McDonald's dołącza książki do zestawów
Sieć restauracji McDonald's rozpoczeła w środę ogólnopolską akcję edukacyjną "Czytam sobie". W ponad 300 restauracjach do zestawów bezpłatnie dołączane są książki dla dzieci napisane przez znanych autorów. Nakład wyniesie 400 tysięcy egzemplarzy.
06.11.2013 | aktual.: 08.11.2013 17:28
W książkowej promocji dla najmłodszych będzie można uzbierać aż siedem tytułów, podzielonych na trzy poziomy trudności, w zależności od umiejętności młodego czytelnika.
- Akcja "Czytam sobie" to duży projekt - mówi agencji informacyjnej Newseria Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska. - Linia przygotowana dla McDonald's Polska to siedem książek na trzech poziomach trudności i 400 tys. nakładu rozprowadzanego przez sieć naszych restauracji - wymienia.
Książki z pierwszego poziomu trudności zawierać będą 150-200 wyrazów ułożonych w krótkie zdania, bez takich znaków jak ą, ę, ó czy sz, cz i ch.
- Na pierwszych dwóch poziomach są to książki, w których nie mogą występować wszystkie litery, jedynie podstawowe 23 - tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Zofia Stanecka, autorka książek dla dzieci. - To jest nie lada łamigłówka, bo książka musi być tak samo ciekawa, jak gdyby była napisana ze wszystkimi literami.
Na pierwszym poziomie nie znajdziemy również dialogów, a jedynie zdania opisowe.
- Teksty muszą być tak skonstruowane, żeby dziecko miało poczucie czytania czegoś płynnego i naprawdę wciągającego, a jednocześnie bez tych wszystkich znaczków. Na drugim poziomie na szczęście mogą być dialogi, co czasem ułatwia sprawę - dodaje Zofia Stanecka.
Na drugim poziomie dziecko przeczyta już kilkakrotnie więcej wyrazów (800-900) ułożonych w bardziej skomplikowane zdania. Z kolei trzeci poziom - adresowany do dzieci czytających już na co dzień - zawiera 2500-2800 wyrazów w tekście i pełny alfabet.
W ocenie Agnieszki Carrasco-Żylicz, psychologa dziecięcego, korzyści dla najmłodszych z tej serii wydawniczej są w zasadzie nieograniczone.
- Przede wszystkim dziecko rozwija swój umysł, spostrzegawczość, pamięć, fantazję, wyobraźnię - tłumaczy. - Dla mnie jako psychologa dziecięcego chyba największa korzyść jest taka, że dziecko uczy się skupienia, uczy się koncentrować na swoich myślach, na swoich emocjach. Uczy się przeżywania, co w dzisiejszych czasach jest bardzo dzieciom potrzebne.
Jeśli akcja spotka się z zainteresowaniem klientów, to niewykluczone, że będzie przedłużona lub powtórzona.
- Na razie potrwa do wyczerpania nakładu - 400 tys. książek. Gorąco wierzymy, że mądrość tej akcji, celność, dobry pomysł i fajne książki spowodują, że to nie będzie trwało długo - dodaje Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska. - Dla nas przede wszystkim ma to wymiar pewnych pożytecznych działań, również związanych z wizerunkiem. Chcemy, żeby McDonald's był obecny wszędzie tam, gdzie dzieje się coś mądrego i wartościowego.
Aby otrzymać książkę za darmo, wystarczy kupić zestaw rodzinny, czyli zwykły zestaw dla dorosłego wraz z dziecięcym zestawem "Happy Meal".