Problemy z Blikiem. Rośnie liczba zgłoszeń. Nie da się robić przelewów
W poniedziałek rano pojawiły się trudności z korzystaniem z Blika. Do redakcji WP Finanse zgłosiły się osoby, które nie były w stanie wykonać przelewu za pomocą popularnej usługi. Internauci zgłaszają awarię w serwisie Downdetector. Operator odpowiada, że utrudnienia mają charakter "incydentalny".
Nasi czytelnicy donoszą o problemach m.in. z wykonaniem przelewu na numer telefonu za pomocą Blika. Z danych serwisu Downdetector, który służy do raportowania awarii usług sieciowych, wynika, że zwiększona liczba alertów zaczęła napływać od użytkowników przed godziną 11.00.
Trudności z korzystaniem z Blika utrzymywały się wciąż wczesnym popołudniem. Internauci zgłaszają najczęściej problemy z płatnościami i przelewami.
Student może używać AI? Wykładowca o zagrożeniach
Seria awarii Blika
W ostatnim czasie problemy z korzystaniem z Blika pojawiały się regularnie. W niedzielę, 23 listopada, o awarii popularnej usługi informował dziennik "Fakt", podkreślając, że to już trzecie tego typu trudności, które użytkownicy napotkali w listopadzie. Kłopoty miały się utrzymywać przez kilka godzin.
1 listopada o innej awarii pisał money.pl. W świąteczny dzień od godzin porannych niemożliwe było wygenerowanie kodów ani wysłanie przelewów na telefon.
Szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaznaczył w serwisie X, że był to atak hakerski. "Od wczesnych godzin porannych obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową, co wpływa na płynne działanie płatności - na przykład BLIKiem. Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku" - podkreślił minister.
Poprosiliśmy o komentarz do awarii biuro prasowe Blika, pytając o przyczyny bieżących trudności z korzystania z usług. Klaudia Rombalska z Clear Communication w imieniu biura prasowego Blik przekazała nam, że operator nie odnotował żadnych zakłóceń po stronie systemu BLIK.
"Pojedyncze utrudnienia, które mogą pojawiać się incydentalnie, mogą wynikać z chwilowej niedostępności usług po stronie poszczególnych dostawców lub prac serwisowych w aplikacjach bankowych" - czytamy w stanowisku.