Oni głosu nie mają
Osoby z ubytkami uzębienia, ciężarne i niepełnosprawni nie mogą brać udziału w badaniach opinii publicznej niektórych firm. Są niereprezentatywni.
16.09.2008 | aktual.: 16.09.2008 11:51
W badaniach opinii publicznej prowadzonych przez niektóre firmy nie mogą uczestniczyć m.in. niepełnosprawni i kobiety w ciąży. O sprawie informuje „Rzeczpospolita”.
Gazeta dotarła do instrukcji przeprowadzania badań przez TNS OBOP. Okazuje się, że nie mogą brać w nich udziału niepełnosprawni, jąkający się, osoby z ubytkami uzębienia, a nawet kobiety w ciąży. W badaniu nie mogą też wziąć udziału osoby nadużywające alkoholu. „Rzeczpospolita” podaje też, że podobne zasady panują również w innej dużej firmie, do której, na badania, nie wpuszczono osób poruszających się o kulach.
Anna Rostkowska z TNS OBOP tłumaczy dlaczego nie każdy może brać udział w sondażach. Wyjaśnia na łamach „Rzeczpospolitej”: „Trudność takiego badania polega na tym, że w ciągu kilkudziesięciu minut należy pozwolić badanym skupić się na temacie dyskusji, w nienaturalnym dla nich pomieszczeniu i wśród obcych ludzi. W związku z nienaturalnymi warunkami takich badań w niektórych sytuacjach firmy badawcze starają się nie dopuszczać, by w dyskusjach brały udział osoby budzące dodatkowe emocje, pozytywne czy negatywne, u innych respondentów.”
Przedstawiciel innej firmy prowadzącej podobne badania powiedział „Rz”, że niedopuszczanie niektórych osób na badania to zwykła dyskryminacja.
Rozmówcy „Rz” przypuszczają, że niektóre firmy nie chcą zapraszać na badania osób np. jąkających się, bo dodatkową trudnością staje się być może spisywanie ich wypowiedzi.
Pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych zapewnia, że zajmie się sprawą. „Jeśli takie praktyki mają miejsce, natychmiast będę interweniował” – powiedział „Rz” Jarosław Duda, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych.
Na czym polegają badania? Bierze w nich udział kilka osób. Prowadzący zaprasza do specjalnych pomieszczeń, w których odbywa się dyskusja na dany temat. Tak sonduje się np. wizerunek jakiejś firmy czy skuteczność reklam.