Polki chcą łączyć pracę z macierzyństwem

Zdecydowana większość kobiet chce łączyć
pracę zawodową z macierzyństwem - wynika z badań przeprowadzonych
w ramach kampanii "Mama w pracy".

Kobiety bardzo sobie cenią możliwość punktualnego wychodzenia z pracy - 85% woli mniej płatną pracę pozwalającą wychodzić do domu o czasie, niż ciekawe i dobrze płatne zajęcie, wymagające częstego pozostawania po godzinach.

W czwartek zainaugurowano ostatni etap kampanii "Mama w pracy", zorganizowanej przez Fundację Św. Mikołaja. Akcja rozpoczęła się w maju, a celem jej było przedstawienie sytuacji matek na rynku pracy. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pierwszy etap kampanii dotyczył obaw dotyczących ciąży, drugi skupiał się wokół problemów kobiet wracających do pracy po urodzeniu dziecka, a trzeci - na trudnościach związanych z łączeniem macierzyństwa z pracą zawodową. Czwarty etap odbywa się pod hasłem "Mama robi karierę".

Jak podkreślił Dariusz Karłowicz z Fundacji Św. Mikołaja, trzy pierwsze etapy kampanii pokazywały najistotniejsze problemy, jakie wiążą się z pracą i macierzyństwem, czwarty - pokazuje rozwiązanie.

W ostatni etap kampanii włączył się Departament ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji (DKR) w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Zdaniem Marty Cichowicz-Major z resortu pracy, akcja uświadomiła Polkom, jakie mają prawa. "Gdy ktoś wie, że jego prawa są łamane, może temu zaradzić, często jest to łatwiejsze, niż się wydaje" - przekonywała. _ Dzięki tej akcji lęki społeczne, funkcjonujące w prywatnych rozmowach, zostały przeniesione do języka publicznego _ - oceniła Cichowicz-Major.

Z badań Instytutu Millward Brown SMG/KRC wynika, że dla 82 proc. kobiet dziecko jest bardzo ważne, ale praca również jest istotna, a 80% matek uważa, że chwile spędzone z dzieckiem są cenniejsze niż praca. Aż 63% matek małych dzieci gdyby mogło, wolałoby zostać w domu z dzieckiem. Jednak co druga ankietowana (52%) jest zdania, że dzięki pracy jest lepszą matką.

60% matek chciałoby zostać w domu z dzieckiem co najmniej dopóki nie skończy ono 2 lat, 50% - nawet do 3 lat; tymczasem młode mamy średnio do pracy wracają 12 miesięcy po urodzeniu dziecka. Za najważniejsze udogodnienia kobiety uznały możliwość pracy w domu, ruchome godziny pracy oraz przedszkola przy zakładach pracy (17%).

Elżbieta Sztabler z Caritas Polska, współorganizatora kampanii, przypomniała, że zgodnie z nauką Kościoła, macierzyństwo nie powinno skazywać kobiety na wykluczenie z życia społecznego. _ Jan Paweł II nauczał, że wychowanie dziecka to obowiązek i kobiety, i mężczyzny _ - przypomniała.

Jednym z elementów kampanii był konkurs "Firma nieprzeciętnie przyjazna mamom". _ Ze 121 firm zgłoszonych do konkursu, do finału przeszło 31. Wyniki będą znane na przełomie listopada i grudnia _ - powiedziała Karolina Błaszczyk z Fundacji Św. Mikołaja.

Fundacja Świętego Mikołaja pomaga m.in. rodzinnym domom dziecka, samotnym matkom, zajmuje się sytuacją matek w pracy, wyrównywaniem szans edukacyjnych dla dzieci ze wsi. Prowadzi badania, organizuje kampanie społeczne i kulturalne, np. "Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą..." - kampania na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci (1998-2003), "Bóg się rodzi. Pomóż samotnym matkom" - kampania na rzecz Caritas Polska (2003), "Dzień Papieski" - kampania na rzecz Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia" (od 2005).

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.