Kiedy zaksięgować podwyższoną cenę

Jeśli przyczyna podniesienia ceny powstała po wystawieniu faktury, to jej korektę należy ująć w bieżącym okresie rozliczeniowym. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 stycznia 2010 r.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Sprawa dotyczyła wniosku o interpretację. Wystąpiła z nim spółka, która świadczy usługi reklamowe. Zdarza się, że już po wykonaniu usługi, wystawieniu faktury i otrzymaniu wynagrodzenia powstają okoliczności powodujące podwyższenie ceny za usługę (na przykład z powodu zmiany postanowień umowy łączącej spółkę i jej kontrahenta). Okoliczności te nie są znane w momencie zawierania umowy i wystawiania faktury pierwotnej. Po podwyższeniu ceny spółka wystawia fakturę korygującą, a kontrahent uiszcza różnicę ceny. Powstał jednak problem, kiedy takie podwyższenie ceny zwiększa VAT należny.

Zdaniem spółki korekta powinna zostać rozliczona

w okresie, w którym wystawiono fakturę pierwotną, tylko wtedy, gdy konieczność podwyższenia ceny istniała już w momencie sporządzenia pierwszej faktury. Według niej rozliczenie powinno nastąpić w okresie, w którym zaistniała jego przyczyna.

Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Wskazała, że ani ustawa o VAT, ani rozporządzenie ministra finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie uzależniają momentu powstania obowiązku podatkowego od okoliczności powodujących wystawienie faktur korygujących. Ponadto w opisanej w pytaniu sytuacji już po wykonaniu usługi, otrzymaniu zapłaty i rozliczeniu transakcji dla potrzeb VAT nastąpi zmiana wysokości wynagrodzenia. Izba skarbowa podkreśliła, że zmiana ta nastąpi zawsze zgodnie z umową wiążącą strony. Jeżeli postanowią one, że wysokość wynagrodzenia będzie zależna od czynników zewnętrznych lub zaistnienia jakiegoś zdarzenia, to chociaż spełnienie się tych warunków może być niezależne od stron transakcji, sam wzrost wynagrodzenia lub jego obniżenie pośrednio zależy od nich. To one ustalają bowiem warunki danej umowy. Dlatego korekty
należy ujmować w okresie, w którym była wystawiona faktura pierwotna.

Sprawa trafiła do sądu. Ten przyznał rację podatnikowi i uchylił interpretację. Wyjaśnił , że przepisy nie regulują wyraźnie tego problemu. Zaproponowana przez izbę skarbową wykładnia przepisów prowadziłaby jednak do nieuzasadnionego obciążenia podatnika odsetkami za zwłokę (sygn. III SA/Wa 1634/09).

Konrad Piłat
Rzeczpospolita

Wybrane dla Ciebie

Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października