Trwa ładowanie...
d1y1yes

Trzydzieści milionów kilogramów

"Cukierki dla panienki mam, miast kwiatów proszę przyjąć je" - śpiewał kiedyś Marian Opania. Mijają lata, a cukierki nadal cieszą się popularnością wśród Polaków.
Share
Trzydzieści milionów kilogramów
Źródło: Rynek Spożywczy
d1y1yes

_ Cukierki to jedna z najważniejszych kategorii na rynku słodyczy - ich udział stanowi ok. 17,6 proc. _ - mówi Tomasz Walczak, category brand manager w firmie Jutrzenka Colian.

_ W 2007 roku polski rynek cukierków odnotował według badań MEMRB 2-proc. wzrost wielkościowy i wartościowy. Przekłada się to na ponad 28,8 mln kg sprzedanych produktów za kwotę 771 mln zł _- mówi Monika Rzepka, account executive MEMRB.

Do sierpnia 2008 r. roczna wielkość rynku cukierków wzrosła już do 29,7 mln kg, osiągając wartość 819,3 mln zł. MEMRB wyliczył, że w ciągu roku od lipca 2007 r. sprzedaż cukierków wzrosła ilościowo o 4 proc., natomiast jej wartość zwiększyła się o 8 proc.

d1y1yes

*Tracą twarde, liczą się miękkie *

Do cukierków możemy zaliczyć karmelki, drażetki, żelki, lecz również cukierki do żucia, cukierki pudrowe oraz toffi. _ Rynek tych produktów ma wyraźną polaryzację, gdzie jeden biegun stanowią produkty tradycyjne, a drugi produkty nowoczesne, adresowane do młodszych, poszukujących niestandardowych rozwiązań, konsumentów _- mówi Tomasz Walczak.

Według MEMRB, w 2007 r. największą część rynku, aż 46 proc., stanowiły cukierki twarde, czyli karmelki. Ich udział jednak maleje.

W porównaniu z 2006 r. sprzedaż spadła o 6,8 proc., jej wartość zaś o 6,9 proc.
_ Karmelki od kilku lat notowały powolne, aczkolwiek stałe spadki sprzedaży. Obecnie obserwujemy zatrzymanie tendencji spadkowej. Jest to dla nas istotna zmiana, ponieważ cukierki zawsze stanowiły ważną część oferty naszej firmy _- mówi Tomasz Walczak. Według badań firmy Nielsen, do lipca 2008 r. sprzedaż cukierków twardych spadła w ciągu roku do 1,3 proc., osiągając 37,2 proc. rynku.

d1y1yes

Podczas gdy karmelki tracą klientów, coraz większą popularnością cieszą się żelki. Według Moniki Rzepki, w 2007 r. ich sprzedaż wzrosła o 29 proc., zyskując 18-proc. udział w całej kategorii. _ Duże znaczenie pod względem udziałów w kategorii cukierków odgrywają także drażetki - segment ten stanowi wartościowo aż 33 proc. rynku, zaś w ujęciu ilościowym 24 proc. _- dodaje specjalistka z MEMRB.

Producenci tłumaczą zmiany w upodobaniach konsumentów rosnącą zamożnością. _ Na podstawie zmian w strukturze sprzedaży produktów Mieszka, a także analizując dane rynkowe, można stwierdzić, że z roku na rok rośnie udział w rynku produktów droższych, bardziej zaawansowanych technologicznie, mających dodatkowe właściwości. Wraz ze wzrostem zamożności, klienci tracą zainteresowanie tradycyjnymi cukierkami _ - tłumaczy Krystian Kowalczyk, kierownik marki w firmie Mieszko.

_ W pewnym uproszczeniu można przyjąć, że wciąż największą popularnością cieszą się produkty o tradycyjnych formach i smakach. Jednak na szybko zmieniającym się rynku wszyscy producenci poszukują swojego miejsca w nowych, innowacyjnych kategoriach, które są wyzwaniem na przyszłość _ - uważa przedstawiciel Jutrzenki. Według producentów, trendy na rynku cukierków pójdą właśnie w tym kierunku: produktów bardziej złożonych, łączących różne funkcje.

