Prezes Empik-u: nie popsujemy W.A.B.

Przejęte w sierpniu przez Empik wydawnictwo W.A.B. nie zmieni swojego profilu. - Kupiliśmy dobrze prosperujące, ambitne wydawnictwo i nie zamierzamy tego popsuć - zadeklarował na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes zarządu Empiku, Maciej Szymański.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikipedia/CC | Gaj777

23 sierpnia firma NFI Empik Media & Fashion SA nabyła pakiet kontrolny 87,5 proc. udziałów w wydawnictwie W.A.B. za kwotę 11 mln zł. Nowym prezesem W.A.B. została Beata Stasińska, współwłaścicielka wydawnictwa, które słynęło z publikowania ambitnej literatury. Wysoko oceniane były zwłaszcza takie serie jak biograficzna Fortuna i Fatum, czy Archipelagi, w ramach której ukazywały się książki współczesnych polskich pisarzy.

Prezes zarządu NFI Empik Media & Fashion podkreślił, że ani poziom, ani profil wydawnictwa nie ulegną zmianie. - Nie zamierzamy ingerować w program wydawniczy W.A.B., bo nie po to chcieliśmy takie wydawnictwo mieć w swojej grupie, żeby teraz je zepsuć. W.A.B ma wspaniały zespół, potrafi wynajdować książki, autorów, nowe prądy w literaturze. My będziemy się starali otwierać drzwi, znajdować miejsce w salonach Empiku dla takiej ambitnej literatury - powiedział Szymański.

- Nie mamy nic przeciwko literaturze ambitnej. Empik jest największą siecią sprzedającą literaturę w Polsce, nie ma drugiego takiego inwestora, który zainwestowałby w rynek dóbr kulturalnych tyle pieniędzy, co Empik. Jednak fakt pozostaje faktem - polski czytelnik niewiele czyta literatury ambitnej - podkreślił Szymański.

Beata Stasińska nie ma wątpliwości, że po przejęciu przez Empik wydawnictwo W.A.B. utrzyma linię rozwoju i wysoki poziom publikacji. - W.A.B. został kupiony przez Empik dlatego, że jest dobrze rozwijającym się wydawnictwem o wyrazistym profilu. A Empik szukał wydawnictwa literackiego do swojej grupy. Nie boję się, że nowy właściciel zażąda zmian w polityce wydawniczej, bo wiem, że widzi w niej wartość. W.A.B będzie szło w kierunku, który wyznaczyło sobie już dawno. Będziemy tworzyć nowe serie, jeśli zajdzie taka potrzeba, ale przede wszystkim zamierzamy rozwijać te istniejące - powiedziała Stasińska.

W najbliższych miesiącach w serii Archipelagi ukażą się książki m.in. Tomasza Tryzny, Jarosława Kamińskiego, rozpocznie się też publikacja nowych przekładów dramatów Szekspira w tłumaczeniu Piotra Kamińskiego. Rozwijać się będzie seria kryminałów - planowane są nowe tytuły Mariusza Czubaja, Marcina Wrońskiego, Marthy Grimes, Aleksandry Marininy, Henninga Mankela. W W.A.B. ukażą się nowe książki Etgara Kereta, Zeruyi Shalev, Michela Houellebecqa. Niedawno wydawnictwo rozpoczęło publikowanie dawno niewznawianych dzieł Janusza Korczaka, co także będzie kontynuowane - zapowiada Stasińska.

W.A.B. było też dotąd ważnym podmiotem sprzedającym prawa autorskie do tłumaczeń książek polskich autorów. Od 1997 roku sprzedało prawa do 353 tytułów - najwięcej wydawnictwom rosyjskim (54 książki) i niemieckim (53 tytuły). Najwięcej umów - 66 - zawarto na przekłady serii kryminałów Marka Krajewskiego, 26 na książki Wojciecha Kuczoka, 26 - Magdaleny Tulli i 23 - Olgi Tokarczuk. Beata Stasińska zadeklarowała, że W.A.B. będzie kontynuowało sprzedaż praw autorskich do przekładów książek polskich autorów.

Przejęcie W.A.B. to część przyjętej przez Empik strategii tworzenia własnej grupy wydawniczej. W sierpniu firma kupiła także pakiet 80 proc. akcji w wydawnictwie Wilga, specjalizującym się w książkach dla dzieci, za 7 mln zł. Pod koniec maja Empik kupił 70 proc. udziałów w wydawnictwie Buchmann (albumy) za kwotę 7 mln zł. - Razem z W.A.B. te nabytki tworzą grupę wydawniczą, w której trzy oficyny są wobec siebie komplementarne, uzupełniają się - mówił Szymański.

- Nie chcę deklarować, że już nigdy nie kupimy żadnego wydawnictwa, ale na razie tego nie planujemy. Nie planujemy kolejnych przejęć na tym rynku. Skupiamy się na rozwinięciu potencjału wydawnictw. Wydawnictwa mają zostać dokapitalizowane, aby skuteczniej mogły kupować np. prawa autorskie. W szybszym tempie książki mają też trafiać na rynek w formie cyfrowej, zarząd ma też strategię rozwoju sprzedaży internetowej - dodał prezes NFI Empik Media & Fashion.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł