Konsumentowi upaść jest bardzo trudno
Na 1236 wniosków o upadłość konsumencką ogłoszono ją jedynie 16 razy. To wina złego prawa i nieprawidłowej praktyki sądów. Resort sprawiedliwości zapowiada zmianę procedury. O sprawie pisze "Rzeczpospolita".
Instytut Wymiaru Sprawiedliwości przygotował raport oceniający funkcjonowanie przepisów o upadłości konsumenckiej. Wnioski są zatrważające. Instytucja ta, mimo zapowiedzi, że może z niej skorzystać nawet kilka milionów zadłużonych osób, właściwie nie działa. 95 procent wniosków o upadłość nie spełniało wymagań formalnych, co świadczy o trudności procedury.
Autorzy raportu proponują objęcie upadłością dłużników bez majątku, ale mających możliwości zarobkowe. Chcą także dopuszczenia jej wówczas, gdy jest tylko jeden wierzyciel i w przypadku rolników. Postulują wreszcie odformalizowanie procedury i wprowadzenie formularzy bądź przyznanie powiatowemu lub miejskiemu rzecznikowi konsumentów legitymacji do składania na wniosek dłużnika takich spraw do sądu.