Markowe zmywanie

Z płynów i balsamów do mycia naczyń na półce muszą być przynajmniej te o zapachu cytrynowym i miętowym, o pojemności 500 i 1000 ml. Z preparatów do zmywarek na pewno tabletki, zarówno klasyczne, jak i wielofunkcyjne.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Z płynów i balsamów do mycia naczyń na półce muszą być przynajmniej te o zapachu cytrynowym i miętowym, o pojemności 500 i 1000 ml. Z preparatów do zmywarek na pewno tabletki, zarówno klasyczne, jak i wielofunkcyjne.

O ile w dużych sieciach handlowych producenci środków do zmywania ręcznego mogą obawiać się o swoją pozycję (według GfK marki własne realizują w nich 22 proc. sprzedaży), o tyle w przypadku lokalnych placówek, w tym sklepów chemicznych i spożywczo-przemysłowych, już nie. Tu sprzedają się wyłącznie firmowe brandy.

Nielsen policzył, że tradycyjny kanał (z wyłączeniem kiosków) realizuje dwie piąte sprzedaży środków do zmywania ręcznego w Polsce. Wydaje się więc, że nie jest tak źle. Z tych samych danych wynika jednak, że wiodącą pozycję w sprzedaży środków do zmywania ręcznego mają supermarkety (realizują 38,3 proc. ich obrotu), i to ich pozycja z roku na rok umacnia się (w 2011 r. w porównaniu z 2010 r. o 2,2 pkt proc.), a sklepów tradycyjnych słabnie. Jednak producenci trzech największych na tym rynku graczy - Grupa Inco z Ludwikiem, Henkel z marką Pur oraz Procter & Gamble z Fairy - przekonują, że handel tradycyjny jest dla nich równie istotny jak handel nowoczesny.

- Płyn Fairy zdobywa coraz większe uznanie także wśród właścicieli sklepów tradycyjnych - mówi Jacek Krauzowicz, associate brand manager Fairy Central Europe North w Procter &Gamble. W okresie XI-XII 2011 r. Fairy zanotował w tym kanale ponad 18-proc. udział w sprzedaży wartościowo (Procter & Gamble za Nielsenem).
- Oznacza to, że w porównaniu z 2010 r. sprzedaż Fairy w handlu tradycyjnym wzrosła o 115 proc. – podaje Jacek Krauzowicz.

Ludwik, Pur i Fairy zgarniają 70 proc. sprzedaży z rynku środków do mycia naczyń w Polsce. Sukces Fairy jest tym większy, że o ile Ludwik i Pur są na rynku od wielu lat, o tyle Fairy w sprzedaży jest dopiero od 2007 r. Jacek Krauzowicz informuje, że w ciągu zaledwie pięciu lat marka zdobyła wartościowo drugą pozycję w kategorii płynów do mycia naczyń w całej Polsce (z wyłączeniem dyskontów, w których Fairy nie jest sprzedawany) oraz pierwszą w hipermarketach (Procter & Gamble za Nielsenem, XI-XII 2011 r.).

Anna Wójcikowska-Figura, kierownik działu marketingu i rozwoju produktowego w Grupie Inco, informuje z kolei, że w płynach do mycia naczyń wartościowy udział firmy wynosi 30,5 proc., ale z dwiema markami: Ludwik (26,4 proc.) oraz Lucek (4,2 proc.). Dane instytutu badawczego MEMRB obejmują okres V-VI 2011 r.

Zdaniem Jacka Krauzowicza swój rynkowy sukces Fairy zawdzięcza zarówno wysokiej jakości produktu, jak i konkurencyjnej ofercie cenowej, w ujęciu per litr i per opakowanie w stosunku do innych markowych płynów do mycia naczyń.
- Cena płynu Fairy znajduje się zazwyczaj pośrodku cen głównych konkurentów - mówi Jacek Krauzowicz.

Anna Szymańska, brand manager w Henkel Polska (Pur), uważa, że o wyborze płynu do mycia naczyń decyduje przede wszystkim skuteczność w usuwaniu tłuszczu i zabrudzeń oraz jego wydajność.
- Za dobrej jakości produkt konsumenci gotowi są zapłacić wyższą kwotę i dlatego często wybierają markowy produkt - stwierdza Anna Szymańska.

Żele i balsamy

W Polsce rozwija się trend budowania produktów innych niż klasyczne płyny do mycia naczyń. I choć konsumenci nadal najchętniej wybierają płyny, to jednak sprzedaż żeli i balsamów rośnie. Tego typu produkty są w ofercie prawie wszystkich największych producentów obecnych na tym rynku, w tym również m.in. firmy Gold Drop, producenta marki Gold Cytrus, która właśnie w tej kategorii wprowadziła nowość.

