Trwa ładowanie...
d4i8jq6
rząd
31-07-2012 13:11

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d4i8jq6
d4i8jq6

31.07. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz zmiany siedziby władz gminy.

Przyjęła dokumenty:

- "Polityka migracyjna Polski - stan obecny i postulowane działania";

d4i8jq6

- "Ocena pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w 2011 roku". Dokument rozpatrywano w trybie zastrzeżonym.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz zmiany siedziby władz gminy, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.

Jednostki samorządu terytorialnego w 2012 roku skierowały do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji 23 wnioski dotyczące zmian granic niektórych miast i gmin oraz zmiany siedziby władz gminy. Wnioski zostały pozytywnie zaopiniowane przez miejscowe władze i lokalne społeczności. W efekcie, po wnikliwej analizie wszystkich zgłoszonych propozycji, rząd przyjął następujące ustalenia dotyczące zmian w granicach gmin:

d4i8jq6

- gmina Osielsko (woj. kujawsko-pomorskie, powiat bydgoski) oraz miasto na prawach powiatu Bydgoszcz. Chodzi o wyłączenie z Bydgoszczy obszaru o powierzchni 1,33 ha, na którym położona jest droga, z której korzystają przede wszystkim mieszkańcy gminy Osielsko;

- gmina Kargowa (woj. lubuskie, powiat zielonogórski) i gmina Siedlec (woj. wielkopolskie, powiat wolsztyński). Do gminy Kargowa zostanie włączone 1,23 ha należące do gminy Siedlec. Chodzi o drogę wojewódzką nr 314 wykorzystywaną głównie przez mieszkańców Kargowej. Jednoznaczny przydział tej drogi do gminy Kargowa umożliwi remont i modernizację tej drogi;

- gmina Kocmyrzów-Luborzyca (woj. małopolskie, powiat krakowski) i miasto na prawach powiatu Kraków. Do obszaru gminy Kraków zostanie włączony teren o powierzchni 4,63 ha;

d4i8jq6

- gmina Żerków (woj. wielkopolskie, powiat jarociński) i gmina Czermin (woj. wielkopolskie, powiat pleszewski). Do obszaru gminy Żerków zostanie włączone 7,70 ha (Pietruszce i Pieruchy). Do gminy Czermin zostanie natomiast włączone 6,03 ha (Siersze) z terenu gminy Żarków. Zmiany mają za cel uporządkowanie zarządzania drogą powiatową relacji Kotlin-Sucha.

Ustalenia dotyczące zmian w granicach miast:

- miasto Żarów (woj. dolnośląskie, powiat świdnicki). Do miasta zostanie włączony teren o powierzchni 87,93 ha - Mrowiny, gmina Żarów;

d4i8jq6

- miasto Sępólno Krajeńskie (woj. kujawsko-pomorskie, powiat sępoleński). Do obszaru miasta włączony będzie teren o powierzchni 73,42 ha - Niechorz, Świdwie, Wiśniewka;

- miasto Strzelce Krajeńskie (woj. lubuskie, powiat strzelecko-drezdenecki). Do miasta włączone zostanie 59,81 ha - Brzoza, Licheń, Sławno;

- miasto Ciechanowiec (woj. podlaskie, powiat wysokomazowiecki). Z obszaru miasta wyłączona będzie jego część (Ciechanowczyk) o powierzchni 647,56 ha;

d4i8jq6

- miasto Tychowo (woj. zachodniopomorskie, powiat białogrodzki). Do miasta zostanie włączony teren o powierzchni 16,28 ha z gminy Tychowo. Jednocześnie wyłączone z niego będą 30,21 ha, które powiększą obszar gminy Tychowo.

Zmiany siedziby władz gminy Michałowice na Reguły (woj. mazowieckie, powiat pruszkowski).


Rada Ministrów przyjęła dokument Polityka migracyjna Polski - stan obecny i postulowane działania, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych.

d4i8jq6

Dokument został przygotowany przez grupę roboczą ds. przygotowania strategii migracyjnej Polski, powołaną w ramach Zespołu ds. Migracji i skonsultowany z organizacjami pozarządowymi i przedstawicielami środowisk naukowych. Zawarto w nim m.in. propozycje uproszczenia procedur i wzmocnienia struktur odpowiedzialnych za migracje, określenie kategorii cudzoziemców, które z punktu widzenia interesów państwa mają szczególne znaczenie, przebudowę systemu integracji cudzoziemców i monitorowanie ich sytuacji oraz zwiększenie roli organizacji pozarządowych i jednostek naukowo-badawczych zajmujących się szeroko rozumianą problematyką migracji.

