Miliardy na 20-lecie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2009 roku nałożył ponad pół miliarda złotych kar na przedsiębiorców. Wydał też 329 decyzji dotyczących naruszenia prawa chroniącego konkurencję i konsumentów.

Miliardy na 20-lecie
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Najbardziej spektakularną akcją antymonopolową przeprowadzoną w zeszłym roku przez UOKiK było rozbicie zmowy producentów cementu. Urząd ustalił, że co najmniej od 1998 roku najwięksi przedsiębiorcy dzielili rynek, ustalając dopuszczalne udziały poszczególnych graczy oraz ceny minimalne cementu, wysokość podwyżek, terminy i kolejność ich wprowadzania. W sumie na sześciu uczestników porozumienia Urząd nałożył sankcje finansowe przekraczające 400 milionów złotych.

Ważnym elementem działań UOKiK w 2009 roku były także prace legislacyjne. Urząd przygotował projekt założeń do projektu ustawy o kredycie konsumenckim, rozporządzenia w sprawie programu łagodzenia kar dla uczestników niedozwolonych porozumień, a także nowelizacji ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Urząd podejmuje także liczne inicjatywy edukacyjne i informacyjne. W 2009 roku przeprowadził kampanię promującą program leniency. Celem przedsięwzięcia było poinformowanie opinii publicznej o szkodach, jakie zmowy cenowe przynoszą gospodarce, oraz zachęcenie uczestników karteli do współpracy z Urzędem. Akcja obejmowała emisję spotu reklamowego "Żart" w telewizji i radiu.

W tym roku UOKiK obchodzi jubileusz 20-lecia.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)