To jedno z najmniejszych lotnisk w Polsce. Dostanie ponad 30 mln zł
Radni województwa warmińsko-mazurskiego zatwierdzili przekazanie 16,3 mln zł na dokapitalizowanie lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach. Łącznie w 2025 r. port otrzyma ponad 30 mln zł. Decyzja spotkała się ze sprzeciwem radnych PiS.
W ramach autopoprawki do budżetu województwa warmińsko-mazurskiego radni zdecydowali o przekazaniu 16,3 mln zł na wsparcie spółki zarządzającej lotniskiem Olsztyn-Mazury. Środki te mają uzupełnić fundusze statutowe portu lotniczego.
Marszałek województwa Marcin Kuchciński wyjaśnił, że pieniądze na dokapitalizowanie lotniska pochodzą z niewykorzystanych środków z innych projektów, m.in. parków krajobrazowych i budowy centrum edukacyjnego we Fromborku. Wcześniej w budżecie regionu na ten cel zarezerwowano już 16 mln zł, co oznacza, że w 2025 r. port Olsztyn-Mazury otrzyma z budżetu województwa ponad 32 mln zł.
Największa Matka Boża na świecie powstaje w Polsce. Byliśmy u jej stóp
Skarbnik województwa przypomniała, że rok wcześniej wsparcie dla lotniska wyniosło 31 mln zł. Radni PiS sprzeciwili się przekazaniu dodatkowych środków na lotnisko. Ich zdaniem, zaoszczędzone pieniądze powinny zostać przeznaczone na wsparcie miast i wsi dotkniętych lipcową powodzią. Patryk Kozłowski z PiS podkreślił, że każdy mieszkaniec regionu dopłaca do biletu lotniczego ponad 200 zł. Bogusława Orzechowska zwróciła uwagę na trudności z dojazdem do Szyman i brak odpowiedniej infrastruktury na lotnisku.
Radni PiS przypomnieli, że port miał generować większy ruch pasażerski, a obecnie utrzymuje się głównie dzięki dotacjom z urzędu marszałkowskiego.
Raport o kondycji lotniska wkrótce
Marszałek Marcin Kuchciński zapowiedział, że w przyszłym miesiącu radni otrzymają szczegółowy raport dotyczący działalności i sytuacji finansowej lotniska. Nie podał jednak informacji o wysokości strat generowanych przez port.
Lotnisko Olsztyn-Mazury działa od 2016 r. i powstało na bazie dawnego lotniska wojskowego. Koszt budowy wyniósł ok. 200 mln zł. Od początku działalności port nie jest w stanie samodzielnie finansować swojej działalności.