Rośnie sprzedaż FMCG na wsi

Szczegółowa analiza ekonomiczna oraz porównanie wydatków gospodarstw domowych w Polsce pozwalają zauważyć, iż w ciągu ostatniej dekady siła nabywcza mieszkańców wsi dla rynku FMCG znacząco wzrosła.

Wynika to zarówno z wyższego, niż dotychczas, poziomu zamożności, jak i ogólnego wzrostu liczby mieszkańców terenów wiejskich. Dane te pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że powszechne przekonania dotyczące braku potencjału wsi oraz często krzywdzące stereotypy nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości.

Od 2000 roku obserwuje się znaczący wzrost liczby mieszkańców wsi. Obecnie jest to 14,8 mln osób, co stanowi 40 proc. populacji. Jak pokazują badania, w 2008 roku siła nabywcza tej grupy w segmencie handlu i usług wyniosła aż 111 mld zł. Miesięczna średnia przypadająca na statystycznego mieszkańca Polski wynosi 434 zł, w przypadku mieszkańców miast jest to 486 zł, a wsi 352 zł.

Jak wynika z przeprowadzonych przez GfK Polonia badań, zdecydowana większość społeczności miejskiej (72 proc.) zgadza się ze stereotypem, że na wsi na żywność wydaje się mniej, ponieważ to właśnie tam jest ona produkowana. Mieszkańcy wsi podzielają ten pogląd w 54 proc. Natomiast faktem jest to, że dzięki postępującej specjalizacji i z powodu wzrostu uprzemysłowienia, gospodarstwa wiejskie coraz rzadziej produkują żywność na własne potrzeby, a dynamika wzrostu wydatków na produkty spożywcze jest na wsi znacząco wyższa (78 proc.) niż w miastach (zaledwie 53 proc.).

Najbardziej jaskrawym przykładem jest w tym przypadku nabiał. Kategoria ta jest jedną z najszybciej rosnących w Polsce pod względem wartości. Od 1998 roku zanotowano wzrost wartościowy o 67 proc. w ujęciu całego kraju, tymczasem na wsi wzrost ten wyniósł aż 145 proc.

Ciekawą obserwacją jest także to, że coraz więcej gospodarstw wiejskich używa produktów ułatwiających gotowanie. Na wsi odnotowuje się wyższą penetrację, niż wśród gospodarstw miejskich, takich produktów jak gotowe zupy w proszku (aż o 10 proc.) czy desery w proszku (średnio o 13 proc.). Coraz większą popularność zdobywają na wsi nowoczesne, łatwe w przyrządzaniu produkty spożywcze a także rozmaite przekąski i słodkie napoje.

Wraz z rosnącą potrzebą kupowania, zwiększa się również znaczenie nowoczesnych kanałów sprzedaży, takich jak hipermarkety, supermarkety i dyskonty. Mimo iż ciągle jest ich stosunkowo mało i tak odgrywają one coraz ważniejszą rolę na ścieżce zakupowej mieszkańców wsi. W 2008 roku aż 87 proc. badanych zrobiło zakupy w supermarkecie, a 72 proc. w hipermarkecie. Bezdyskusyjnym liderem rynku okazały się jednak sieci dyskontowe, które jako pierwsze dostrzegły potencjał wsi.

JS

Wybrane dla Ciebie
W tych miastach zarabia się najwięcej. Średnio ponad 10 tys. zł
W tych miastach zarabia się najwięcej. Średnio ponad 10 tys. zł
Pamiętaj o tej uldze. Czas tylko do końca grudnia
Pamiętaj o tej uldze. Czas tylko do końca grudnia
10 tys. zł opłaty dla właścicieli działek. Urzędnicy mierzą odległości
10 tys. zł opłaty dla właścicieli działek. Urzędnicy mierzą odległości
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Pierwsza taka niedziela w grudniu. Sklepy zmieniają godziny otwarcia
Pierwsza taka niedziela w grudniu. Sklepy zmieniają godziny otwarcia
Od stycznia więcej pieniędzy zostawisz przy kasie. Oto przyczyna
Od stycznia więcej pieniędzy zostawisz przy kasie. Oto przyczyna
Polska sieć wchodzi do Warszawy. Rzuci wyzwanie Żabce?
Polska sieć wchodzi do Warszawy. Rzuci wyzwanie Żabce?
Duża zmiana w abonamencie RTV. Wiemy, kiedy ją odczujemy
Duża zmiana w abonamencie RTV. Wiemy, kiedy ją odczujemy
Polacy rzucili się na te oferty pracy. W zeszłym roku tak nie było
Polacy rzucili się na te oferty pracy. W zeszłym roku tak nie było
Dostałeś wezwanie do zapłaty za parking? Ministerstwo ostrzega
Dostałeś wezwanie do zapłaty za parking? Ministerstwo ostrzega
Taką czekoladę kupujemy. Niepokojące wyniki kontroli
Taką czekoladę kupujemy. Niepokojące wyniki kontroli
Polski gigant otworzył pierwszy sklep w Mołdawii. Mówi o rekordzie
Polski gigant otworzył pierwszy sklep w Mołdawii. Mówi o rekordzie
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