Trwa ładowanie...

UKE przestrzega przed oddzwanianiem na podejrzane numery

UKE tłumaczy, że metoda oszukiwania abonentów (najczęściej sieci telefonii komórkowych) polega na wykorzystywaniu ich skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia.

Share
UKE przestrzega przed oddzwanianiem na podejrzane numeryŹródło: WP.PL, fot: pixaby
d1bvmd2

Urząd Komunikacji Elektroniczne przestrzega abonentów przed oddzwanianiem na "dziwnie długie" i nieznane numery telefonów, które często pochodzą z krajów afrykańskich i są wykorzystywane przez oszustów do wyłudzania wysokich opłat.

Jak podkreśla UKE metoda oszukiwania abonentów (najczęściej sieci telefonii komórkowych) polega na wykorzystywaniu ich skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia.

"Tzw. "głuche telefony" pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych i trwają bardzo krótko. Oszuści liczą na to, że użytkownik danego numeru oddzwoni z samego rana, generując wysoką opłatę. Jeżeli nie spodziewasz się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na twoim telefonie numer jest zadziwiająco długi lub nie kojarzysz międzynarodowego numeru kierunkowego: zachowaj ostrożność! Oddzwaniaj z głową!" - uczula UKE we wtorkowym komunikacie.

d1bvmd2

Jak wyjaśnił Urząd, najczęściej są to numery z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, których numery kierunkowe (+243 i +225) mogą sugerować połączenia krajowe np. z Warszawy (22) lub Płocka (24). UKE przestrzega też przed odpowiadaniem na połączenia z numerów bardziej przypominających polskie, np. 703 XXX XXX.

UKE zachęcił też abonentów - w przypadku naliczenia wysokiej opłaty - do składania reklamacji u operatora sieci komórkowej. Zaznaczył jednak, że nie zawsze się to udaje, ponieważ jeśli połączenie takie zostało wykonane, a dostawca usług zrealizował je zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia w oparciu o obowiązujący cennik.

"W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji, możesz skorzystać z możliwości polubownego zakończenia sporu w postępowaniu mediacyjnym. Należy przy tym pamiętać, że wniesienie wniosku o mediację nie zwalnia cię z obowiązku uregulowania płatności. Sporną kwotę może umorzyć tylko dostawca usługi lub sąd powszechny w postępowaniu cywilnym" - przypomniał regulator.

Jak dodano, szczegółowe informacje na temat postępowania mediacyjnego można znaleźć na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
d1bvmd2

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1bvmd2
d1bvmd2