KRRiT krytykuje platformę telewizyjną nc+
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji krytykuje platformę telewizyjną nc+, powstałą z połączenia n i Cyfry+, za dokonanie jednostronnych zmian w umowach z abonentami. Popiera wszczęcie postępowania w tej sprawie przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
09.04.2013 | aktual.: 09.04.2013 18:37
W oświadczeniu podpisanym przez przewodniczącego rady Jana Dworaka czytamy, że zmiany wprowadzone jednostronnie przez operatora platformy nc+ w umowach z abonentami "nie uwzględniły potrzeb odbiorców i społecznych oczekiwań w zakresie korzystania z pluralistycznej zawartości mediów elektronicznych". Pismo przesłała PAP we wtorek rzeczniczka prasowa KRRiT Katarzyna Twardowska.
Rada popiera wszczęcie postępowania przeciwko operatorowi nowej platformy, spółce ITI Neovision przez UOKiK w odpowiedzi na skargi klientów. "Zdaniem KRRiT klienci platform satelitarnych powinni mieć prawną gwarancję obowiązywania kontraktu na stałych warunkach przez cały okres trwania umowy, zaś osiąganie sukcesu gospodarczego nie może odbywać się kosztem odbiorców, ani wpływać ograniczająco na realizację ich społeczno-kulturowych potrzeb" - napisano w oświadczeniu.
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko właścicielowi platformy w zeszłym tygodniu. Wątpliwości urzędu wzbudziło dokonanie przez spółkę jednostronnych zmian cen usługi oraz oferty programowej w umowach zawartych na czas określony, a także zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji oraz informowanie o nowej ofercie zwykłym listem. Postępowanie UOKiK wykaże, czy spółka naruszyła zbiorowe interesy swoich klientów. Platforma nc+ nie ustosunkowała się do stanowiska urzędu.
W oświadczeniu KRRiT podkreślono, że brak szacunku dla odbiorców stał się przyczyną społecznego protestu. Abonenci gromadzą się na Facebooku na stronie "Anty NC+", która obecnie skupia ponad 85 tys. użytkowników.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dostrzega potrzebę budowania konsumenckiego rynku płatnych usług dostępu do programów telewizyjnych, który oferowałby większe możliwości wyboru pakietów programowych, a także indywidualnego decydowania o kolejności odbieranych programów.
Jak zwrócono uwagę w piśmie, przestrzeganie dobrych obyczajów w kontaktach z klientami jest przesłanką, do której odwołuje się orzecznictwo, m.in. wyrok z 6 listopada 1996 r. Sądu Apelacyjnego w Gdańsku. Uznano w nim, że nieuczciwa reklama, wykorzystująca łatwowierność odbiorcy oraz nieumiejętność skomplikowanego wnioskowania, jest niezgodna z dobrymi praktykami.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przypomniała ponadto, że programy TVP1, TVP2, program regionalny TVP SA, Polsat, TVN, TV4 oraz TV PULS powinny być dostępne w każdym oferowanym pakiecie, zwłaszcza podstawowym (najtańszym).
Tymczasem platforma nc+ ogłosiła na swoim profilu na Facebooku, że w następnym tygodniu zaprezentuje nowe rozwiązania. Nową platformę uruchomiono 21 marca. Wkrótce klienci zaczęli wyrażać niezadowolenie w internecie i doradzać sobie, jak napisać wypowiedzenie.