Region dobrze sprzedam

Wybór miejsca inwestycji jest przeważnie poprzedzony gruntowną analizą jego walorów ekonomicznych. Ale bywa też sprawą wrażenia. Wizerunek regionu i aktywność jego gospodarzy są bardzo istotne. Od blisko dziesięciu lat Chiny i Indie biły inne kraje pod względem wartości inwestycji.

Obraz
Źródło zdjęć: © Nowy Przemysł

Z nastaniem kryzysu mniej zaczęły się liczyć takie ich walory, jak tania siła robocza i chłonne rynki wewnętrzne. Jak wynika z najnowszych badań Ernst & Young, biznesmeni w ub. roku wybierali jako miejsca inwestycji najchętniej drogą i chorą (zapaść sektora bankowego) Wielką Brytanię. W czasach niepokoju liczy się poczucie bezpieczeństwa i stabilność. Nawet ulotna...

W ub.r. ulokowano u nas 176 nowych projektów inwestycji zagranicznych, czyli o 21 proc. więcej niż rok wcześniej. Pod tym względem byliśmy liderem wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a wyprzedziło nas zaledwie pięć największych krajów Europy Zachodniej.

_ Rok 2009 będzie z pewnością mniej korzystny, skoro aż 53 proc. ankietowanych firm nie planuje w ogóle gdziekolwiek inwestować _- mówi Agnieszka Tałasiewicz, partner w Ernst & Young. _ Jednak istotne jest to, że to Europę Środkowo-Wschodnią, w tym Polskę, inwestorzy postrzegają jako najkorzystniejsze miejsce na świecie dla lokowania nowych projektów w ciągu najbliższych trzech lat. _

W zależności od liczby ankietowanych, przyjętej metodologii i zakresu badań rankingi prowadzą do różnych wniosków. Bywa, że nawet diametralnie odmiennych.

Z wcześniejszego o dwa tygodnie niż E&Y rankingu "A.T. Kearney Global Services Location Index 2009" wynika, że potencjał Polski do przyjmowania inwestycji w sektorze usług... dramatycznie się pogorszył, zaś Polska zajmuje dopiero 38. pozycję, co oznacza spadek względem poprzedniego zestawienia aż o 20 miejsc.

Jednak ranking oparty na prawidłowych założeniach nie jest oderwany od życia.

Wykazuje główne związki przyczynowoskutkowe i dlatego jest pomocny w analizach.
_ Zwykle uważa się, że to szeroko rozumiana aktywność władz regionu i przychylne nastawienie do inwestorów wpływa decydująco na ich przyciąganie. Otóż badania naszego instytutu nie potwierdzają tej tezy; taka aktywność jest jednym z wielu czynników lokalizacji inwestycji, ale nie decydującym _ - mówi Marcin Nowicki, pracownik naukowy Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

IBnGR mierzy tę atrakcyjność w oparciu o analizę kilkudziesięciu wskaźników, w tym m.in. dostępności dla transportu, kosztów pracy, wielkości i jakości zasobów pracy, chłonności rynku zbytu, poziomu rozwoju infrastruktury gospodarczej i społecznej, poziomu rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa. W dodatku uwzględnia przydatność regionów dla trzech różnych działalności: przemysłowej, usługowej oraz hi-tech.

_ Ogólny wniosek z badań jest taki, że atrakcyjność inwestycyjna idzie w parze z wysokim poziomem rozwoju gospodarczego _- stwierdza Nowicki.

Ta wysoka atrakcyjność inwestycyjna cechuje cztery województwa. Wyraźnie przoduje Śląskie, a kolejną grupę tworzą województwa: mazowieckie, dolnośląskie i wielkopolskie. Także istniejące w nich podregiony (w kraju jest ich łącznie 66) w większości przypadków zajmują "ponadprzeciętne" lokaty w poszczególnych wskaźnikach atrakcyjności. Mają bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę gospodarczą, stosunkowo duże i chłonne rynki zbytu oraz lepszą niż średnio w kraju dostępność transportową. W kategorii "działalność przemysłowa" najbardziej atrakcyjne są podregiony w południowej części kraju, w województwach śląskim, dolnośląskim i podkarpackim. Wyjątkiem od tej reguły pozostają podregiony: poznański, łódzki oraz bydgosko-toruński. W zaklętym kręgu?

Wnioski te potwierdza także inne duże badanie pt. "Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski", realizowana przez Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH z Warszawy. Badanie to wskazuje, że polskie województwa są silnie zróżnicowane pod względem atrakcyjności inwestycyjnej, która w dużej mierze zależy od zagospodarowania przestrzennego i zaawansowania procesów urbanistycznych.

Raport przedstawia też niewykorzystane predyspozycje funkcjonalne województw.

Swojego potencjału przemysłowego nie wykorzystują woj. dolnośląskie, małopolskie i zachodniopomorskie, walorów turystycznych - woj. dolnośląskie i mazowieckie, potencjału usług dla biznesu - dolnośląskie, mazowieckie, śląskie i wielkopolskie.

Województwa te odznaczają się wprawdzie wysoką atrakcyjnością w wymienionych sektorach, ale jednocześnie nie wypracowały w tych dziedzinach specjalizacji, konkludują autorzy raportu.

