Prezes Empik-u: nie popsujemy W.A.B.
Przejęte w sierpniu przez Empik wydawnictwo W.A.B. nie zmieni swojego profilu. - Kupiliśmy dobrze prosperujące, ambitne wydawnictwo i nie zamierzamy tego popsuć - zadeklarował na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes zarządu Empiku, Maciej Szymański.
12.09.2011 | aktual.: 12.09.2011 16:21
23 sierpnia firma NFI Empik Media & Fashion SA nabyła pakiet kontrolny 87,5 proc. udziałów w wydawnictwie W.A.B. za kwotę 11 mln zł. Nowym prezesem W.A.B. została Beata Stasińska, współwłaścicielka wydawnictwa, które słynęło z publikowania ambitnej literatury. Wysoko oceniane były zwłaszcza takie serie jak biograficzna Fortuna i Fatum, czy Archipelagi, w ramach której ukazywały się książki współczesnych polskich pisarzy.
Prezes zarządu NFI Empik Media & Fashion podkreślił, że ani poziom, ani profil wydawnictwa nie ulegną zmianie. - Nie zamierzamy ingerować w program wydawniczy W.A.B., bo nie po to chcieliśmy takie wydawnictwo mieć w swojej grupie, żeby teraz je zepsuć. W.A.B ma wspaniały zespół, potrafi wynajdować książki, autorów, nowe prądy w literaturze. My będziemy się starali otwierać drzwi, znajdować miejsce w salonach Empiku dla takiej ambitnej literatury - powiedział Szymański.
- Nie mamy nic przeciwko literaturze ambitnej. Empik jest największą siecią sprzedającą literaturę w Polsce, nie ma drugiego takiego inwestora, który zainwestowałby w rynek dóbr kulturalnych tyle pieniędzy, co Empik. Jednak fakt pozostaje faktem - polski czytelnik niewiele czyta literatury ambitnej - podkreślił Szymański.
Beata Stasińska nie ma wątpliwości, że po przejęciu przez Empik wydawnictwo W.A.B. utrzyma linię rozwoju i wysoki poziom publikacji. - W.A.B. został kupiony przez Empik dlatego, że jest dobrze rozwijającym się wydawnictwem o wyrazistym profilu. A Empik szukał wydawnictwa literackiego do swojej grupy. Nie boję się, że nowy właściciel zażąda zmian w polityce wydawniczej, bo wiem, że widzi w niej wartość. W.A.B będzie szło w kierunku, który wyznaczyło sobie już dawno. Będziemy tworzyć nowe serie, jeśli zajdzie taka potrzeba, ale przede wszystkim zamierzamy rozwijać te istniejące - powiedziała Stasińska.
W najbliższych miesiącach w serii Archipelagi ukażą się książki m.in. Tomasza Tryzny, Jarosława Kamińskiego, rozpocznie się też publikacja nowych przekładów dramatów Szekspira w tłumaczeniu Piotra Kamińskiego. Rozwijać się będzie seria kryminałów - planowane są nowe tytuły Mariusza Czubaja, Marcina Wrońskiego, Marthy Grimes, Aleksandry Marininy, Henninga Mankela. W W.A.B. ukażą się nowe książki Etgara Kereta, Zeruyi Shalev, Michela Houellebecqa. Niedawno wydawnictwo rozpoczęło publikowanie dawno niewznawianych dzieł Janusza Korczaka, co także będzie kontynuowane - zapowiada Stasińska.
W.A.B. było też dotąd ważnym podmiotem sprzedającym prawa autorskie do tłumaczeń książek polskich autorów. Od 1997 roku sprzedało prawa do 353 tytułów - najwięcej wydawnictwom rosyjskim (54 książki) i niemieckim (53 tytuły). Najwięcej umów - 66 - zawarto na przekłady serii kryminałów Marka Krajewskiego, 26 na książki Wojciecha Kuczoka, 26 - Magdaleny Tulli i 23 - Olgi Tokarczuk. Beata Stasińska zadeklarowała, że W.A.B. będzie kontynuowało sprzedaż praw autorskich do przekładów książek polskich autorów.
Przejęcie W.A.B. to część przyjętej przez Empik strategii tworzenia własnej grupy wydawniczej. W sierpniu firma kupiła także pakiet 80 proc. akcji w wydawnictwie Wilga, specjalizującym się w książkach dla dzieci, za 7 mln zł. Pod koniec maja Empik kupił 70 proc. udziałów w wydawnictwie Buchmann (albumy) za kwotę 7 mln zł. - Razem z W.A.B. te nabytki tworzą grupę wydawniczą, w której trzy oficyny są wobec siebie komplementarne, uzupełniają się - mówił Szymański.
- Nie chcę deklarować, że już nigdy nie kupimy żadnego wydawnictwa, ale na razie tego nie planujemy. Nie planujemy kolejnych przejęć na tym rynku. Skupiamy się na rozwinięciu potencjału wydawnictw. Wydawnictwa mają zostać dokapitalizowane, aby skuteczniej mogły kupować np. prawa autorskie. W szybszym tempie książki mają też trafiać na rynek w formie cyfrowej, zarząd ma też strategię rozwoju sprzedaży internetowej - dodał prezes NFI Empik Media & Fashion.