Ponad 600 skarg na przewoźników

614 skarg zostało złożonych przez pasażerów w pierwszej połowie 2009 r. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - poinformował w czwartek ULC. Dotyczyły one głównie odwołania oraz opóźnienia lotów. Do końca maja Urząd nałożył 80 kar na przewoźników.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

614 skarg zostało złożonych przez pasażerów w pierwszej połowie 2009 r. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dotyczyły one głównie odwołań oraz opóźnień lotów. Do końca maja urząd nałożył 80 kar na przewoźników.

363 skarg dotyczyło odwołania lotów, 45 ich opóźnień, 27 osób złożyło skargi na odmowę przyjęcia na pokład. Pozostałe dotyczyły m.in. opieki nad nieletnimi pasażerami, bagażu, niewykorzystanych biletów oraz rezerwacji.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów ULC, do której można zgłaszać skargi, rozpatruje je po zakończeniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika. Urząd przypomina jednocześnie, że sprawy dotyczące ewentualnych szkód wyrządzonych pasażerowi, utraty korzyści, strat moralnych, czy bagażu pozostają w kompetencji sądów powszechnych.

74 proc. skarg do dotyczyło tanich przewoźników, a 26 proc. lotów realizowanych przez przewoźników tradycyjnych.

ULC przypomina, że przewoźnicy mają obowiązek zapewnienia pasażerom posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, umożliwienia bez opłat dwóch rozmów telefonicznych oraz dokonania przesyłek mailowych lub faksowych, a także - jeżeli zachodzi potrzeba - noclegu i transportu do i z miejsca zakwaterowania. Pasażer ma także prawo do rezygnacji z lotu i otrzymania należności za niewykorzystany bilet.

Ponadto w przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do lotu alternatywnego oraz odszkodowania, zgodnie z określonymi przepisami.

ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów, np. za brak opieki, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o przysługujących prawach. Kary mogą wynosić od 200 do ok. 5 tys. zł.

W 2008 r. Urząd nałożył 105 kar. Przewoźnicy w większości przypadków zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, brak opieki, zwłaszcza nad matkami podróżującymi z dziećmi.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Przebadali polskie pomidory z dyskontów. Oto co w nich wykryli
Przebadali polskie pomidory z dyskontów. Oto co w nich wykryli
Szklankę od nich miał chyba każdy Polak. Znany producent uratowany
Szklankę od nich miał chyba każdy Polak. Znany producent uratowany
Zmiana w rozwodach. Rząd szykuje nowe przepisy
Zmiana w rozwodach. Rząd szykuje nowe przepisy
Dostał 400 zł kary za parkowanie pod Biedronką. "To jest skandal"
Dostał 400 zł kary za parkowanie pod Biedronką. "To jest skandal"
Plaga szczurów w polskim mieście. "Wieczorem nie da się wyjść"
Plaga szczurów w polskim mieście. "Wieczorem nie da się wyjść"
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.