Nie daj się zwieść sobowtórowi
Kampania reklamowa Małopolski z sobowtórem George'a Clooneya ma przyciągnąć zagranicznych inwestorów do Polski. To tutaj fałszywy Clooney doznaje zawodu na lotnisku, gdy rzesza fanek leci nie do niego, a w ramiona biznesmena inwestującego w regionie. Kolejne są utrzymane w podobnym duchu. Inwestor z Małopolski zgarnia nagrodę podobną do Oscara, a także zabiera sprzed ołtarza wybrankę serca sobowtóra.
Aktorem, który wcielił się w rolę George'a Clooneya, jest Parviz Ghodsi. 39-letni model i aktor z Wielkiej Brytanii do złudzenia przypomina oryginalnego aktora, chociaż wprawne oko szybko zauważy różnice w wyglądzie. W 2011 roku wystąpił w krótkim dokumencie na temat... George'a Clooneya pt. "Kto do diaska NIE jest George'em Clooneyem".
W innych polskich reklamach również wystąpiło wielu sobowtórów. Czy Chuck Norris nie jest prawdziwy?
Investor is a star in Małopolska
Kampania reklamowa Małopolski z sobowtórem George'a Clooneya ma przyciągnąć zagranicznych inwestorów do Polski. To tutaj fałszywy Clooney doznaje zawodu na lotnisku, gdy rzesza fanek leci nie do niego, a w ramiona biznesmena inwestującego w regionie. Kolejne są utrzymane w podobnym duchu. Inwestor z Małopolski zgarnia nagrodę podobną do Oscara, a także zabiera sprzed ołtarza wybrankę serca sobowtóra.
Aktorem, który wcielił się w rolę George'a Clooneya jest Parviz Ghodsi. 39-letni model i aktor z Wielkiej Brytanii do złudzenia przypomina oryginalnego aktora, chociaż wprawne oko szybko zauważy różnice w wyglądzie. W 2011 roku wystąpił w krótkim dokumencie na temat... George'a Clooneya pt. "Kto do diaska NIE jest George'em Clooneyem".
W innych polskich reklamach również wystąpiło wielu sobowtórów. Czy Chuck Norris nie jest prawdziwy?
"Nie płać za TV"
Chuck w spotach BZ WBK to nie sobowtór, ale ten reklamach firmy Dialog już tak. Naprawdę nazywa się Jacek Pieniążek. Oprócz mistrza karate w tej kampanii uczestniczył też sobowtór Rowana Atkinsona - Antoni Tomaszewski. Obaj są znanymi i rozpoznawalnymi sobowtórami w Polsce.
Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi zarzutami o bezprawne wykorzystanie wizerunku, pod obiema reklamami firma umieściła napis napis o następującej treści: Pan Antoni Tomaszewski (lub Pan Jacek Pieniążek) użyczający wizerunku w niniejszej reklamie nie jest żadną z osób powszechnie znanych, zaś ewentualne podobieństwo wizerunków może być dostrzegane na wyłączną odpowiedzialność odbiorcy reklamy.
"Przesłuchamy każdy zespół"
Również Amy Winehouse, Lenny Kravitz i Bono w reklamach Roxy FM nie byli prawdziwi. Kampania radia z sobowtórami w roli głównej ruszyła w 2008 roku pod hasłem "Przesłuchamy każdy zespół". Na bilbordach pojawiły się skrępowane gwiazdy siedzące w pokoju przesłuchań, widoczne są u nich rany po biciu, miejscami krew, wybite zęby itd. Na każdej reklamie małym druczkiem w rogu znajdowało się prawdziwe imię i nazwisko modela czy aktorki.
Johnny Depp w Piwnicy pod Fortuną
W 2012 roku pojawił się spot "Wehikuł czasu" promujący Piwnicę pod Fortuną - nowe multimedialne muzeum Lublina. Aktor wygląda dokładnie jak Johnny Depp w filmie "Dziewiąte Wrota" Romana Polańskiego.
Film kręcono w pomieszczeniach Biblioteki im. Hieronima Łopacińskiego, w Browarze "Perła", w zaułkach starego miasta i w Piwnicy pod Fortuną.
Pazura walczy z MarcPolem
Fani Juliusza Machulskiego z pewnością kojarzą scenę z filmu "Kiler-ów 2-óch", w której zawodowy morderca Szakal targany wyrzutami sumienia widzi w całym mieście ludzi wyglądających jak Jurek Kiler. W jedną z tych postaci wcielił się sobowtór Cezarego Pazury - Leszek Blautenberg.
Podobieństwo obu aktorów postanowiła wykorzystać sieć handlowa MarcPol. W reklamie Blautenberg przechadzał się po sklepie, uśmiechając się niemal jak jego bardziej znany filmowy kolega.
Cała sprawa zakończyła się w sądzie. W 2010 roku Pazura oskarżył MarcPol za bezprawne - jego zdaniem - wykorzystanie jego wizerunku. Żądał 175 tys. zł odszkodowania i 25 tys. zł przekazania na cele charytatywne. Sąd nie podzielił zdania autora i uznał wniosek Pazury za bezzasadny.
"Wałęsa" kupuje wędliny
Bardziej szczęśliwie zakończyła się kampania reklamowa MarcPolu, w której wystąpił sobowtór Lecha Wałęsy. Naśladowca polskiego prezydenta kupował w niej wędliny ku uciesze obserwujących go dwóch uśmiechających się pań.
Lech Wałęsa nie podjął żadnych kroków prawnych wobec sieci.
Początkowo mówiło się, że Lecha Wałęsę w reklamie miał zagrać Eugeniusz Jędrzejczyk, najbardziej znany dubler byłego prezydenta. MarcPol miał się z nim jednak nie dogadać finansowo, co poskutkowało wyborem tańszej wersji byłego prezydenta.
Plus i plejada sobowtórów
Przechadzający się korytarzem Elvis Presley, Lara Croft stojąca i obserwująca otoczenie, Thomas "Neo" Anderson w czarnym płaszczu z Matrixa rozmawia przez komórkę, a dwóch braci wynosi z sali księżyc. Na fotelu siedzi bawiący się BlackBerry aktor przypominający Stevie'ego Wondera. To nie crossover światów, a jedynie reklama sieci Plus o wdzięcznej i wszystko mówiącej nazwie "Sobowtór".