Są kolejne zamówienia na statki
Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku uzyskał w 2009 r. zysk netto na poziomie około 5 mln zł. W tym czasie spółka wybudowała siedem zbiornikowców i cztery kontenerowce dla odbiorców z Holandii oraz jeden turystyczny statek pasażerski dla Koszalina.
15.01.2010 11:10
Jak poinformował PAP prezes Andrzej Suchecki, w 2010 r. płocki Centromost wybuduje 10 jednostek, także dla armatorów holenderskich. Spółka posiada już zamówienia na pięć statków i prowadzi uzgodnienia kontraktowe na dalsze pięć jednostek. Pierwszy statek opuści stocznię do końca I kw. 2010 r.
W ocenie szefa płockiego Centromostu, napływ nowych zamówień na statki spowalnia trudna sytuacja w żegludze śródlądowej, spowodowana światowym kryzysem, spadkiem produkcji przemysłowej i w efekcie masy towarowej do przewozu, a także większe wymagania banków wobec armatorów zagranicznych, planujących budowę nowych jednostek - coraz częściej banki oczekują od inwestorów, starających się o wsparcie finansowe, udziału środków własnych na poziomie 30 do 40 proc.
- Obserwujemy z niepokojem to, co dzieje się na rynku żeglugi śródlądowej, szczególnie na rynkach holenderskim, niemieckim i francuskim. Jest to stały trend spadku zamówień z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną i spadek przewozów, zwłaszcza towarów suchych i kontenerów - powiedział prezes Suchecki.
Zaznaczył przy tym, iż pogarszająca się koniunktura na razie nie w pełni dotknęła płocki Centromost, specjalizujący się w budowie jednostek do przewozu ładunków płynnych. Jednak zauważalny, znaczny spadek cen na statki, nawet do 25 proc., może obniżyć wyniki finansowe spółki za 2010 r. Trudniej jest także o zamówienia w segmencie konstrukcji stalowych, które mogłyby zdywersyfikować podstawową działalność stoczni.
W ocenie szefa płockiego Centromostu, przy gorszej koniunkturze w porównaniu do lat 2007 - 2008, pozytywnym zjawiskiem jest spadek cen stali, mniej więcej o 30 proc., a także notowania kursu złotego wobec euro, waluty w której zawierane są kontrakty, co powoduje, iż poziom rentowności jest w miarę stabilny.
- Być może ten rok będzie mimo wszystko przełomowy. Negocjujemy bowiem budowę statków z kompleksowym wyposażeniem. Zamierzamy w tym celu w porozumieniu z armatorem i bankami uruchomić program DOKE, wspierający polski eksport - oświadczył prezes Suchecki. DOKE to program prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego, obejmujący system dopłat z budżetu państwa do oprocentowania kredytów średnio i długoterminowych o stałych stopach procentowych na finansowanie rodzimego eksportu.
Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku spółka z o.o. powstała w lipcu 1998 r. w wyniku kupna przez Mostostal Płock i gdański Centromor części produkcyjnej upadłej Płockiej Stoczni Rzecznej. Produkcję rozpoczęto w 1999 r.
Spółka specjalizuje się w budowie statków i barek rzecznych, głównie dla odbiorców zagranicznych, w tym tankowców i kontenerowców do transportu paliw i produktów chemicznych. W ciągu 11 lat działalności wyeksportowano ponad 80 jednostek dla armatorów z Holandii, Belgii, Niemiec i Francji.