Tam robimy zakupy
Polacy ruszyli na zakupy! TNS Pentor sprawdził dokąd. Oto lista sklepów, które w przedświątecznej gorączce wybieramy najczęściej. Okazuje się, że najrzadziej wybieramy hale typu Makro. W Macro Cash & Carry czy Selgrosie robi zakupy tylko 4 proc. Polaków.
W sumie z tradycyjnych małych i średnich sklepów korzysta 10 proc. Wśród nich 5 proc. Polaków wybiera sklepy wiejskie - GS, a 9 proc. zakupy robi w ogólnospożywczych sklepach osiedlowych. Kto robi zakupy w małych sklepach? Według badania TNS są to najczęściej osoby starsze - powyżej 60. roku życia.
Gdzie w szale przedświątecznych spożywczych zakupów trafia reszta naszych rodaków? Które sieci cieszą się największym powodzeniem? Odpowiedź na następnych stronach.
Oto gdzie robimy zakupy
Polacy ruszyli na zakupy! TNS Pentor sprawdził dokąd. Oto lista sklepów, które w przedświątecznej gorączce wybieramy najczęściej. Okazuje się, że najrzadziej wybieramy hale typu Makro. W Macro Cash & Carry czy Selgrosie robi zakupy tylko 4 proc. Polaków.
W sumie z tradycyjnych małych i średnich sklepów korzysta 10 proc. Wśród nich 5 proc. Polaków wybiera sklepy wiejskie - GS, a 9 proc. zakupy robi w ogólnospożywczych sklepach osiedlowych. Kto robi zakupy w małych sklepach? Według badania TNS są to najczęściej osoby starsze - powyżej 60. roku życia.
Gdzie w szale przedświątecznych spożywczych zakupów trafia reszta naszych rodaków? Które sieci cieszą się największym powodzeniem? Odpowiedź na następnych stronach.
Intermarche - 4 proc.
Typ sklepu: supermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 168
Ceny (wg Koszyka WP): bd
17 proc. *Polaków robi przedświąteczne zakupy spożywcze *w supermarketach.
W tej grupie na trzecim miejscu znalazły się sklepy Intermarche. Sieć istnieje od 1997 roku. Ma 168 placówek, głownie w mniejszych miastach na zachód od Wisły.
PoloMarket - 5 proc.
Typ sklepu: supermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 330
Ceny (wg Koszyka WP): bd
Na drugim miejscu w kategorii Supermarkety znalazła się największa polska sieć - PoloMarket. W sumie do dyspozycji klientów oddano już 330 placówek. Sieć powstała w 1997 roku. Sklepy tej firmy ciężko znaleźć w miastach takich jak Gdańsk czy Warszawa (po jednym sklepie). Sieć stawia na mniejsze miejscowości. W samym Koninie jest ich siedem.
Tesco Supermarket - 6 proc.
Typ sklepu: supermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 384*
Ceny (wg Koszyka WP): bd
Najpopularniejszym supermarketem są sklepy spod marki Tesco Supermarket. Po zdobyciu dużych miast największe sieci ruszyły na podbój mniejszych miejscowości. Sposobem na nie są mniejsze sklepy oferujące jak najszerszy asortyment. Tesco ma w sumie 384 placówki (łącznie z hipermarketami), z czego około 300 to supermarkety.
Netto - 5 proc.
Typ sklepu: dyskont
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 242
Ceny (wg Koszyka WP): bd
53 proc. Polaków robi zakupy w dyskontach. To drugi najczęściej wybierany typ sklepów.
W tej grupie na trzecim miejscu znalazły się sklepy Netto. W Polsce są już 242 dyskonty tej marki. Większość z nich znajdziemy w małych miejscach w na północy i zachodzie kraju. Sieć funkcjonuje od 1995 roku. Więcej dyskontów Netto znajdziemy tylko w Niemczech i Danii.
Lidl - 26 proc.
