UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T

TEN-T to transeuropejska sieć transportowa, która docelowo połączy ze sobą szlaki rzeczne, kolej, drogi, węzły przesiadkowe i porty w całej Unii Europejskiej. Środki na finansowanie sieci transeuropejskich pochodzą m.in. z Funduszu Spójności. Oto co należy wiedzieć o tej inicjatywie.

Autostrada A1Autostrada A1
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Fot. Marcin Stepien / Agencja Wyborcza.pl
Adam Sieńko

Sieć transportowa składa się z wielu powiązanych ze sobą elementów, które umożliwiają wygodne przesiadki pasażerów oraz efektywne przeładunki towarów, by mogły one dotrzeć do miejsca przeznaczenia. W jej skład wchodzą nie tylko drogi, ale także infrastruktura kolejowa, lotnicza oraz porty morskie i rzeczne.

W Europie jednym z najważniejszych systemów tego typu jest TEN-T, czyli transeuropejska sieć transportowa. To rozbudowana struktura, która łączy różne środki transportu, tworząc spójny układ komunikacyjny na kontynencie. Dzięki temu możliwe jest nie tylko szybkie przemieszczanie się osób, ale także sprawny przewóz ładunków na dużą skalę.

Projekt Spójność
Projekt Spójność © Wirtualna Polska

Zmierzyliśmy jak głośne są wiatraki. Jest się czego obawiać?

Wprowadzenie TEN-T przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim ułatwia integrację gospodarczą krajów Unii Europejskiej, wspiera rozwój regionów oraz przyczynia się do wzrostu konkurencyjności europejskiego rynku.

Jak wygląda TENT-T

W skład Transeuropejskiej Sieci Transportowej wchodzi kilkaset ciągów komunikacyjnych w całej Unii Europejskiej.

Korytarze transportowe biegnące przez Europę można podzielić na 9 części. Polska leży na przecięciu trzech z nich. Pierwszy z nich prowadzi od portów zlokalizowanych na Morzu Północnym przez środkową część Niemiec, Polskę (jego częścią jest odcinek Poznań-Warszawa), a następnie rozwidla się na Ukrainę i państwa bałtyckie. Drugi łączy Morze Bałtyckie z Adriatykiem ("polska" część prowadzi po autostradzie A1), a trzeci – z Morzem Czarnym.

Celem budowy TEN-T jest:

  • usprawnienie przepływu towarów i ludzi;
  • zmniejszenie liczby wypadków drogowych;
  • zmniejszenie kosztów transportu;
  • zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko.

Warto wspomnieć, że w celu realizacji tego ostatniego celu Polska wykorzystuje środki z Funduszu Spójności w ramach programu FEnIKS. Projekty dotyczą m.in. modernizacji węzłów przesiadkowych, przebudowę dworców i budowę nowych torów.

Środki na rozbudowę sieci trafią także do branży lotniczej. Bruksela zastrzegła jednak, że lotniska powinny być łączone z sieciami szybkich kolei. W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzi infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W przypadków projektów lotniczych dofinansowanie mogą uzyskać projekty, które dotyczą zakupu urządzeń do kontroli bagażu, systemów zarządzania ruchem lotniczym, sprzętu zwiększającego bezpieczeństwo lotów, a także inwestycje, które minimalizują wpływ funkcjonowania portów lotniczych na środowisko.

Etapy rozwoju TENT T

Harmonogram budowy Transeuropejskiej Sieci Transportowej zakłada stopniową realizację trzech etapów. Pierwszy z nich ma zostać "dopięty" do 2030 r.

Owa część bazowa w Polsce ma mieć 3700 km długości i, jak podała na początku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jest w dużej mierze ukończona. To m.in. kompletne ciągi autostrad A1, A4, A6 i A8, S17 z Warszawy do Lublina czy S8 od Wrocławia do Ostrowi Mazowieckiej.

Do 2040 r. ma zostać ukończona rozszerzona część bazowa. Obejmie np. trasę S12 od Lublina do granicy z Ukrainą i Wschodnią Obwodnicę Warszawy. - Większość będzie ukończona zdecydowanie wcześniej - podkreśla GDDKiA.

Ostatnia część prac ma zostać sfinalizowana do 2050 r. Cała sieć TEN-T będzie wtedy liczyć 7900 km szlaków komunikacyjnych, z czego 2100 km stanowić będą autostrady.

 Projekt Spójność - dół
Projekt Spójność - dół © Licencjodawca

Jak wygląda aplikowanie o środki

Komisja Europejska regularnie, w pierwszym półroczu każdego roku, ogłasza zaproszenie dla krajów członkowskich do składania wniosków aplikacyjnych. Ostateczny termin na złożenie wniosków przypada zazwyczaj na maj, jednak dokładna data jest każdorazowo określana w oficjalnym komunikacie Komisji Europejskiej, który publikowany jest oddzielnie na każdy rok.

Warto pamiętać, że zanim wniosek trafi do Komisji, musi zostać zatwierdzony przez odpowiednie władze krajowe. Akceptacja na poziomie krajowym jest niezbędnym etapem, który poprzedza przekazanie dokumentów do instytucji unijnych.

Wybrane dla Ciebie
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Byliśmy w najmniejszej kawalerce w Warszawie. Życie na 11 mkw.
Byliśmy w najmniejszej kawalerce w Warszawie. Życie na 11 mkw.
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Deklarował, że wiezie ubrania. Kłamał. To odkryli śledczy w ciężarówce
Deklarował, że wiezie ubrania. Kłamał. To odkryli śledczy w ciężarówce
Nowy obowiązek dla właścicieli nieruchomości. Zmiany od 1 stycznia
Nowy obowiązek dla właścicieli nieruchomości. Zmiany od 1 stycznia
Zmiana na rynku najmu. Oto co wydarzyło się w dużych miastach w Polsce
Zmiana na rynku najmu. Oto co wydarzyło się w dużych miastach w Polsce
Od lat żyją za płachtami. "Ludzie już mają stany depresyjne"
Od lat żyją za płachtami. "Ludzie już mają stany depresyjne"
Znalazła na OLX lampę wartą tysiące. Właścicielka oddała ją za darmo
Znalazła na OLX lampę wartą tysiące. Właścicielka oddała ją za darmo
Polska firma przejęła niemieckiego potentata. Znamy go m.in. z Ikei
Polska firma przejęła niemieckiego potentata. Znamy go m.in. z Ikei
Czerwone pojemniki na polskich ulicach. Co należy do nich wrzucać?
Czerwone pojemniki na polskich ulicach. Co należy do nich wrzucać?
Czesi oblegają polskie targowiska. "Kupują wszystko"
Czesi oblegają polskie targowiska. "Kupują wszystko"
Hoduje owce, jest załamany. "Wełna jest praktycznie bezwartościowa"
Hoduje owce, jest załamany. "Wełna jest praktycznie bezwartościowa"