Dokument ma charakter programowy i na tym etapie nie powoduje skutków finansowych. Z powyższych względów nie przedstawiono w nim propozycji przyjęcia konkretnych przepisów prawnych. Nie ma w nim również szczegółowego harmonogramu wdrażania nowych rozwiązań i sposobów ich finansowania - zostaną one uwzględnione w dalszej fazie prac. W przyszłości zostanie opracowany plan działania, w którym znajdą się propozycje rozwiązań mających na celu realizację przyjętych założeń wraz ze wskazaniem podmiotów odpowiedzialnych za ich wdrożenie oraz określeniem kosztów wprowadzanych instrumentów i źródeł finansowania planowanych wydatków.

Założeniem dokumentu jest dostosowanie polityki migracyjnej do priorytetów rynku pracy (przy utrzymaniu uzupełniającego charakteru zatrudniania imigrantów zarobkowych względem pracowników lokalnych) oraz zapewnienie konkurencyjności polskiej gospodarki. Przyjęte kierunki działania obejmują takie zagadnienia, jak: migracje legalne, przeciwdziałanie nielegalnej migracji, integracja, udzielanie cudzoziemcom ochrony międzynarodowej, emigracja, sprawne funkcjonowanie systemu prawnego i instytucjonalnego oraz monitoring procesów migracyjnych.

Przyjęto szereg rekomendacji, obejmujących m.in.:

- określenie priorytetów w kwestii przyjmowania i legalizacji pobytu cudzoziemców. System admisji i legalizacji pobytu cudzoziemców w Polsce, poza rozwiązaniami o charakterze ogólnym, powinien przewidywać preferencyjne rozwiązania prawne dotyczące pobytu i pracy w Polsce dla wybranych grup cudzoziemców. Należą do nich m.in.: osoby pochodzenia polskiego, studenci, naukowcy, absolwenci polskich uczelni, cudzoziemcy prowadzący działalność gospodarczą, w szczególności kreującą nowe miejsca pracy, imigranci zarobkowi o potrzebnych kwalifikacjach, obywatele państw członkowskich UE, członkowie ich rodzin, inni cudzoziemcy korzystający z zasady swobodnego przepływu osób, członkowie rodzin obywateli polskich oraz cudzoziemcy osiadli w Polsce;

- uproszczenie przepisów dotyczących zasad pobytu i pracy cudzoziemców w Polsce, przy jednoczesnym wzmocnieniu działań mających na celu przeciwdziałanie nielegalnej imigracji;

- opracowanie i wdrożenie skutecznego programu integracji cudzoziemców (m.in. wprowadzenie programów preintegracyjnych dla osób ubiegających się o status uchodźcy; usprawnienie programów integracji osób objętych ochroną międzynarodową oraz objęcie tego typu programami innych kategorii cudzoziemców, zwiększenie nacisku na edukację dzieci migrantów) oraz zapewnienie cudzoziemcom bezpłatnego dostępu do doradztwa prawnego;

- przeciwdziałanie nielegalnej migracji, w tym nadanie priorytetu dobrowolnym powrotom nad przymusowymi wydaleniami oraz wprowadzenie przepisów pozwalających - w uzasadnionych przypadkach - na zalegalizowanie pobytu lub opuszczenie RP bez negatywnych konsekwencji (wpis do wykazu osób niepożądanych) osobom przebywającym nielegalnie;

- emigracja zarobkowa - migracje powrotne. W tym obszarze istotne jest prowadzenie polityki informacyjnej o możliwościach aktywności ekonomicznej w Polsce, usuwanie utrudnień dla Polaków mieszkających za granicą w kontekście wspierania przebywających w kraju rodzin emigrantów (m.in. problem eurosieroctwa), poprawa sytuacji i wizerunku Polaków mieszkających za granicą, w tym przeciwdziałanie możliwościom stosowania praktyk dyskryminacyjnych w stosunku do Polaków przebywających w krajach emigracji;

- wzmocnienie systemu zarządzania migracjami, w tym poszerzenie kompetencji szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców (UdSC) oraz wzmocnienie jego kontroli nad polityką realizowaną przez dyrektorów wydziałów ds. cudzoziemców w urzędach wojewódzkich;

- monitoring zjawisk migracyjnych w Polsce, w tym gromadzenie danych istotnych z punktu widzenia zarządzania migracjami (potrzeby rynku pracy, skuteczność programów integracyjnych); prowadzenie przez organy państwowe regularnych analiz dotyczących poszczególnych aspektów migracji oraz zintegrowanie rejestrów, w których gromadzone są dane na temat postępowań prowadzonych w sprawach cudzoziemców.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ akuc/

d4i8jq6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4i8jq6