Rynek dostawczych zwalnia

W ostatniej dekadzie znacznie się zwiększyło znaczenie przewozów dystrybucyjnych do niewielkich placówek handlowych. Tam gdzie nie wjedzie duża ciężarówka, muszą dotrzeć samochody dostawcze średniej wielkości. Wiele z nich to chłodnie.

Rynek dostawczych zwalnia
Źródło zdjęć: © Rynek Spożywczy

20.03.2009 09:36

_ Liderem na polskim rynku samochodów dostawczych w 2008 roku był fiat ducato, drugą pozycję zajmował ford transit _- mówi chcący zachować anonimowość pracownik Forda.

Zimny transport

Samochody stosowane do transportu produktów, które wymagają niższych temperatur, składają się z podwozia z kabiną z zabudowami typu chłodnia lub izoterma.

Alternatywą mogą być samochody typu furgon z wewnętrzną specjalną izolacją. Konstrukcja takich pojazdów jest podobna, niezależnie od firmy. Fiat bazuje na podwoziach Duplo, Citroen - Berlingo, a Peugeot Partnera. Poszycie ścian to zazwyczaj płyty zespolone wypełnione pianką. W zależności od potrzeb montowany jest agregat chłodniczy, który może utrzymać niską temperaturę przez długi czas. Liderami w produkcji takich agregatów są Carrier i Delphi. Agregat chłodniczy, którego skraplacz montowany jest pod podłogą na zewnątrz nadwozia, zasilany jest z sieci elektrycznej i pracuje w czasie postoju samochodu, schładzając płyn eutektyczny w płytach montowanych na ścianie przedniej i sufi cie wewnątrz nadwozia do temperatury poniżej -30 st. C. Zakumulowane w ten sposób zimno stanowi źródło chłodu dla dystrybuowanych produktów.

Towarem szczególnej troski są lody.

Nadwozia wielokomorowe do przewozu lodów wyposażone są w drzwi boczne, symetrycznie na ścianie prawej i lewej, odpowiednio do liczby tzw. komór. Drzwi boczne, każde do obsługi jednej komory, pozwalają na dostęp do całego asortymentu przewożonych lodów oraz ograniczają do minimum wymianę ciepła z otoczeniem podczas ich otwierania przy dystrybucji.

Niekwestionowanym liderem w naszym kraju w produkcji różnorakich zabudów jest Igloocar. Firma oferuje nadwozia chłodnicze, nadwozia izotermiczne, nadwozia furgonowe, nadwozia - lodownie, nadwozia do dystrybucji napojów oraz nadwozia specjalistyczne.

Nadwozia chłodnicze przeznaczone są dla odbiorców, którzy w asortymencie przewożonych towarów posiadają artykuły żywnościowe zamrożone i głęboko zamrożone. Nadwozia wyposażone w odpowiednio dobrane agregaty chłodnicze (nawiewowe, chłodzenie mechaniczne) pozwalają na przewóz towarów w dowolnie zadanej, kontrolowanej temperaturze, w przedziale od +12 st. C do -20 st. C.

Chłodnie montowane są na pełnej gamie podwozi, co ułatwia możliwość wyboru przez klienta dowolnej marki i wielkości samochodu, jego ładowności i pojemności, w zależności od indywidualnych potrzeb transportowych. Do towarów poddawanych niskotemperaturowym procesom konserwacji przez zamrażanie należą: mięso, drób, dziczyzna, masło, tłuszcze, ryby, warzywa itp. Nadwozia do ich transportu wyposażone są standardowo w dwuskrzydłowe drzwi tylne, umożliwiające po otwarciu (kąt 270 st.) dostęp do pełnego przekroju wewnętrznego nadwozia.

Wraz z zaostrzeniem wymagań nastąpił rozwój aparatury kontrolnej. W ładowniach umieszcza się specjalne czujniki, sprawdzające poziom temperatury czy wilgotności. *Tanio nie jest *

Ceny samochodów kształtują się w bardzo szerokim przedziale - można bardzo ogólnie przyjąć, że dla samochodu z segmentu średnich pojazdów dostawczych jest to od ok. 70 000 do 120 000 zł netto. Wszystko zależy nie tylko od wersji samochodu (długość, silnik, ładowność, wyposażenie), ale także od rodzaju zabudowy: kontener, chłodnia, izoterma, rodzaj agregatu itp.).