- W odpowiedzi na potrzeby klientów stworzyliśmy nową serię żeli z witaminami Gold Cytrus. Żele te charakteryzują się dwa razy silniejszą formułą od znanych już naszym klientom płynów do naczyń Gold Cytrus - mówi Liliana Ćwik, menedżer ds. marketingu Gold Drop. W kategorii płynów do mycia naczyń zdecydowanym liderem sprzedaży pozostaje Gold Cytrus 1-l cytronowy. Marka Gold Cytrus popularna jest w handlu tradycyjnym. Klienci chętnie sięgają również po warianty: rumiankowy, grejpfrutowy oraz balsam aloes - awokado.

Pod marką Pur z żeli najlepiej sprzedają się warianty cytrynowy (Pur 3 x Action Lemon) oraz jabłkowy (3 x Action Apple), a z balsamów - wariant z aloesem (Pur Balsam Aloes). Szybko rotuje także oferujący dodatkowe benefity Pur Balsam Dłonie i Paznokcie.
- Użytkownicy marki Pur szczególnie cenią sobie szeroką ofertę balsamów i przedkładają ją nad żele - dodaje Anna Szymańska. Henkel w ogóle nie ma w ofercie klasycznych płynów.

Ale już wśród konsumentów wybierających Fairy największą popularnością cieszą się płyny o zapachu cytrynowym oraz z linii Fairy Sensitive wariant o zapachu rumianku z dodatkiem witaminy E.
- Klienci coraz chętniej eksperymentują i sięgają po bardziej oryginalne nuty zapachowe, jak granat z czerwoną pomarańczą oraz orzeźwiające jabłko - mówi Jacek Krauzowicz. Dodaje, że kupujący w kanale nowoczesnym zdecydowanie chętniej sięgają po butelki o pojemności 1 litra, podczas gdy w handlu tradycyjnym obie pojemności - 500 i 1000 ml - cieszą się niemal takim samym powodzeniem.

Anna Wójcikowska-Figura nie zdradza, które warianty Ludwika sprzedają się najlepiej. Powołując się na ubiegłoroczne dane MEMRB, wskazuje, że dominującymi sprzedażowo wariantami zapachowymi środków do mycia naczyń w Polsce są cytrynowy (realizuje 35 proc. sprzedaży) i miętowy (17,8 proc.). Stabilną mocną pozycję zajmuje również aloes (5 proc.) i grejpfrut (2,5 proc.). Jeśli chodzi o opakowania, to prym w sprzedaży wiodą litrowe (stanowią ponad 66 proc. rynku), półlitrowe (22,8 proc.) oraz 5-litrowe kanistry (6,6 proc.).

W automacie...

Szacunkowo tylko co piąte gospodarstwo domowe ma w Polsce zmywarkę do naczyń (dla porównania w Niemczech 7 na 10 gospodarstw domowych ma zmywarkę), ale współczynnik ten z każdym rokiem powinien rosnąć. Powinien, bo każde nowe mieszkanie oznacza nową kuchnię, a w niej najczęściej zmywarkę. Tym samym dynamicznie rośnie kategoria środków do zmywania naczyń w zmywarkach. Trend ten odzwierciedlają dane Nielsena.

W 2011 r. cały rynek środków do mycia naczyń (ręcznych i automatycznych) wart był w Polsce 552 mln zł. Ilościowo cały rynek zmalał o 2,5 proc. (w porównaniu z rokiem 2010), a wartościowo – wzrósł o 2,3 proc. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej, okazuje się, że o ile w 2011 r. Polacy kupili o 2,7 proc. mniej środków do zmywania ręcznego (produkty te stanowią 89 proc. rynku), o tyle środków do zmywarek prawie tyle samo co w 2010 r. Biorąc pod uwagę wartość rynku, w 2011 r. Polacy wydali na środki do zmywania ręcznego 376 mln zł (wobec 373 mln zł rok wcześniej) oraz prawie 176 mln zł na preparaty do zmywarek (w porównaniu z 167 mln zł zanotowanymi rok wcześniej). Znów bilans wypada więc na korzyść środków do zmywarek.

Preparaty do zmywarek oferowane są pod postacią tabletek, proszków, żelu, płynu nabłyszczającego i soli.
- Najwyższy udział pod względem wartości w rynku mają tabletki do zmywarek zarówno klasyczne, jak i wielofunkcyjne. Produkty przeznaczone do ochrony i czyszczenia samych zmywarek mają znikomy udział w rynku - ocenia Anna Wójcikowska-Figura.

