Najpopularniejsze piwa w Polsce
Statystyczny Polak wypija około 75 litrów butelkowanej wody i aż 93 litry piwa rocznie. Pod względem spożycia złocistego trunku na głowę jesteśmy jednym z czołowych krajów nie tylko w Europie, ale na całym świecie.
A co pijemy najchętniej? Od lat na naszym rynku panuje absolutna dominacja lagerów. Dużo więcej dzieje się jeśli chodzi o konkretne marki piwa. Tu są wzloty i upadki.
Wirtualna Polska dotarła do danych firmy Nielsen - potentata badań rynkowych. **Jakie marki piw kupują więc Polacy?**
_ Dane pochodzą z marca 2013 roku i obejmują okres 12 miesięcy. Dotyczą sprzedaży piw w handlu detalicznym, ale bez gastronomii. Ich autorem jest firma Nielsen _
To najchętniej pijemy!
Statystyczny Polak wypija około 75 litrów butelkowanej wody i aż 93 litry piwa rocznie. Pod względem spożycia złocistego trunku na głowę jesteśmy jednym z czołowych krajów nie tylko w Europie, ale na całym świecie.
A co pijemy najchętniej? Od lat na naszym rynku panuje absolutna dominacja lagerów. Dużo więcej dzieje się jeśli chodzi o konkretne marki piwa. Tu są wzloty i upadki.
Wirtualna Polska dotarła do danych firmy Nielsen - potentata badań rynkowych. Jakie marki piw kupują więc Polacy?
_ Dane pochodzą z marca 2013 roku i obejmują okres 12 miesięcy. Dotyczą sprzedaży piw w handlu detalicznym, ale bez gastronomii. Ich autorem jest firma Nielsen _
10. Wojak
Dziesiątym najchętniej kupowanym piwem w naszym kraju jest Wojak. To marka powstała w browarze w Kielcach, jednak po jego przejęciu przez Kompanię Piwowarską jego produkcja została przeniesiona do Tyskich Browarów Książęcych.
Wojak to piwo jasne pełne o zawartości alkoholu 5 proc. Należy do segmentu ekonomicznego. 10. miejsce zajmuje jedynie pod względem liczby sprzedanych butelek i puszek. Pod względem wartości sprzedaży jest poza pierwszą dziesiątką.
9. Okocim
Jedno z najpopularniejszych polskich piw w latach 90. Dziś daleko za podium. Marka Okocim należy obecnie do koncernu Carlsberg. Jego produkcja odbywa się w kilku browarach.
Okocim ma kilka odmian. Szczególnie popularna jest jego wersja strong - Okocim Premium Mocne. Carlsberg chwali się, że w tym segmencie zajmuje pierwsze miejsce w Polsce. Cała rodzina piw Okocim pod względem wartości sprzedaży także zajmuje 9. miejsce.
8. Kasztelan
Kolejne piwo od Carlsberga. Jeszcze parę lat temu Kasztelan był tylko regionalnym piwem sprzedawanym na północnym Mazowszu. Dzięki dużej promocji i dobrej dystrybucji udało się wykreować markę ogólnopolską.
Kasztelan urósł szczególnie dzięki swojej odmianie piwa niepasteryzowanego. Pierwotnie była to kategoria browarów regionalnych, ale Carlsberg pod małą rewolucję na rynku postanowił się podłączyć. Z sukcesem. Wiele osób zarzuca Kasztelanowi, że choć jest piwem niepasteryzowanym to jednak jest ono filtrowane.
7. Lech Premium
Sztandarowy produkt Kompanii Piwowarskiej. Lech powstał przed ponad 30 laty. Nazwę dla niego wybrali wówczas kibice poznańskiego klubu będący pracownikami tamtejszego browaru. Dziś Lech Premium jest nie tylko jednym z najpopularniejszych piw w Polsce, ale też należy do piw najczęściej spotykanych na zagranicznych półkach, m.in. w USA, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii.