Wycena robiona jest pod ściśle określone potrzeby transportowe klienta.
Fiat duplo cargo, w zależności od wersji, to wydatek rzędu od 50 do 65 tys. złotych, natomiast na ducato furgon trzeba wydać od 91 do 111 tysięcy złotych brutto. Niewiele mniej kosztuje ducato z samą kabiną, przystosowany do różnorakich zabudów.
Samo podwozie z kabiną, w zależności od długości podwozia, kosztuje od 85 do 103 tysięcy złotych.

Idzie czas wynajmu

W 2007 roku sprzedano w Polsce ponad 53,5 tys. samochodów dostawczych i w stosunku do 2006 roku odnotowano bardzo duży wzrost, o 35 proc. Ten trend utrzymywał się jeszcze na początku 2008 roku, ale uległ zdecydowanemu spowolnieniu wskutek ogólnoświatowej sytuacji gospodarczej. Prognozy mówią, że sprzedaż pojazdów dostawczych w 2008 roku zamknie się wzrostem rzędu 10-12 proc.w stosunku do roku 2007. Także na lata 2009 i 2010 jest spodziewane raczej spowolnienie tempa inwestycji dokonywanych przez firmy, a co za tym idzie także zmniejszenie środków przeznaczonych na zakup pojazdów. Wpływ na to mogą mieć także zaostrzone kryteria udzielania kredytów czy leasingów.
Dla małych i średnich przedsiębiorstw zakup samochodu dostawczego to wciąż duży wydatek. Według Instytutu Samar, który zajmuje się monitorowaniem rynku samochodowego, udział leasingu to 54,23 proc. nowych samochodów dostawczych rejestrowanych w 2008 roku. Inaczej ocenia to Ford Polska. Według firmy zakup pojazdu ze środków własnych to aż 65 proc. wszystkich transakcji, natomiast w leasing zostało wziętych 35 proc. nowych fordów. Eksperci uważają, że wraz ze spadkiem sprzedaży zwiększy się zainteresowanie wynajem samochodów dostawczych, który jest na razie marginalny.

Fiat w lutym 2008 r. wprowadził wraz z firmą Fraikin innowacyjną usługę wynajmu długoterminowego samochodów dostawczych - Fiat Rental. Kolejnym krokiem było wprowadzenie oferty wynajmu krótkoterminowego samochodów dostawczych marki fi at professional. Fiat Rental to klasyczny leasing operacyjny rozszerzony o usługi serwisowe, ubezpieczeniowe, zarządzanie, samochody zastępcze, a także assistance. Rozwinięciem usługi Fiat Rental jest wynajem krótkoterminowy Fraikin Light, która jest oparta na prostej procedurze wynajmu. Samochody są wynajmowane na okres od jednego dnia do jednego roku. W każdy z okresów wliczona jest stała liczba kilometrów. Ceny za najem są jednakowe na terytorium całego kraju. Klient ma do dyspozycji cztery rodzaje pojazdów: fi at doblo cargo maxi, fi at ducato furgon ze średnim rozstawem osi, fi at ducato furgon z długim rozstawem osi oraz podwozie ducato z zabudową izotermiczną i agregatem. Klient płacąc za najem, ma zagwarantowaną pełną obsługę serwisową oraz pojazd zastępczy, jeżeli
wymaga tego sytuacja.

Zmniejszenie popytu na samochody nowe przekłada się na zwiększone zainteresowanie kupnem pojazdów używanych. Według statystyk, aż 70 proc. wszystkich sprzedawanych w Polsce aut to samochody używane starsze niż czteroletnie, przy czym aż 38 proc. ma więcej niż dziesięć lat. Informacja, że będzie można zarejestrować samochody używane sprowadzone z Unii Europejskiej, na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie Wspólnoty, pozwala sądzić, że dodatkowo zwiększy się import samochodów używanych.

Podstawowe zalety wynajmu:
ZMNIEJSZENIE KOSZTÓW Lepsze zarządzanie flotą prowadzi do zmniejszenia liczby pojazdów i kosztów związanych z ich utrzymaniem.
ZAPEWNIENIE JAKOŚCI USŁUG Krótszy czasu przestojów i większa niezawodność floty podnosi jakość świadczonych usług.
SZYBSZY CZAS REAKCJI NA ZMIANY Możliwość łatwego i błyskawicznego dostosowania floty przedsiębiorstwa zależnie od jego potrzeb.
ZMNIEJSZENIE POZIOMU RYZYKA Możliwość uniknięcia ryzyka finansowego związanego z zakupem, adaptacją, utrzymaniem i odsprzedażą pojazdów.
PRECYZYJNE PROGNOZOWANIE Stała opłata umożliwia precyzyjne budżetowanie i lepsze prognozowanie rzeczywistych, przyszłych wydatków.

Roman Wieczorkiewicz

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)