Produktywność a nasze otoczenie

Nawet najlepiej dobrane oprogramowanie i narzędzia, najlepsze przygotowanie merytoryczne i największa motywacja do pracy nie przyniosą nam należytych efektów, jeśli nie zadbamy o odpowiednie przygotowanie naszego stanowiska pracy

18.06.2009 15:15

*Nawet najlepiej dobrane oprogramowanie i narzędzia, najlepsze przygotowanie merytoryczne i największa motywacja do pracy nie przyniosą nam należytych efektów, jeśli nie zadbamy o odpowiednie przygotowanie naszego stanowiska pracy. *

O co zadbać, aby uniknąć drobnych potknięć i sytuacji, w których moglibyśmy pracować lepiej, ale jakoś nam nie wychodzi?

Temperatura

Temperatura powietrza w miejscu w którym pracujemy jest niezwykle ważna. Zbyt niska, powoduje trudności ze skupieniem się, drżenie rąk (zabójcze, jeśli pracujesz przy komputerze), a w końcu może nawet doprowadzić do zaziębienia - a wtedy zapomnijmy o jakiejkolwiek pracy.

Zbyt wysoka temperatura powoduje zaś że stajemy się ociężali, senni i pracujemy wolniej. Najlepiej, jeśli temperatura oscyluje miedzy 20-24ºC, choć prawda jest taka, że lepiej aby była w dolnych granicach normy - nasz mózg pracuje wtedy efektywniej.

Bałagan na biurku i w komputerze

Nieporządek na biurku czy wokół nas nie tylko rozprasza, ale dodatkowo powoduje, że tracimy czas na szukanie konkretnych narzędzi, potrzebnych nam w danym momencie do pracy. Podobnie działa kwestia bałaganu w komputerze. Rozproszone foldery, luźne dokumenty zatytułowane tak, że po dwóch dniach nie wiesz już czego tyczyły to kolejne zmarnowane sekundy.

Głód

Z bardzo pełnym brzuszkiem nie pracuje się dobrze - stajemy się rozleniwieni i senni. Równie niekorzystna jest praca „na głodnego”. Nie dość że burczenie w brzuchu rozprasza i Ciebie i Twoich współpracowników, to jeszcze Twój umysł, bez odpowiedniej dawki glukozy gorzej kojarzy fakty i szybciej się meczy. Znacznie efektywniej jest zrobić sobie 15 minutową przerwę na śniadanie i potem wykonać zadanie w 30 minut, niż przez godzinę siedzieć nad zadaniem z pustym brzuchem, nie mogąc się skupić.

Przeszkadzajki

O przeszkadzajkach pisałam już w kontekście blokerów kreatywności. Przeszkadzajki w formie muzyki, sygnałów komunikatora, dźwięków ulicznego ruchu, zagadujących kolegów nie tylko upośledzają kreatywne myślenie, ale myślenie per se. Zanim więc zasiądziesz do pracy, rozejrzyj się wokół siebie i usuń z otoczenia wszystko to, co może Ci przeszkadzać- ścisz radio, zamknij okno jeśli za oknem płacze dziecko, szczeka pies i właśnie wykoleja się tramwaj, ustaw status gadu na niewidoczny, włącz wibrację w komórce.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)