*Liczne marki, wielu producentów *

d1y1yes

Rynek cukierków charakteryzuje się stosunkowo dużym rozdrobnieniem. Zdaniem sekretarza generalnego Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych POLBISCO Marka Przeździaka, nie należy jednak oczekiwać spektakularnej i szybkiej konsolidacji branży cukierniczej. Podkreśla on, że produkty niszowe cieszą się uznaniem konsumentów, są przez nich poszukiwane, dlatego nie należy się spodziewać, że znikną z rynku. Jego zdaniem, konsolidacja będzie się odbywała, ale mocniejszy niekoniecznie będzie przejmował mniejszych producentów. Do łączenia firm może się przyczyniać chęć prowadzenia wspólnej polityki sprzedaży.

_ Wielu producentów istnieje na rynku, niemniej jednak tylko kilku z nich wypracowało tak silną pozycję w kategorii, by wygenerować dwucyfrowy udział w sprzedaży wartościowej _- zauważa Monika Rzepka.

Do tej grupy zalicza takich graczy, jak Van Melle, Ferrero, Storck i Jutrzenka. Według MEMRB, do sierpnia br. tylko trzech producentów osiągnęło co najmniej 10-proc. udział w wielkości sprzedaży. Liderem okazała się Jutrzenka, producent m.in.Landrynek, cukierków Brando i Kukułek, zdobywając 15 proc. rynku. Tuż za nią uplasowała się marka Storck z flagowym Brandem Nimm2, zajmując 11 proc. rynku.

Van Melle, producent m.in. Mentosów, miał 10 proc. sprzedaży ilościowej w Polsce. Ta firma jednak wysunęła się na prowadzenie pod względem wartości sprzedaży, osiągając pod tym względem 16 proc. rynku.

d1y1yes

*Cukierki dobre na każdy sezon *

Rynek cukierków jest rynkiem sezonowym.
Najczęściej po te słodycze sięgamy latem i wiosną. Zdaniem przedstawicieli branży, wybór podyktowany jest wówczas względami praktycznymi. _ Gdy jest gorąco, potrzebujemy produktów odpornych na wysoką temperaturę, o świeżym, lekkim smaku _- zauważa Krystian Kowalczyk. Zimą sprzedaż cukierków spada najbardziej - klienci chętniej sięgają wtedy po słodycze czekoladowe.

Nie oznacza to jednak, że zimą całkiem zapominamy o cukierkach. _ Wówczas zainteresowaniem cieszą się cukierki z dodatkowymi składnikami, jak na przykład zawierające miód czy zioła _ - mówi Krystian Kowalczyk.

Cukierki kupujemy najczęściej w tradycyjnych sklepach. Jak podaje MEMRB, w 2007 r. rynek tradycyjny wartościowo stanowił 70 proc. całej sprzedaży. _ Najbardziej popularnym typem sklepu są sklepy spożywcze, których udział w wynikach całej kategorii to prawie 1/4 sprzedaży, zarówno w ujęciu złotówkowym, jak i wielkościowym _- mówi Monika Rzepka. Ekspertka zwraca jednak uwagę, że pomimo tak pokaźnych wyników, w porównaniu z 2006 r. zauważalny jest nieznaczny spadek popularności kanałów tradycyjnych na rzecz rynku nowoczesnego. _ Trend ten spowodował w przypadku cukierków aż 16-proc. zwiększenie sprzedaży wielkościowej w hipermarketach i supermarketach przy równoczesnej 11-proc. zmianie wartościowej _ - mówi. Najmniejsze znaczenie dla wyników sprzedażowych całej kategorii odgrywają takie punkty sprzedaży, jak kioski, stacje benzynowe oraz apteki.

Weronika Pietrykowska
Rynek Spożywczy

d1y1yes

Podziel się opinią

Share
d1y1yes
d1y1yes