Polski hit eksportowy: Wiedźmin
Przez wiele lat o polskiej myśli deweloperskiej w branży gier wideo było cicho. Sytuacja zmieniła się diametralnie w ciągu ostatnich pięciu lat, kiedy to powstały topowe tytuły, które podbiły świat.
Zobacz, ile kosztują te produkcje, z których Polska może być dumna. Ich sprzedaż liczy się w milionach.
_ Dane (gdzie było to możliwe) pochodzą od producentów podanych tytułów. _
Nie tylko Wiedźmin
Przez wiele lat o polskiej myśli deweloperskiej w branży gier wideo było cicho. Sytuacja zmieniła się diametralnie w ciągu ostatnich pięciu lat, kiedy to powstały topowe tytuły, które podbiły świat.
Zobacz, ile kosztują te produkcje, z których Polska może być dumna. Ich sprzedaż liczy się w milionach.
_ Dane (gdzie było to możliwe) pochodzą od producentów podanych tytułów. _
Call of Juarez
*Producent: *Techland
*Platforma: *PC, Xbox 360
*Data wydania: *2006 (PC), 2007 (Xbox 360)
*Sprzedaż: *1 mln sztuk
*Koszt produkcji: *b.d.
Gier akcji osadzonych w klimatach Dzikiego Zachodu w ostatnich latach wyszło jak na lekarstwo. Lukę tę postanowił zapełnić Techland - polski producent i wydawca gier komputerowych z Ostrowa Wielkopolskiego.
Gra z 2006 roku nawiązuje do legendy o złocie z Juarez przeznaczonego na okup dla konkwistadorów za porwanego Montezumę.
Krytycy dobrze przyjęli ten tytuł. Średnia ocena na Metacritic, serwisie dla wielu będącym wyznacznikiem popularności danej gry, wynosi 72/100.
Call of Juarez: Bound in Blood
*Producent: *Techland
*Platforma: *PC, Xbox 360, PlayStation 3
*Data wydania: *2009
*Sprzedaż: *1,5 mln sztuk
*Koszt produkcji: *30 mln zł
Techland poszedł za ciosem i już w 2009 roku wypuścił na rynek drugą część gry z serii Call of Juarez, tym razem o podtytule Więzy Krwi.
Producent wziął sobie do serca uwagi i problemy, które pojawiły się przy okazji pierwszej części, dostarczając grę lepszą od swojego poprzednika.
Wiedźmin
*Producent: *CD Projekt RED
*Platforma: *PC
*Data wydania: *2007 (EU/US/AUS), 2008 (JP)
*Sprzedaż: *ponad 1,87 mln sztuk
*Koszt produkcji: *11 mln dolarów
Wiedźmin był jedną z najbardziej wyczekiwanych polskich produkcji ostatnich lat. Poprzeczka była zawieszona bardzo wysoko ze względu na olbrzymie oczekiwania fanów prozy Andrzeja Sapkowskiego, na podstawie której powstała gra.
Producent gry - CD Projekt RED - nie zawiódł. Wiedźmin został pozytywnie przyjęty przez recenzentów. Gra odniosła sukces komercyjny – do czerwca 2011 roku sprzedano 1,87 miliona jej egzemplarzy. Co najważniejsze jednak - przyczynił się do spopularyzowania polskich gier komputerowych i pokazał, że Polacy nie gęsi i tworzyć gry potrafią.
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
*Producent: *CD Projekt RED
*Platforma: *PC, Xbox 360
*Data wydania: *2011 (PC), Xbox 360 (2012)
*Sprzedaż: *blisko 1 mln sztuk
*Koszt produkcji: *30 mln zł
Po bardzo udanej pierwszej części przygód wiedźmina Geralta fani z niecierpliwością oczekiwali kontynuacji Wiedźmina. Doczekali się 17 maja 2011 roku, kiedy to na półkach sklepowych pojawił się Wiedźmin 2: Zabójcy Królów.
Drugiej części Wiedźmina rozgłos zapewnił również premier Donald Tusk. Podczas wizyty prezydenta USA, Baracka Obamy, polski premier wręczył głowie największego mocarstwa świata właśnie Wiedźmina 2 w wydaniu kolekcjonerskim.
Dead Island
*Producent: *Techland
*Platforma: *PC, Xbox 360, PlayStation 3
*Data wydania: *2011
*Sprzedaż: *b.d.
*Koszt produkcji: *40 mln zł
Na fali wysypu filmów i gier o zombie podjęto decyzję o produkcji gry Dead Island. Akcja dzieje się w kurorcie turystycznym Royal Palms Resort na wyspie Banoi w Papui-Nowej Gwinei. Na wyspie wybucha epidemia, w wyniku której turyści przeobrażają się w zombie. Zadaniem gracza jest przetrwać.
O grze stało się głośno za sprawą debiutanckiego trailera gry, stworzonego przez szkockie studio Axis Animation.
Firma szacowała, że w ciągu roku sprzeda 2 milionów egzemplarzy. Tymczasem...
Dead Island
Producent: Techland
Platforma: PC, Xbox 360, PlayStation 3
Data wydania: 2011
Sprzedaż: b.d.
Koszt produkcji: 40 mln zł
Pierwsze dane o sprzedaży "Dead Island" są rewelacyjne. W Ameryce Północnej gra ukazała się 6 września. Od tamtej pory do tamtejszych sklepów dostarczono już milion egzemplarzy.
Według danych Deep Silver, europejski wydawca "Dead Island", do sklepów na drugiej półkuli i w Europie trafiło już 2 mln pudełek. Taki wynik należy uznać za wielki sukces polskiego producenta.
Bulletstorm
*Producent: *People Can Fly
*Platforma: *PC, Xbox 360, PlayStation 3
*Data wydania: *2011
*Sprzedaż: *b.d.
*Koszt produkcji: *około 20 mln dolarów
Bulletstorm można określić jako najdroższą polską grę wideo.
Grę cechuje system punktów, tzw. skillshotów, które gracz dostaje za efektowne pozbawianie wrogów życia. Są to np. podpalenie przeciwnika i dobicie zanim zgaśnie, nadzianie wroga na kaktus czy zabicie wroga strzelając mu w gardło.
Niestety, pomimo generalnie pozytywnego odzewu i wysokich not (średnia Metacritic - 84/100) gra nie odnosi sukcesu komercyjnego. Potwierdził to Mike Capps z Epic Games, wydawcy Bulletstorma, mówiąc, iż gra nic dla Epic nie zarobiła.
Najwięcej sprzedano egzemplarzy na Xboxa 360. Powód był jednak inny niż jakość gry - do Bulletstorm dołączony był dostęp do wersji beta wielkiego hitu Epic Games - Gears of War 3.
Two Worlds II
*Producent: *Reality Pump
*Platforma: *PC, Xbox 360, PlayStation 3
*Data wydania: *2010 / 2011 (w zależności od regionu)
*Sprzedaż: *ponad 2,5 mln sztuk
*Koszt produkcji: *b.d.
W 2010 roku polskie studio Reality Pump Studios wydało Two Worlds II - sequel gry z 2007 roku. Gracze odbędą podróż w przeszłość Antalooru, która jest ściśle związana z przeszłością bohatera. Tajemniczą przeszłością.
Ta gra cRPG (komputerowa gra fabularna) zyskała uznanie fanów, nie tylko w Polsce. Nic więc dziwnego, że sprzedało się jej aż ponad 2,5 miliona sztuk, w tym milion w ciągu trzech pierwszych tygodni od daty premiery.
Zapowiedziano już dodatek, który przenieść ma graczy na burzliwe wody pirackich krain.
Sniper: Ghost Warrior
*Producent: *City Interactive
*Platforma: *PC, Xbox 360, PlayStation 3
*Data wydania: *2010 (PC / Xbox 360), 2011 (PlayStation 3)
*Sprzedaż: *ok. 1,5 mln sztuk
*Koszt produkcji: *ok. 3 mln zł
Sniper: Ghost Warrior miał być niejako zerwaniem z przeszłością firmy City Interactive, znanej z produkcji tanich gier budżetowych. Nowa produkcja miała być wejściem do pierwszej ligi deweloperów i przetarciem szlaków na przyszłość.
W grze gracz wciela się w elitarnego strzelca wyborowego wysłanego do wrogiej strefy z misją obalenia nielegalnego wojskowego rządu w fikcyjnym kraju Isla Trueno w Ameryce Łacińskiej.
Niskie oceny produktu otrzymane od recenzentów nie przeszkodziły producentowi nieźle zarobić. Przy koszcie produkcji na poziomie 3 mln zł spółka sprzedała ponad 1,5 mln sztuk gry.
Call of Juarez: The Cartel
*Producent: *Techland
*Platforma: *PC, Xbox 360, PlayStation 3
*Data wydania: *2011
*Sprzedaż: *b.d.
*Koszt produkcji: *ok. 30 mln zł
Przeniesienie elementów Dzikiego Zachodu było dość ryzykownym posunięciem Techlandu. I jak się okazało nie do końca trafionym.
Recenzenci wytykają produkcji polskiego studia znaczną wtórność, źle przetłumaczone dialogi, a także olbrzymią liczbę błędów technicznych.
Według amerykańskiej stacji Fox News gra Call of Juarez: The Cartel ukazuje fałszywy obraz Meksyku i trywializuje obraz przemocy.
Przyszłość w różowych barwach
Z pewnością to nie ostatnie słowo polskich deweloperów. CD Projekt RED za jakiś czas pewnie ogłosi Wiedźmina 3, City Interactive już dłubie przy drugiej części Snipera, a bardzo dobre wyniki sprzedaży Two Worlds 2 oraz Dead Island również powinny skłonić producentów do zainwestowania w kontynuacje tych produkcji.
A graczom w to graj! Polacy zawojują świat!