MSP prywatyzuje PKS-y

Ministerstwo Skarbu nadzoruje 70 PKS-ów w całej Polsce. W przypadku 13 spółek resort prowadzi komunalizację, której celem jest przekazanie przedsiębiorstw samorządom. MSP chce uruchomić w tym roku procesy wyjścia Skarbu Państwa z pozostałych 57 PKS-ów.

MSP prywatyzuje PKS-y
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

22.03.2010 | aktual.: 22.03.2010 15:08

Ministerstwo Skarbu nadzoruje 70 PKS-ów w całej Polsce. W przypadku 13 spółek resort prowadzi komunalizację, której celem jest przekazanie przedsiębiorstw samorządom. MSP chce uruchomić w tym roku procesy wyjścia Skarbu Państwa z pozostałych firm.

Rzecznik resortu skarbu Maciej Wewiór powiedział PAP, że alternatywą dla prywatyzacji PKS-ów jest ich komunalizacja, czyli przekazywanie spółek na rzecz samorządów. - Dlatego nie da się jednoznacznie określić, dla których przedsiębiorstw będziemy szukać inwestora prywatnego, a które przekażemy nieodpłatnie. Wszystko zależy od zainteresowania spółkami ze strony samorządów - wyjaśnił.

Poinformował, że do tej pory 10 samorządów przejęło nieodpłatnie PKS-y ze swojego regionu, w tym m.in. Wadowice, Nowy Sącz, Kraków oraz Starogard Gdański.

Wewiór zaznaczył, że w ubiegłym roku wiceminister skarbu Mikołaj Budzanowski zwrócił się do marszałków województw z zapytaniem, czy są zainteresowani przejęciem PKS-ów. - Działanie to było podyktowane m.in. odpowiedzialnym gospodarowaniem wydatkami. Chcieliśmy uniknąć sytuacji, w której uruchamiamy proces prywatyzacji spółki, opłacamy doradcę, wyceny przedprywatyzacyjne, dajemy ogłoszenie o poszukiwaniu inwestora i wtedy do resortu skarbu wpływa wniosek, w którym samorząd wyraża chęć przejęcia PKS-u - powiedział.

- Marszałkowie tylko trzech województw: śląskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego wyrazili brak zainteresowania przejęciem spółek ze swojego regionu; pozostali są wstępnie tym zainteresowani, choć nie poparli swoich deklaracji wnioskami. To wstępne zainteresowanie zawiesza nam uruchomienie procesów prywatyzacyjnych - dodał.

Chodzi m.in. o województwo lubelskie. - Ze względu na wstępne zainteresowanie wyrażone przez marszałka tego województwa został wstrzymany proces wyboru doradcy prywatyzacyjnego dla grupy PKS-ów w Białej Podlaskiej, Biłgoraju, Międzyrzecu Podlaskim, Puławach, Radzyniu Podlaskim oraz Zamościu - powiedział rzecznik MSP.

Pytany o sytuację PKS-ów na Mazowszu, powiedział że resort zaprosił inwestorów w grudniu ub.r. do negocjacji w sprawie kupna siedmiu PKS-ów: w Mińsku Mazowieckim, Ciechanowie, Mławie, Ostrołęce, Płocku, Przasnyszu oraz Gostyninie.

- Do negocjacji dotyczących kupna pierwszych sześciu przedsiębiorstw zostały dopuszczone dwie spółki: Marmstrom sp. z o.o. w Warszawie oraz Mobilis sp. z o.o. w Warszawie. Z kolei przedsiębiorstwem w Gostyninie są zainteresowane cztery firmy: Marmstrom sp. z o.o. w Warszawie, Mobilis sp. z o.o. w Warszawie, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji - Łódź sp. z o.o. oraz PKS w Grodzisku Mazowieckim sp. z o.o. - podkreślił.

Od początku marca trwa badanie tych spółek przez potencjalnych inwestorów pod kątem finansowym, czyli tzw. due diligence. Kolejnym etapem ma być składanie ofert wiążących 7 maja.

Od 2008 roku resort skarbu sprzedał Polbus-PKS we Wrocławiu, PKS w Żywcu, PKS w Radomsku oraz PKS w Bełchatowie. Zaawansowana jest prywatyzacja PKS-u w Strzelcach Opolskich. Obecnie pięciu inwestorów prowadzi badanie spółki. Resort planuje zakończyć tę prywatyzację w pierwszym półroczu br.

Źródło artykułu:PAP
transportmspprywatyzacja
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)