Oblężenie sklepów. Wskazali, kiedy Polacy ruszą masowo na zakupy
Co trzeci ankietowany zamierza zrobić duże zakupy spożywcze na tydzień przez Wigilią - wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX. Zdecydowana większość respondentów wybierze sklepy stacjonarne.
Badanie pokazuje, że zakupy na Boże Narodzenie 34 proc. Polaków planuje zrobić na tydzień przed, 24,5 proc. – na kilka dni przed, a 19,9 proc. na dwa tygodnie przed Wigilią.
W tym roku wielu Polaków skupi się ponownie na tradycyjnych zakupach stacjonarnych przed świętami. To strategia wybierana przez 70,4 proc. respondentów. 27,1 proc. deklaruje, że część zakupów zrealizuje online, a resztę offline.
Pierwsza taka maszyna w Warszawie. Zbiera zużyty olej
"To, że ponad 70 proc. Polaków wciąż wybiera sklepy stacjonarne, jest absolutnie zgodne z tym, co widzimy w danych rynkowych przez cały rok. Boże Narodzenie to jest ten moment, w którym liczy się kontrola nad zakupem - świeżość, wygląd produktów, możliwość własnoręcznego wyboru mięs, ryb, warzyw czy ciast. Dla wielu osób to również rytuał. Coroczne świąteczne zakupy są zakorzenione kulturowo i emocjonalnie. To jest tradycyjny moment, kiedy Polacy chcą mieć pewność, że wszystko kupują tak, jak trzeba" – mówi Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów badania z Grupy BLIX.
Nowy trend zakupowy
Wzrost zakupów hybrydowych to wyraźny trend. Dr Krzysztof Łuczak zauważa, że rośnie liczba osób kupujących online produkty ciężkie, jak napoje w wielopakach czy artykuły chemiczne. - Widzimy stopniowe przeciekanie klientów z modelu tradycyjnego do hybrydowego. Część produktów budżetowych kupowanych jest online - dodaje Łuczak.
Z danych wynika, że na popularności zyskują wcześniejsze promocje, które rozszerzają popyt na cały grudzień. To wyzwanie dla sieci handlowych, które muszą zarządzać dostępnością produktów w dwóch głównych falach - wczesnej promocyjnej i świeżej przedświątecznej.