich rządach i polskich parlamentach mówiło się, że jedno okienko jest konieczne. Dziś mogę powiedzieć, że uzyskaliśmy ten pożądany efekt i traktujemy to w dodatku jako pierwszy krok, a nie ostatni w procedurze upraszczającej - powiedział premier Tusk.
Szef rządu dodał, że kolejnym krokiem będzie "zero okienka", czyli możliwość zarejestrowania działalności gospodarczej poprzez internet, bez konieczności osobistej wizyty w jakimkolwiek urzędzie.
- Póki co mamy jedno okienko, mamy uproszczony kwestionariusz i przede wszystkim nie decyzja urzędnika o wpisaniu, ale samo złożenie wniosku w urzędzie gminy umożliwia rozpoczęcie działalności gospodarczej. Nikt nie będzie musiał czekać na łaskawą zgodę urzędnika - podkreślił premier.
- Ważne jest, że ten dokument będzie wędrował za przedsiębiorcą w jego działalności gospodarczej, kiedy będzie chciał np. zmienić rachunek bankowy, miejsce zamieszkania, działalność gospodarczą, jakakolwiek zmiana w tej aktywności będzie odnotowywana na tym samym kwestionariuszu - podkreślił szef rządu.
Elektroniczny wzór będzie dostępny w specjalnej ogólnodostępnej bazie – Centralnym Repozytorium Wzorów Pism w Formie Dokumentów Elektronicznych.
Rozporządzenie rządu związane jest z wejściem w życie 31 marca przepisów nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wbrew zapowiedziom na wtorkowym posiedzeniu, rząd nie zajął się projektem ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów hipotecznych osobom bezrobotnym. Jeszcze w poniedziałek sekretarz minister pracy Łukasz Porycki zapewniał, że projekt jest już po uzgodnieniach międzyresortowych.
We wtorek jednak premier Donald Tusk zaprzeczył t
ym słowom. - Ja nie zapowiadałem, że ten projekt będzie na dzisiejszym posiedzeniu i nie było takiej możliwości, bo wciąż znajduje się w fazie uzgodnień międzyresortowych. Ja zapowiadałem tylko, że będziemy się starać doprowadzić do szybkiego finału legislacyjnego tej sprawy - powiedział premier.
Jak dodał, chciałby, żeby projekt stał się częścią całościowego porozumienia między pracodawcami, pracobiorcami i rządem. - I dlatego zgodziłem się, aby minister Fedak najpierw przedstawiła to na Komisji Trójstronnej, a dopiero potem na posiedzeniu rządu - wyjaśnił.
Rządowy projekt pomocy w spłacie kredytów hipotecznych ma dotyczyć tych, którzy stracili pracę począwszy od drugiej połowy 2008 r. i zarejestrowali się w urzędach pracy jako bezrobotni. Zgodnie z zapisami, kupiony na kredyt lokal ma być ich pierwszym mieszkaniem, a pomoc ma przysługiwać najdłużej przez rok. Potem trzeba będzie ją zwrócić w ciągu 8 lat, bez żadnych dodatkowych opłat. Wysokość miesięcznej pomocy ma wynieść od 500 do 1200 zł. Środki na ten cel rząd ma zamiar wziąć z Funduszu Pracy.