UOKiK ws. usług finansowych (komunikat)

...

28.11.2012 10:03

28.11. Warszawa - UOKiK informuje:

187 postępowań z czego większość dotyczących parabanków i 7 zawiadomień do organów ścigania związanych z podejrzeniem naruszenia prawa - to efekty działań Prezes UOKiK poświęconych rynkowi usług finansowych od początku 2012 roku.

Dokładnie przeczytaj umowę. Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz. To jedne z haseł kampanii społecznej dotyczącej usług finansowych, której partnerem został UOKiK. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu w sierpniu br. na pytanie: co to jest parabank? nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. respondentów - prawidłową odpowiedź znało 27 proc. Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania "szybkich pieniędzy" to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36 proc.).

Tylko od początku roku do Urzędu wpłynęło 655 skarg konsumenckich dotyczących przedsiębiorców funkcjonujących na rynku usług finansowych w Polsce. Słabsi uczestnicy rynku mieli problemy z m.in. uciążliwą windykacją, brakiem udzielenia pożyczki mimo pobrania przez pożyczkodawcę tzw. opłaty przygotowawczej, wysokich kosztów zobowiązań finansowych związanych z likwidacją ubezpieczeniowego produktu inwestycyjnego. Sygnały napływające od konsumentów są analizowane i jeśli zachodzi podejrzenie złamania prawa - wszczynane jest postępowanie wyjaśniające, które ma na celu zweryfikowanie danej praktyki.

Jeśli istnieje podejrzenie, że działanie danego podmiotu może naruszać zbiorowe interesy konsumentów - innymi słowy być niekorzystne dla nieograniczonej liczby osób - Prezes Urzędu może wszcząć postępowanie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. W tej chwili UOKiK prowadzi 187 postępowań dotyczących banków, SKOKów, parabanków i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych. Analizuje umowy, regulaminy oraz informacje zawarte w reklamach dotyczących różnych produktów: kredytów hipotecznych, konsumenckich, pożyczek, lokat i innych. Prowadzone obecnie postępowania najczęściej dotyczą stosowania postanowień wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. W tej chwili w rejestrze znajduje się 461 klauzul z zakresu usług finansowych i bankowych. Wpis klauzuli do rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca nie może jej stosować.

Pomoc

Podejmujesz decyzję o wyborze pożyczkodawcy? Nie wiesz na co zwrócić uwagę pożyczając pieniądze przed świętami? Sprawdź na www.zanim-podpiszesz.pl -konsument znajdzie tu podstawowe informacje dotyczące niebezpiecznych kruczków prawnych stosowanych przez kredytodawców, może użyć specjalnego kalkulatora do obliczenia kosztu pożyczki, czy zapoznać się z zasadami rozważnego pożyczania pieniędzy. W podjęciu decyzji finansowych mogą pomóc również przygotowane specjalnie dla konsumentów odpowiedziami na najczęstsze pytania dotyczące pożyczania pieniędzy. O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, a Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Bezpłatnych porad w zakresie umów z instytucjami finansowymi udzielają także powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ stav/

Źródło artykułu:PAP
finanseuokikkomunikat
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)