Statystyczny nauczyciel - jak wygląda?
Wśród nauczycieli jest ponad 540 tys. kobiet i 125 tys. mężczyzn, to znaczy kobiety stanową 81,2
proc. ogółu nauczycieli
Wśród nauczycieli jest ponad 540 tys. kobiet i 125 tys. mężczyzn, to znaczy kobiety stanową 81,2 proc. ogółu nauczycieli.
Najmłodszy nauczyciel w ubiegłym roku szkolnym miał 20 lat, najstarszy 89 lat; uczył jedną godzinę w tygodniu w szkole artystycznej. Średni wiek nauczycielek wynosił 41 lat, a nauczycieli-mężczyzn 42,5 roku. Porównując dane te z danymi z lat ubiegłych wynika, że średnia wieku nauczycieli nieznacznie, ale systematycznie rośnie.
Zdecydowana większość, czyli 487 tys. nauczycieli to - według Głównego Urzędu Statystycznego - nauczyciele prowadzący zajęcia obowiązkowe dla uczniów. Najwięcej z nich 176 tys. pracuje w szkołach podstawowych. W gimnazjach uczy 109 tys. nauczycieli, w przedszkolach i placówkach wychowania przedszkolnego - 73 tys., w liceach ogólnokształcących - 50 tys., w technikach - 49 tys., w zasadniczych szkołach zawodowych - 14 tys., w szkołach policealnych - 7,8 tys., w liceach profilowanych - 2,9 tys., a w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy - 2,9 tys.
Zestawienie to nie obejmuje: pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych, wychowawców świetlic, bibliotekarzy i kadry kierowniczej. Trzeba też pamiętać, że oprócz przedszkoli i szkół w systemie oświaty są jeszcze placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli.
Według MEN zdecydowana większość nauczycieli - 601 tys. - zatrudniona jest w sektorze publicznym, czyli przez samorządy i administrację rządową.
46,29 proc. nauczycieli to osoby, które osiągnęły najwyższy stopień awansu zawodowego, czyli nauczyciele dyplomowani. Nauczyciele mianowani stanowią 28,58 proc. ogółu nauczycieli, nauczyciele kontraktowi - 19,26 proc., a nauczyciele stażyści - 5,88 proc.
Z kolei z ubiegłorocznego raportu dotyczącego nauczycieli przygotowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji wynika, że nauczyciele uczący przedmiotów ogólnokształcących stanowią 79,6 proc. ogółu nauczycieli. Najwięcej jest wśród nich nauczycieli uczących przedmiotów o dużej liczbie godzin w planach nauczania. Należy do nich kształcenie zintegrowane (nauka w klasach I-III szkoły podstawowej), język polski, wychowanie fizyczne, matematyka i język angielski.
Nauczyciele uczący przedmiotów zawodowych stanowią 10 proc. ogółu nauczycieli (najliczniejsi wśród nauczycieli przedmiotów zawodowych to uczący przedmiotów: ekonomiczno-handlowych, mechanicznych i informatycznych).
W raporcie tym można także przeczytać, że nauczyciele z wyższym wykształceniem to 97,4 proc. ogółu nauczycieli; w tym na blisko 630 tys. wszystkich nauczycieli 4,3 tys. ma stopień doktora lub doktora habilitowanego. Wśród nauczycieli z tytułami naukowymi najwięcej jest polonistów i historyków, na następnych miejscach znaleźli się uczący: angielskiego, biologii i chemii.
Wielu nauczycieli ma więcej niż jedną specjalność (pierwszą uzyskali w trakcie studiów, drugą lub następne np. w wyniku ukończenia studiów podyplomowych) i może uczyć więcej niż jednego przedmiotu w szkole.
Nauczyciele obok wiedzy merytorycznej powinni mieć też przygotowanie pedagogiczne. Z raportu ORE wynika, że w skali kraju tego drugiego warunku nie spełniało 1,4 proc. ogółu uczących.
Dzień Edukacji Narodowej obchodzony jest 14 października, w rocznicę powstania w 1773 r. Komisji Edukacji Narodowej - pierwszego w Europie ministerstwa oświaty - która zajęła się reformowaniem szkolnictwa w Polsce. Wprowadzono go w 1982 r., w miejsce obchodzonego wcześniej Dnia Nauczyciela.