Największy most świata gotowy
To koniec budowy najwyższego mostu w Polsce. I jednocześnie najgłośniejszej i najdłuższej budowy w historii Wrocławia. Bo choć kolejne ekipy rządzące obiecywały jego otwarcie od ponad 13 lat, to dopiero teraz udało się budowę samego mostu i całej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia ukończyć.
Największy most świata gotowy
To koniec budowy najwyższego mostu w Polsce. I jednocześnie najgłośniejszej i najdłuższej budowy w historii Wrocławia. Bo choć kolejne ekipy rządzące obiecywały jego otwarcie od ponad 13 lat, to dopiero teraz udało się budowę samego mostu i całej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia ukończyć.
Most "naj"
Rędziński wyjątkowy jest też z kilku innych względów. W Polsce nie ma sobie równych w kilku kategoriach. To najdłuższy żelbetowy most podwieszany, najdłuższy most podwieszany na jednym pylonie, most o najdłuższym przęśle żelbetowym. Jednocześnie według projektanta przeprawy prof. Jan Biliszczuka to największy powierzchniowo most świata.
Premier mówi: będzie bezpłatna
Pierwszy raz o Rędzińskim wrocławianie usłyszeli w 1994 roku. Wtedy jeden z banków sam chciał postawić cały AOW, a później od przejeżdżających pobierać opłaty. Pomysł zbudowania autostrady i mostu przez bank przepadł, ale została chęć płacenia za przejazd.
Na półtora miesiąca przed wyborami premier zadeklarował jednak odstąpienie od pobierania opłat za przejazd AOW.
- To nie jest autostrada. To będzie odcinek S, a nie A. Obwodnica nie będzie więc płatna, przynajmniej tak długo jak ja będę podejmował decyzję - mówił Donald Tusk w sobotę.
40 kilometrów obwodnicy
AOW zaczyna się w Magnicach przy autostradzie A4, stamtąd prowadzi do wrocławskiego lotniska na Strachowicach, dalej przez Most Rędziński i wrocławskie osiedle Osobowice, aż do Długołęki w kierunku na Poznań i Warszawę.
Most z problemami powodziowymi
Budowę Rędzińskiego rozpoczęto w maju 2008 roku. Pierwotnie miał zostać ukończony w listopadzie 2010. Terminu nie dotrzymano między innymi ze względu na zeszłoroczną powódź. W maju Odra zalała plac budowy dokonując wielu zniszczeń. Na szczęście nie ucierpiała wtedy konstrukcja mostu.
Pylon w kształcie H
Szczególne wrażenie robi gigantyczny pylon w kształcie litery "H". Postawiono go na wyspie na środku Odry.
To do niego podwieszono za pomocą 160 want (stalowych lin) dwie niezależne, wielopasmowe jezdnie.
612 metrów długości
W sumie most ma 612 metrów długości, a z estakadami ponad 2 km. W każdym kierunku kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy. Most Rędziński wejdzie to część 40-kilometrowej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Inwestycja za miliardy
Autostradowej Obwodnicy Wrocławia razem z mostem kosztowało ponad 4 mld zł. Sam Rędziński "to tylko" 0,5 mld zł.
Najpierw piesi i rowerzyści, później samochody
Pierwsze samochody Mostem Rędzińskim pojadą w środę 31 sierpnia około godziny 13-14.
W weekend poprzedzający jego otwarcie urządzono dni otwarte. Zwiedzać most mogli rowerzyści i piesi. Wszystko zakończył pokaz sztucznych ogni.