Lech Premium, jak sama nazwa wskazuje, należy do segmentu premium. Pod względem wartości sprzedaży zajmuje 6. miejsce w Polsce.Pozycjonowana jest jako piwo dla osób lubiących dobrą zabawę i mających 20-30 lat.
6. Żywiec
Najbardziej znane polskie piwo za granicą. Żywiec nieco gorzej w ostatnim czasie radzi sobie natomiast na krajowym rynku. Według badań z 2010 roku był wówczas najchętniej kupowanym polskim piwem.
Tradycja jego warzenia sięga połowy XIX wieku. Od lat Grupa Żywiec stara się swoją czołową markę pieczołowicie promować przy pomocy festiwali muzycznych. I nie grają tam zespoły, które można usłyszeć w radio Eska. Pod względem wartości sprzedaży Żywiec zajmuje 5. miejsce.
5. Warka Jasne Pełne
Kolejne piwo z Grupy Żywiec. Od kilku lat Warka jest sponsorem naszej piłkarskiej reprezentacji. Choć naszej kadrze nie idzie zbyt dobrze, to sprzedaży piwa to nie przeszkadza.
Sama Warka Jasne Pełne została stworzona, by jak najlepiej wpisać się w preferencje smakowe Polaków. Piwo jest typowym lagerem o mocy 5,7 proc. Należy do segmentu mainstream. Pod względem wartości sprzedaży jest na czwartym miejscu w kraju.
4. Harnaś
Marka piwa stworzona przed kilku laty przez Carlsberga. Jak widać radzi sobie całkiem nieźle. Harnaś należy do tzw. segmentu lower mainstream, czyli popularnych piw oferowanych w nieco niższych cenach.
Sukces Harnasia ma niewątpliwy związek z kryzysem finansowym. Od tego czasu Polacy szukają bowiem piw tańszych. To dlatego Harnaś zajmuje wysokie czwarte miejsce wolumenowo, i dopiero 7. miejsce pod względem wartości sprzedaży.
3. Tatra
Bardzo podobne piwo do Harnasia. Ta sama piwna "górska historia" i podobne sukces sprzedażowe w ostatnich latach. Sama Grupa Żywiec lokuje Tatrę jako lower mainstream i kieruje go do mężczyzn w średnim wykształceniu i wieku powyżej 35 lat.
Tatra wzrost sprzedaży wolumenowej zawdzięcza coraz częstszym promocjom na sprzedaż piwa nie na pojedyncze sztuki, ale 4- czy 6-paki. Taki trend to także "zasługa" kryzysu. Jednocześnie to piwo z Grupy Żywiec jest na wysokim trzecim miejscu także pod względem wartości sprzedaży.
2. Żubr
Kolejne piwo z segmentu lower mainstream. Żubr obecnie należy do Kompanii Piwowarskiej - lidera polskiego rynku piwa. To właśnie KP(część koncernu SABMiller) od początku obecnego wieku zaczęło przeistaczać markę z regionalnej w ogólnopolską.
Oprócz standardowego Żubra przed dwoma laty na półki sklepowe trafiła także jego mocniejsza wersja - Żubr Ciemonzłoty. Nowe piwo miało wydłużyć nieco sezon piwny na jesień i zimę. Żubr Ciemnozłoty jest więc skrzyżowaniem stronga ze standardowym lagerem. Pod względem wartości sprzedaży Żubr zajmuje obecnie drugie miejsce.
1. Tyskie
A oto i absolutny zwycięzca. Jest zarówno liderem pod względem liczby sprzedanych butelek i puszek, a jednocześnie zajmuje pierwsze miejsce wartościowo. Tyskiego jako marki premium kryzys się więc nie ima.
Piwo od Kompanii Piwowarskiej powstaje m.in. w Tyskich Browarach Książęcych. W ostatnich latach stara się też zdobyć uznanie nie tylko klientów znad Wisły. Nieoficjalnie jest to też najstarsza piwna marka w Polsce. Szacuje się, że pierwszy raz uwarzono Tyskie w XVII wieku. Dziś roczna sprzedaż tego piwa to około 5 mln hl.