Typ sklepu: dyskont
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 420
Ceny (wg Koszyka WP): 108,21 zł (11. miejsce)
Na drugim miejscu wśród dyskontów znalazł się Lidl. Niemiecka sieć znana w całej Europie ma w Polsce ponad 420 placówek w miejscowościach, gdzie mieszka ponad 8 tys. mieszkańców. Pierwszy Lidl otworzono w Polsce w 2002 roku. Sklepy tej sieci, według danych TNS, wybierają osoby młode do 29. roku życia.
Biedronka - 42 proc.
Typ sklepu: dyskont
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 1800
Ceny (wg Koszyka WP): 106,13 zł (8. miejsce)
Liderem wśród wszystkich sieci jest Biedronka. Portugalska sieć Jeronimo Martins Dystrybucja podbiła Polskę. Większość przychodów spółki pochodzi z naszego kraju. W sumie nad Wisłą znajdziemy 1800 Biedronek. Sieć najczęściej wybierają mieszkańcy małych miast do 20 tys. mieszkańców.
E.Leclerc - 6 proc.
Typ sklepu: hipermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 40
Ceny (wg Koszyka WP): 103,55 zł (5. miejsce)
Polacy najczęściej robią zakupy w hipermarketach. Wybiera je aż 62 proc. klientów.
W tej grupie na szóstym miejscu znalazł się E.Leclerc. W całym kraju jest 40 super- i hipermarketów tej marki. Najwięcej jest na Śląsku i w Warszawie. W 2010 r. grupa E.Leclerc dokonała rebrandingu 20 supermarketów Billa przejętych od sieci REWE. Pierwszy sklep tej sieci został otworzony w 1995 roku.
Auchan - 14 proc.
Typ sklepu: hipermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 22
Ceny (wg Koszyka WP): 94,07 zł (1. miejsce)
Na piątym miejscu wśród hipermarketów znalazł się Auchan. W całej Polsce jest 22 sklepów tej sieci, występują zwłaszcza w największych aglomeracjach. Dzięki temu, pomimo małej liczby sklepów, korzysta z nich co siódmy Polak. Pierwszy hipermarket tej sieci powstał w 1996 roku.
Kaufland - 18 proc.
Typ sklepu: hipermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 150
Ceny (wg Koszyka WP): 104,60 zł (7. miejsce)
TNS za hipermarket uznaje także sklepy Kaufland. Jest to czwarta najpopularniejsza sieć w tej kategorii. Wybiera ją 18 proc. klientów. W całej Polsce znajdziemy już 150 Kauflandów. Sieć powstała w 2001 roku.
Real - 18 proc.
Typ sklepu: hipermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 54
Ceny (wg Koszyka WP): 96 zł (3. miejsce)
Na trzecim miejscu wśród hipermarketów znalazł się Real. W całym kraju klienci mają do dyspozycji 54 sklepy tej sieci. Znajdziemy je w dużych i średnich miastach. Pierwszy hipermarket firma otworzyła w 1995 roku.
Carrefour - 22 proc.
Typ sklepu: hipermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 82
Ceny (wg Koszyka WP): 95,77 zł (2. miejsce)
Na drugim miejscu znalazły się hipermarkety Carrefour. Podobnie jak Tesco francuska sieć postawiła na ekspansję w mniejszych miejscowościach. W sumie sklepów marki Carrefour znajdziemy 316 w całej Polsce, 202 to supermarkety. Hipermarketów, czyli sklepów o największej powierzchni, mamy w naszym kraju 82. Pozostałe to Carrefour 5 minut. Pierwszy sklep powstał w 1997 roku.
Tesco - 30 proc.
Typ sklepu: hipermarket
Procent Polaków robiących zakupy w tym sklepie:
Liczba sklepów: 89*
Ceny (wg Koszyka WP): 95,77 zł (2. miejsce)
Najczęściej odwiedzanym hipermarketem jest Tesco (choć więcej Polaków przychodzi do Biedronki). Przedświąteczne zakupy spożywcze robi w nim 30 proc. rodaków. Najczęściej wybierają Tesco osoby z przedziału wiekowego 40-49 lat, z dochodami powyżej 2500 zł. Według danych z 2009 roku sieć ma 89 hipermarketów. W 2011 roku łącznie z supermarketami w całej Polsce znajdziemy 384 placówki.