MSW rozszerza funkcjonalność systemu CEPiK
MSW planuje rozszerzyć katalog danych, które będą udostępniane w ramach systemu CEPiK. Każdy będzie mógł sprawdzić online np. dane techniczne auta i termin zakończenia polisy. Jeśli system zda egzamin, zostanie poszerzony o informacje dot. liczby punktów karnych na koncie kierowcy.
25.12.2013 | aktual.: 26.12.2013 11:02
MSW planuje rozszerzyć katalog danych, które będą udostępniane w ramach systemu CEPiK. Każdy będzie mógł sprawdzić online dane techniczne auta i termin zakończenia polisy. Jeśli system zda egzamin, zostanie poszerzony o informacje dot. liczby punktów karnych na koncie kierowcy.
Pierwsze aplikacje mają być uruchomione w przyszłym roku, a katalog udostępniania danych będzie rozszerzany w kolejnych latach. Po założeniu specjalnego profilu w CEPiK-u każdy z 17 mln zarejestrowanych kierowców będzie mógł sprawdzić liczbę byłych właścicieli, dane techniczne, listę badań technicznych i datę ubezpieczenia OC.
Zobacz także: Nowe autostrady i ekspresówki. Mamy to na mapach »
MSW chce także wprowadzić możliwość sprawdzenia danych dotyczących np. stanu technicznego autokarów. Z czasem dzięki CEPiK-owi każdy kierowca ma mieć możliwość sprawdzenia poprzez internet liczby punktów karnych na swoim koncie. Do wprowadzenia tych rozwiązań niezbędna jest zmiana obowiązujących przepisów.
Modernizacja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ma związek z - realizowanym przez Centralnym Ośrodkiem Informatyki - programem pl.ID. Jego celem jest integracja i przebudowa systemów rejestrów publicznych w Polsce, takich jak PESEL - podkreśla wiceszef MSW Rafał Magryś, odpowiedzialny za realizację programu.
"pl.ID" obejmuje swoim zakresem m.in. modernizację serwerowni oraz budowę kluczowych rejestrów państwowych MSW. Pierwszy etap programu zakończył się latem 2013 roku, kiedy MSW poinformowało o przeniesieniu serwerów z danymi około 38 mln mieszkańców Polski. Chodzi m.in. o ewidencję PESEL i paszporty. Jak tłumaczył szef MSW Bartłomiej Sienkiewicz zabezpieczenie oraz przeniesienie serwerów było konieczne m.in. ze względu na narastające od lat ryzyko utraty tych danych.
Całkowite nakłady inwestycyjne programu pl.ID wynoszą ponad 294 mln zł brutto i są rozłożone na lata 2009-2015. Środki niezbędne na zrealizowanie tego przedsięwzięcia, finansowane są w 85 proc. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15 proc. z budżetu państwa.
Kolejne etapy pl.ID to: modernizacja Centrum Przetwarzania Danych i budowa nowoczesnych systemów, obsługujących systemy PESEL, bazę USC i ewidencję dowodów osobistych. Do końca przyszłego roku ma powstać Zintegrowana Struktura Rejestrów Państwowych. Ten nowy system ma zostać uruchomiony w 2500 gminach w całym kraju.
"Projekt Pl.ID ma kluczowe znaczenie dla obsługi spraw z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego. Dzięki niemu w każdym urzędzie w Polsce będą obowiązywać te same procesy, a obywatel nie zgubi się w gąszczu procedur i dokumentów. Pl.ID pozwoli również na odmiejscowienie usług administracji - w każdym urzędzie w Polsce będziemy mogli załatwić swoją sprawę" - podkreśla MSW.
Ze szczegółami projektu pl.ID można się zapoznać na portalu - www.obywatel.gov.pl .
W listopadzie MSW dostosowało system CEPiK do automatycznej wymiany informacji między Polską a pozostałymi krajami UE. Nowe przepisy mają dotyczyć polskich kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego w krajach Unii i kierowców z państw członkowskich łamiących przepisy w Polsce.
Wymiana informacji będzie dotyczyć danych rejestracyjnych pojazdów oraz ich właścicieli lub posiadaczy. Dane te będą przekazywane m.in. w sytuacjach: niestosowania się do ograniczenia prędkości; prowadzenia pojazdu bez zapiętych pasów bezpieczeństwa; przewożenia dziecka bez fotelika; niestosowania się do sygnałów świetlnych; prowadzenia pojazdu po wypiciu alkoholu lub pod wpływem narkotyków; korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.