Koszyk Wirtualnej Polski. Biedronka wie swoje

Wywołaliśmy burzę w szklance wody. Jeronimo Martins Dystrybucja właściciel marki Biedronka nie zgadza się z naszymi obiektywnymi wynikami. Poniżej prezentujemy stanowisko sieci. Wcześniej jednak krótkie przypomnienie jak powstawał nasz ranking.

Koszyk Wirtualnej Polski. Biedronka wie swoje
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

14.07.2011 | aktual.: 07.08.2013 13:59

Wywołaliśmy burzę! Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel marki Biedronka nie zgadza się z wynikami naszego obiektywnego rankingu. Poniżej prezentujemy stanowisko sieci. Wcześniej jednak krótkie przypomnienie, w jaki sposób przygotowane zostało nasze zestawienie.

Wybraliśmy do niego 12 produktów, które robiąc zakupy, Polacy wkładają zazwyczaj do koszyka. 5 lipca już po raz piąty opublikowaliśmy wyniki wakacyjnego Koszyka WP. Od pierwszej edycji metodyka liczenia jego wartości się nie zmieniła. Podstawowym założeniem jest dobranie identycznych produktów dostępnych we wszystkich sieciach.

Specjalnie dla sklepów dyskontowych od początku przyjęliśmy założenia, które de facto promują je w zestawieniu. Zawsze dobieramy najtańsze dostępne zamienniki (ani w Lidlu, ani w Biedronce nie kupimy Mąki Szymanowskiej czy Delicji Szampańskich). Jeśli zamiennik nie ma identycznej pojemności czy gramatury jak produkt konkurencji, wyszukiwaliśmy najbardziej zbliżony i najtańszy produkt (w przypadku Biedronki nie były dostępne mniejsze opakowania delicji niż 300 g). Jeśli produkt ma inną wielkość lub objętość niż standardowa, zawsze jest to ujęte w tabeli publikowanej w artykule (przykład)
.

Nie przeliczamy pojemności, np. wódki na litry, ponieważ oczywiste jest, że produkt w większym opakowaniu będzie tańszy. W opakowaniu 0,7 l będzie tańszy w przeliczeniu na pełen litr niż butelka 0,5 l.

W przypadku sklepów, gdzie produkt nie występuje, przyjmowaliśmy wartość średnią ze wszystkich sklepów, biorących udział w rankingu. Dla produktów, takich jak pomarańcze, kiełbasa podwawelska czy schab wieprzowy, bierzemy pod uwagę najtańszy dostępny produkt w sklepie. Nieważne sprzedawany luzem czy w opakowaniu. W niektórych przypadkach tańsza była wędlina czy mięso sprzedawane ze specjalnego stoiska, a czasami tańsze były produkty paczkowane.

Biedronka utrzymuje, że wartość zakupów dokonanych w ich sklepie powinna wynosić 101,31 zł (niestety nie prezentuje dokładnego wyliczenia, więc nie wiemy, skąd akurat taka suma). Warto jednak zauważyć, że gdybyśmy dla dyskontów nie zastosowali taryfy ulgowej i wybrali najtańszy dostępny zamiennik, to wartość koszyka (z uśrednioną ceną delicji i ptasiego mleczka, ale także mąki, mleka i Coca-Coli) wynosiłaby 108,82 zł! Wliczając w to cukier - nawet 109,02 zł! A zatem w najbardziej optymistycznej dla sklepu wersji 16 groszy mniej niż pierwotnym rankingu (w którym wliczyliśmy Coca-Colę o pojemności 1,75 l, a nie jak w innych sklepach 2 l).

Zapraszamy do zapoznania się ze stanowiskiem Jeronimo Martins Dystrybucja, w którym cena koszyka wynosi rzekomo 101,31 zł, co i tak jest dużo wyższą sumą niż w hipermarketowej i supermarketowej konkurencji.

Jan Kaliński, Wirtualna Polska

W związku z artykułem pt. „Koszyk Wirtualnej Polski - czy to koniec taniej Biedronki?!”, który został opublikowany na portalu wp.pl (http://finanse.wp.pl/kat,104114,title,Koszyk-Wirtualnej-Polski-czy-to-koniec-taniej-Biedronki,wid,13568943,wiadomosc.html ) w dniu 5 lipca br., właściciel marki Biedronka, firma Jeronimo Martins Dystrybucja, pragnie zwrócić uwagę Redakcji oraz czytelników na nieścisłości w opublikowanym zestawieniu produktów i obliczeniach wartości koszyka produktów, które dotyczą produktów dostępnych w sieci Biedronka.

Wartość koszyka produktów z Biedronki w wymienionym zestawieniu powinna wynosić 101,31 zł, czyli być o 7,67 zł niższa niż suma, podana w artykule. Ta różnica znacząco wpływa na pozycjonowanie sieci Biedronka w zestawieniu i tym samym kwestionuje zasadność opatrzenia artykułu wspomnianym tytułem.

Ta różnica wynika przede wszystkim z faktu, iż niektóre produkty oferowane w sieci Biedronka, zestawione były z produktami innych sieci, mającymi mniejsze opakowania i/lub gramaturę, lub o innych właściwościach, na przykład:

- W zestawieniu koszyka porównano m.in. cenę schabu bez kości (w całości sprzedawanego na stoisku mięsnym jednej z sieci handlowych) z ceną produktu sprzedawanego w Biedronce, który jest krojony i pakowany; podczas gdy dla porównania cena schabu krojonego i pakowanego (czyli porównywalnego z tym w Biedronce) u wymienionej sieci wynosi 22,19 zł/kg (w Biedronce zaś 20,81 zł/kg);
- Cena Delicji, które zostały uwzględnione w przypadku innych sieci, dotyczy opakowania 150 g, natomiast cena porównywalnego produktu, który został wyprodukowany specjalnie dla Biedronki, odnosi się do opakowania dwa razy większego, zawierającego 300 g.
- Jednakowo w przypadku ptasiego mleczka – ceny konkurencji dotyczą opakowania 420 g, podczas gdy opakowanie ze sklepu Biedronka, uwzględnione w zestawieniu, waży 490 g.
- Podobne nieścisłości w porównaniu różnych opakowań dotyczą zestawienia cen pomarańczy różnej wielkości, jak również wódki Sobieski (porównanie dotyczy pojemności 0,5 l w innych sieciach i większej pojemności – 0,7l – w sieci Biedronka).

Liczymy na to, że powyższe informacje pozwolą na przestawienie bardziej rzetelnego obrazu cen w sieci Biedronka. Podkreślamy, iż od wielu lat marka Biedronka skupia swój wysiłek na oferowaniu starannie dobranych produktów wysokiej jakości w codziennie niskich cenach. W efekcie uzyskaliśmy najlepszy mechanizm chroniący naszą markę – zadowolenie naszych klientów. Tego dowodzi fakt potwierdzony niezależnymi badaniami – prawie połowa Polaków regularnie robi zakupy w Biedronce.

koszyk wirtualnej polskiBiedronkazakupy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)