-Wybór tabletek oznacza dla konsumenta wygodę: produkty te nie wymagają dozowania, a często jednocześnie łączą wiele funkcji, takich jak: proszek, sól czy nabłyszczacz. Tak jest w przypadku tabletek wielofunkcyjnych Somat Multi oraz Multi-Perfect - mówi Emilia Hołdyńska-Suska, junior brand manager Henkel Polska.

Po marce Finish (wcześniej Calgonit), produkowanej przez Reckitt Benckisera, Somat i Ludwik to druga i trzecia na rynku środków do zmywarek marka. To Finish realizuje jednak najwięcej, bo ok. połowy sprzedaży tych produktów w Polsce. Ludwik realizuje ok. 7 proc. sprzedaży na tym rynku ilościowo (GfK), przy czym – jak wskazuje GfK – marka ta bardzo intensywnie się rozwija.

W 2010 r. oferta marki Ludwik wzbogaciła się o tabletki do zmywarek All in One w gramaturach 30 i 50 szt., tabletki Classic w gramaturach 70 i 100 szt. oraz zawieszkę zapachową. W 2011 r. Grupa Inco odświeżyła wizerunek pozostałych preparatów tworzących system do zmywarek Ludwik: proszku do zmywarek, płynu nabłyszczającego oraz soli ochronnej.
- W sprzedaży pojawił się także żel do zmywarek All in One Ludwik w opakowaniu 1,5 l, a obecnie planujemy wprowadzenie na rynek Tabletki Ludwik Classic oraz Ludwik All in One w wielu wersjach gramaturowych - zapowiada Anna Wójcikowska-Figura.

Producenci wskazują, że wraz ze wzrostem popularności zmywarek zmienia się także struktura sprzedaży produktów do mycia naczyń w tych urządzeniach. Co prawda, podkreśla Emilia Hołdyńska-Suska, ich sprzedaż w kanale nowoczesnym nadal jest czterokrotnie większa niż w handlu tradycyjnym, ale w tym ostatnim dynamicznie się rozwija.
- Dlatego coraz szerszą ofertę produktów Somat znaleźć można nie tylko w hipermarketach, lecz także w mniejszych punktach sprzedaży - mówi Emilia Hołdyńska-Suska.

Ilona Mrozowska

Wybrane dla Ciebie

Prowadzi firmę, chciał wrzucić psa w koszty. Oto odpowiedź skarbówki
Prowadzi firmę, chciał wrzucić psa w koszty. Oto odpowiedź skarbówki
Mają dość Airbnb w bloku. "Nie da się żyć" w wieżowcu w Warszawie
Mają dość Airbnb w bloku. "Nie da się żyć" w wieżowcu w Warszawie
Kim jest Damian D.? Biznesmen z Radomia oszukał sto osób
Kim jest Damian D.? Biznesmen z Radomia oszukał sto osób
Mają dopłacić 5 tys. zł za ogrzewanie. Spór w Bielsku-Białej
Mają dopłacić 5 tys. zł za ogrzewanie. Spór w Bielsku-Białej
Polskie miasto zakazało rodeo. "Tysiące osób chciało je obejrzeć"
Polskie miasto zakazało rodeo. "Tysiące osób chciało je obejrzeć"
Właściciel browaru chce zakazać reklamy piwa. Tak to tłumaczy
Właściciel browaru chce zakazać reklamy piwa. Tak to tłumaczy
Kraków ma problem z kierowcami autobusów. Wytrzymują dwa miesiące
Kraków ma problem z kierowcami autobusów. Wytrzymują dwa miesiące
Robią biznes na odsprzedawaniu artykułów z Biedronki. Tak zarabiają
Robią biznes na odsprzedawaniu artykułów z Biedronki. Tak zarabiają
Dramat 7,5 tys. rolników. Mogą stracić ciągniki, obwiniają urzędników
Dramat 7,5 tys. rolników. Mogą stracić ciągniki, obwiniają urzędników
Dziś wyjątkowe losowanie Lotto. Najwyższa kumulacja w 2025 r.
Dziś wyjątkowe losowanie Lotto. Najwyższa kumulacja w 2025 r.
Zapłacisz nawet 5 tys. zł. Grzywna za spacer z dzieckiem
Zapłacisz nawet 5 tys. zł. Grzywna za spacer z dzieckiem
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze