Polska samochodami (już nie) stoi

Przed laty produkowaliśmy nyski, żuki, stary, jelcze, lubliny, polonezy. Jednak żadna nasza marka nie przetrwała, o sukcesie na miarę czeskiej Skody czy nawet rumuńskiej Dacii nie ma co mówić. Efekt jest taki, że choć składane są w naszym kraju ople i fiaty, a także wytwarzane części do toyot czy volkswagenów, to i tak lwia część tej produkcji wysyłana jest na eksport. Jesteśmy liderem wśród podwykonawców. W cieniu tego "sukcesu" upadają kolejne polskie marki z tradycjami. Kilka dni temu pożegnaliśmy ostatnią z nich. Czy kiedyś któraś odrodzi się niczym... Ursus w Etiopii.

Oto marki, które pożegnaliśmy!

Obraz

/ 9To koniec polskiej motoryzacji

Obraz
© Flickr / CC | tonylanciabeta

Przed laty produkowaliśmy nyski, żuki, stary, jelcze, lubliny, polonezy. Jednak żadna nasza marka nie przetrwała, o sukcesie na miarę czeskiej Skody czy nawet rumuńskiej Dacii nie ma co mówić. Efekt jest taki, że choć składane są w naszym kraju ople i fiaty, a także wytwarzane części do toyot czy volkswagenów, to i tak lwia część tej produkcji wysyłana jest na eksport. Jesteśmy liderem wśród podwykonawców. W cieniu tego "sukcesu" upadają kolejne polskie marki z tradycjami. Kilka dni temu pożegnaliśmy ostatnią z nich. Czy kiedyś któraś odrodzi się niczym... Ursus w Etiopii.

Oto marki, które pożegnaliśmy!

/ 9Autosan w Sanoku

Obraz
© Wikipedia / CC | lowdown

19 września 2013 roku zarząd sanockiej spółki złożył wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej. W spółce zatrudnionych było ostatnio jest ok. 500 osób. Firma należała do Grupy Kapitałowej Sobiesława Zasady.

Autosan to jedna z najstarszych fabryk w Polsce. Jego początki sięgają 1832 roku. Oprócz znanych w całym kraju autobusów zakład produkował dla wojska szczelne kabiny elektromagnetyczne, a od elementy pojazdów szynowych, np. nadwozia szynobusów i tramwajów. Ich odbiorcami byli krajowi potentaci, jak PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza czy Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego.

/ 9Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie

Obraz
© Wikipedia / CC | Pibwl

Z historią polskiej motoryzacji bez wątpienia związana jest Lubelska Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie. W czasach swojej świetności pod względem ilości i wartości produkcji zajmowała jedno z pierwszych miejsc w kraju w branży motoryzacyjnej.

Zakład uruchomił produkcję 7 listopada 1951, czyli w 34. rocznicę rewolucji październikowej.

Jednym z najbardziej znanych polskich aut dostawczych produkowanych w Lublinie był FSC Żuk. Był to w całości wytwór polskiej myśli technicznej. Głównymi autorami nowego produktu FSC byli inżynierowie Stanisław Tański i Alojzy Skwarek.

Produkcję Żuków zakończono 13 lutego 1998 roku. Łącznie wyprodukowano 587,5 tys. sztuk wszystkich wersji tego modelu.

Obecnie FSC to Fabryka Samochodów HONKER Sp. z o.o. Zajmuje się produkcją aut Honker 4x4 oraz Honker Cargo.

/ 9Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach

Obraz
© Wikipedia / CC | Pibwl

Fabryka Samochodów Ciężarowych "Star" przez wiele lat produkowała samochody ciężarowe tej właśnie marki. Star - to brzmiało dumnie. Ten pojazd był całkowicie polskiej produkcji. Już w 1947 roku ówczesne Centralne Biuro Badań i Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego nr 5 (CKB-5) w Łodzi opracowało szczegółową dokumentację techniczną pojazdu.

Opracowanie jednostki napędowej powierzone zostało Zakładom Doświadczalnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Ursusie. Natomiast kabina pojazdu skonstruowana została przez kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych "SHL" S.A.. Zespół konstruktorów, opracowujący nowy pojazd złożony był w większości z byłych pracowników Państwowych Zakładów Inżynierii

Wszystko jednak co dobre, musi się kiedyś skończyć. Star został ostatecznie przejęty przez koncern MAN SE. W 2006 roku zakończono definitywnie produkcję samochodów ciężarowych. Zakład w Starachowicach produkuje obecnie szkielety autobusów oraz komponenty autobusów i ciężarówek grupy MAN AG.

/ 9Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie

Obraz
© Wikipedia / PD | Alina Zienowicz

6 listopada 1951 roku o godzinie 14.00 z hali montażowej nr 1 zjechał pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce nazwany Warszawą M-20 na licencji radzieckiego samochodu Pobieda. Ten moment rozpoczął bogatą historię Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie.

Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej 30 marca 1973 roku. Przyczyniło się do tego faktu wprowadzenie w 1967 roku następcy dla już przestarzałej Warszawy, Polskiego Fiata 125p.

To właśnie w tych zakładach powstawały tak kultowe auta jak Syrena (do 1972 roku), Fiat 125 (do 1991) czy FSO Polonez. Później produkowano samochody Daewoo (patrz kolejny slajd) oraz Chevroleta.

W fabrykach tych obecnie nie produkuje się samochodów. W lutym 2011 roku wygasła licencja na produkcję Chevroleta Aveo. Do marca 2011 roku zwolnienia otrzymało ponad 1800 osób z załogi FSO, pieniądze na odprawy były pozyskiwane ze sprzedaży gruntów, na których zlokalizowano zakład. Do listopada sprzedano tor jazd próbnych, wyburzono hale odlewni i montowni silników.

Pomimo sprzedaży części majątku, władze spółki deklarują gotowość zakładów do podjęcia produkcji w ciągu kilku miesięcy od podpisania umowy z ewentualnym inwestorem. Póki co jednak nikt nie kwapi się do rozpoczęcia produkcji. Coraz częściej mówi się o sprzedaży gruntów i budowie osiedla mieszkaniowego na terenie FSO.

/ 9Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie

Obraz
© Wikipedia / GNU | Pitak

Historia polskiej motoryzacji bez zwątpienia związana jest z Zakładem Samochodów Dostawczych w Nysie. Tam właśnie powstawał przez wiele lat jeden z najbardziej rozpoznawanych polskich samochodów - Nysa. Pierwszy samochód został wyprodukowany w 1958 roku, ostatni - w 1994.

Nie sposób zliczyć, do czego wykorzystywano te auta. Widzieliśmy na polskich ulicach Nysę-furgon, Nysę-sanitarkę czy Nysę- chłodnię, a to tylko ułamek z jej zastosowań.

Lata osiemdziesiąte przyniosły zdecydowane zmniejszenie zainteresowania pojazdami z Nysy. Gwałtowny spadek produkcji nastąpił w 1991 roku. W 1990 wyprodukowano 10366 szt., w 1991 już tylko 3658 szt. 3 lutego 1994 roku z taśm zjechała ostatnia Nysa o numerze 380575.

/ 9Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej i Tychach

Obraz
© Wikipedia / CC | Rudolf Stricker

W 1971 roku powstały zakłady produkujące samochody w Bielsku-Białej i Tychach. Już rok później produkowały pierwsze auta. Początkowo była to Syrena (przeniesiona z Warszawy) oraz Fiat 126p. W latach 90. XX wieku z taśm montażowych zjeżdzały również Fiaty Cinquecento.

FSM został sprywatyzowany i przejęty przez Fiat Auto. Zmieniono wówczas nazwę spółki na Fiat Auto Poland. W Bielsku-Białej zaprzestano produkcji aut, co spowodowało rozwinięcie tam produkcji podzespołów samochodowych, silników i skrzyń biegów. Zakład w Tychach był w 2009 roku największą fabryką Fiata w Europie, a drugą co do wielkości na świecie, po brazylijskiej fabryce w Betim.

/ 9Daewoo-FSO

Obraz
© Wikipedia / PD

Z historią FSO nierozłącznie związana jest firma Daewoo, która w latach 1996-2004 była branżowym inwestorem strategicznym. W efekcie powstała spółka Daewoo- FSO. Na licencji koreańskiego właściciela uruchomiono w firmie montaż oraz produkcję nowych samochodów.

W Warszawie powstawały więc takie modele Daewoo jak Tico, Leganza, Lanos czy Matiz. W latach 1997-2004 z taśm montażowych zjechało ponad 720 tys. egzemplarzy wszystkich modeli.

W tamtym okresie po raz ostatni wyprodukowano w zakładach FSO samochód marki Polonez, dzieło myśli włosko-polskiej. W 2002 roku powstały ostatnie 83 sztuki tego kultowego auta. Rok później zakończono również produkcję modelu Daewoo-FSO Polonez Truck Plus.

/ 9JZS Jelcz w Jelczu-Laskowicach

Obraz
© Wikipedia / GNU | maly lolek

Jelcz to marka, która z pewnością jest znana niemal każdemu Polakowi. Na tych ciężarówkach jeździło wiele pokoleń żołnierzy w polskiej armii, a pochodzące z zakładów JZS Jelcz w Jelczu-Laskowicach autobusy przewiozły miliony pasażerów w miastach całej Polski.

W zakładach początkowo opracowywano i produkowano różnorodne nadwozia przystosowane do montażu na ramach samochodów FSC Lublin i Star. Dopiero potem na przełomie lat 50. i 60. XX wieku rozpoczęto wytwarzanie pierwszych pojazdów marki Jelcz. Pierwsze autobusy oparte były na licencji francuskiej firmy Berliet z Venissieux koło Lyonu.

W 2010 roku odbyła się premiera pierwszego zaprojektowanego i wykonanego w Polsce samochodu ciężarowego o układzie napędowym 8x8 Jelcz P882 D.43 - Jelcz 800. Zaledwie dwa lata później świętowano 60-lecie istnienia firmy.

Obecnie samochody ciężarowe są produkowane przez Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. , która w 100 proc. należy do Huty Stalowa Wola SA. Są to głównie specjalizowane wojskowe pojazdy średniej i dużej ładowności. Produkcja autobusów nie jest aktualnie kontynuowana z powodu postawienia ZS Jelcz SA w stan upadłości.

Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce