Szczecin/ Jest koncepcja nowego mostu

W 2020 r. szczecinianie mają pojechać nową przeprawą przez Odrę Zachodnią w centrum miasta. W środę zaprezentowano koncepcję nowego Mostu Kłodnego, który połączy Łasztownię ze Starym Miastem.

20.05.2015 17:45

Most Kłodny ma mieć około 150 metrów długości, a jego pylon 100 metrów wysokości. Most ma powstać w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej Trasy Zamkowej, którą odbywa się ruch tranzytowy.

Prezydent miasta Piotr Krzystek powiedział dziennikarzom, że Most Kłodny przywróci wyspę Łasztownię miastu. Jak dodał, kilka lat temu była to przestrzeń portowa, teraz modernizowane tam bulwary i powstaje marina. "Dziś ta przestrzeń wraca do miasta. Jest wykorzystywana podczas dużych imprez, które są organizowane nad rzeką i to wymaga odpowiedniego skomunikowania" - dodał.

Architekt miasta Jarosław Bondar, zwrócił uwagę na pylon nowego mostu, który będzie umieszczony po stronie Łasztowni. To symboliczne zwrócenie uwagi, na ten teren - powiedział. Jak dodał, Most Kłodny będzie pierwszą po wojnie większą inwestycją w obrębie Starówki i Trasy Zamkowej.

Zdaniem Krzystka, wygląd mostu nawiązuje do żagla. Proste mosty pylonowe budowane są często na autostradach, ten most natomiast jest niestandardowy i dużo bardziej finezyjny - zachwalał Krzystek.

Nowy most, oprócz pasów dla ruchu samochodowego, ma mieć także torowisko tramwajowe, dwukierunkową ścieżkę rowerową oraz szeroki chodnik. Konstrukcja będzie także pozbawiona podpór pośrednich w nurcie rzeki. Prześwit pod mostem ma mieć nieco ponad pięć metrów tak, aby możliwy był swobodny ruch m.in. statków wycieczkowych i barek.

Według Krzystka, wartość inwestycji to kilkadziesiąt milionów złotych. Nowy most ma być gotowy do 2020 r. - dodał prezydent.

Koncepcja mostu została wybrana spośród trzech, które przygotowała pracownia projektowa EGIS. Wartość umowy to blisko 4,8 mln zł. Na stworzenie projektu firma ma czas do grudnia 2016 r.

Nowy most ma być realizowany w ramach projektu inwestycyjnego, jakim jest modernizacja dostępu drogowego do portu w Szczecinie - to pierwsza inwestycja, którą zaplanowano.

Cały projekt jest jednym z priorytetowych dla miasta w nowej perspektywie unijnej. Oprócz budowy mostu projekt obejmuje modernizację kilka ulic, a także zmianę układu dróg na Łasztowni. W Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina na ten cel zapisano ponad 350 mln zł.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)