Ogólnie też z tych różnych badań wynika, że istnieje zaklęty krąg; słabiej rozwinięte regiony nie są atrakcyjne i mają mniej atutów do przyciągania nowych inwestorów, czyli znacznie trudniej im się rozwinąć i poprawić swoją atrakcyjność.

_ Czasami przerwać go może szczególna aktywność władz samorządowych, przychylność dla inwestorów i stwarzanie im wyjątkowej opieki, a także profesjonalna promocja punktująca nieliczne, ale najsilniejsze strony regionu, niemalże indywidualnie skrojona pod daną grupę czy typ inwestorów _ - podkreśla Marcin Nowicki.

Nie należą do rzadkości sytuacje, gdy decyzja o inwestycji podejmowana jest po osobistej rozmowie z gospodarzem regionu, który jest w stanie przekonać inwestora. Do podobnych wniosków skłaniają się przedstawiciele Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która styka się codziennie z zapytaniami i realnymi inwestorami.

_ Ostatnio w Polsce realizowanych jest coraz więcej inwestycji usługowych. Dzięki temu atrakcyjne są już nie tylko miasta o silnych tradycjach przemysłowych, zlokalizowane blisko zachodniej granicy, lecz również te mniejsze i położone w innych regionach Polski _ - mówi Robert Kwiatkowski, członek zarządu PAIiIZ. _ Co prawda pierwsze pozycje w rankingu atrakcyjności dla inwestycji BPO nadal zajmują Warszawa, Kraków, Trójmiasto i Wrocław, ale coraz aktywniejsze są też np. Lublin, Toruń, Białystok czy Bydgoszcz. _

Według niego, największe szanse na pozyskanie inwestorów w obecnej sytuacji będą miały ośrodki akademickie oraz te miasta, które dysponują odpowiednią powierzchnią biurową i infrastrukturą telekomunikacyjną.

Ale, jak zaznacza Robert Kwiatkowski, niezwykle ważna jest również promocja regionu oraz aktywność władz lokalnych.

Powiecie, prezentuj się!

Najlepiej, oczywiście, gdy łączy się elementy merytoryczne z działalnością PR.

Tego zdania jest Andrzej Płonka, starosta bielski. Powiat ten zajął drugie miejsce - za kieleckim - w ubiegłorocznym rankingu Związku Powiatów Polskich. Ponadto dwie jego gminy osiągnęły w nim wysoką lokatę: Jasienica uplasowała się na 6. miejscu, gmina Kozy na 22. ZPP ocenia aktywność powiatów, miast na prawach powiatu oraz gmin za działania proinwestycyjne i rozwojowe, rozwiązania poprawiające jakość obsługi mieszkańców i rozwój społeczeństwa informatycznego. Ranking sporządzany jest przez ekspertów on-line. Dlatego na wyróżnienie trzeba pracować przez cały rok, a tytuł taki przysługuje tylko temu samorządowi, który zdobędzie najwięcej punktów na koniec danego roku.

O tym, jak ważne są promocje, przekonuje zakończona na początku czerwca ogólnopolska kampania pt. "Śląskie. Pozytywnie nakręceni polecają".
_ Jej celem była zmiana wizerunku województwa i upowszechnianie przekonania, że jest to region atrakcyjny także turystycznie, który warto poznawać i w nim wypoczywać, i w znacznej mierze go osiągnęliśmy _ - powiedział marszałek Bogusław Śmigielski.

Jest o tym przekonany Paweł Niziński, partner zarządzający GoodBrand&Co. w Polsce. W wyniku przeprowadzonej promocji, odsetek osób, którym raczej dobrze lub zdecydowanie dobrze kojarzy się regon śląski, wzrósł z 50 do 64 proc.

Nawet w kryzysie gospodarczym pieniądze krążą po świecie i szukają miejsc atrakcyjnych dla inwestycji. Na przykład najwięksi inwestorzy planują lokować w badania i rozwój po około 6 mld euro rocznie.

_ W Polsce jest grupa przedsiębiorstw, która przeznacza na ten cel 50 mln zł _ - mówi prof. Tadeusz Baczko z Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN, który analizuje atrakcyjność województw pod względem innowacyjności.

Dokąd trafią te pieniądze? Z pewnością większe szanse mają miasta z uczelniami wyższymi, instytutami naukowo-badawczymi, dostawcami różnych usług, włącznie z finansowymi. Prof. Baczko wskazuje, że najważniejszymi czynnikami przy wyborze miejsca inwestycji z punktu widzenia firm innowacyjnych są jednak nadal koszty płac, dostęp do wykwalifikowanej kadry oraz oferta podwyższania kwalifikacji.

Z pewnością rankingi i analizy są chętnie uwzględniane przy wyborze kraju, regionu i miejscowości, ale w końcu to inwestor sam dobiera ostateczne kryteria, według indywidualnych potrzeb. To stwarza szansę większego rozproszenia miejsc inwestowania i tworzenia jakby nowych "modnych" podregionów.

Piotr Stefaniak
Nowy Przemysł

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup