Warszawa najlepiej "doi" Unię

Warszawa jest liderem wśród polskich samorządów w pozyskiwaniu funduszy unijnych i największym biorcą pomocy UE spośród wszystkich miast Europy Środkowo-Wschodniej - podaje Ratusz. Od przystąpienia Polski do UE stolica pozyskała z tego źródła ponad 8 mld zł.

Warszawa najlepiej "doi" Unię
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

20.02.2010 | aktual.: 20.02.2010 09:59

W stolicy co druga złotówka ze środków unijnych trafia na projekty z zakresu transportu publicznego. Największym z nich jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności budowa drugiej linii metra. Związane z nią prace mają rozpocząć się wiosną br. To także największa inwestycja samorządowa w kraju, która pochłonie prawie 5 mld zł; dofinansowanie unijne wyniesie blisko 3 mld zł. Zakończenie prac planowane jest na 2013 r.

Dzięki środkom z UE dokończona została także budowa pierwszej linii podziemnej kolejki(odcinek na Bielanach) - na ten cel pozyskano 320 mln zł. Takie dane warszawski ratusz przedstawił w raporcie nt. wykorzystania funduszy europejskich.

Unia dopłaci także do zakupu 186 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Kontrakt na ich dostawę miejska spółka Tramwaje Warszawskie podpisała w ub.r., ten zakup pozwoli na wymianę 40% starego taboru. Pierwsze tramwaje mają trafić do stolicy w tym roku.

Dotychczas dzięki unijnemu wsparciu powstała nowa trasa tramwajowa Bemowo-Młociny (15,3 mln zł dofinansowania); zmodernizowana została też trasa w ciągu Al. Jerozolimskich (dofinansowanie unijne to 54,9 mln zł). Łącznie na projekty tramwajowe, m.in. na zakup 60 tramwajów, które mają kursować do dzielnic Białołęka, Targówek i Praga Północ, Warszawa zamierza pozyskać prawie 777 mln zł.

Dzięki pieniądzom z UE rozbudowywane i modernizowane są także stołeczne drogi. Wartość unijnego dofinansowania związanych z tym projektów przekroczyła w 2009 r. 1 mld zł; 255 mln zł ma być przeznaczone na budowę trasy Mostu Północnego, który ma zostać oddany do użytku pod koniec 2011 r.

Dofinansowana przez UE była także modernizacja jednej z głównych arterii miasta - Al. Jerozolimskich; prace na odcinku od Ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Łopuszańskiej kosztowały 46 mln zł i już zostały rozliczone z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejne 170 mln zł, które miasto otrzymało w ub.r., przeznaczone będzie na projekt trójpoziomowego węzła Łopuszańska-Kleszczowa. Z tego samego funduszu pochodziło 72,5 mln zł na budowę Trasy Siekierkowskiej (odcinek od węzła Bora Komorowskiego do ul. Płowieckiej). Kolejne 118 mln zł Warszawa dostała w ub.r. na budowę węzła Marsa - ostatniego odcinka tej trasy.

W tym tygodniu podpisane zostały umowy na dofinansowanie czterech kolejnych projektów drogowych realizowanych w stolicy - przebudowę ul. Modlińskiej, modernizację wiaduktu na ul. Powązkowskiej, rozbudowę Al. Wilanowskiej i budowę ul. Nowolazurowej. Łączna ich wartość to 398 mln zł, a wysokość dofinansowania - ponad 290 mln.

Dzięki wsparciu UE modernizowane są też znajdujące się na terenie aglomeracji warszawskiej linie kolejowe. W trakcie realizacji są m.in. projekty dotyczące modernizacji linii Warszawa Wschodnia-Nasielsk oraz budowy łącznicy do lotniska Okęcie.

Europejskie wsparcie otrzymał też projekt związany z uporządkowaniem gospodarki wodno-ściekowej w mieście. Po jego zakończeniu ścieki odprowadzane do Wisły z rozbudowywanej obecnie oczyszczalni ścieków Czajka będą spełniać wymagania w zakresie dopuszczalnej zawartości substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Zmodernizowane zostaną też warszawskie wodociągi - centralny i północny, co poprawić ma jakość wody pitnej. Unia dopłaci do tego przedsięwzięcia prawie 2 mld zł.

Warszawa realizuje z europejskich funduszy także projekty dotyczące pomocy społecznej i rynku pracy. W latach 2008 - 2009 miasto złożyło 156 projektów z tego zakresu, o wartości 170 mln. Mimo pozytywnych ocen merytorycznych dla większości z nich, udało się pozyskać środki na realizację projektów o wartości ok. 90 mln zł.

Największym projektem europejskim w dziedzinie edukacji jest budowa Centrum Nauki Kopernik. Jego siedziba powstaje nad Wisłą, w centrum miasta. Poza wystawami i laboratoriami mają znaleźć się tam m.in. multimedialne planetarium oraz zewnętrzna galeria sztuki i amfiteatr.

W 2009 r. łączne dofinansowanie kilkunastu projektów dotyczących warszawskiej służby zdrowia wyniosło 44,7 mln zł. Dzięki tym środkom zakupiony został m.in. specjalistyczny sprzęt dla kilku stołecznych szpitali.

Ponad 17 mln zł z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego wsparło modernizację Krakowskiego Przedmieścia - jednej z najbardziej reprezentacyjnych ulic w Warszawie. Dzięki temu zwężono jezdnię i zapewniono więcej miejsca dla pieszych.

Z udziałem środków z UE w mieście realizowanych jest też kilka inwestycji z zakresu infrastruktury kulturalnej, m.in. przebudowa i modernizacja Teatru Powszechnego czy adaptacja podziemi Katedry Polowej WP na Muzeum Ordynariatu Polowego. Unijne pieniądze wsparły też powstające Muzeum Warszawskiej Pragi - kwota dofinansowania to 15 mln zł. W drugiej połowie br. ma rozpocząć się także gruntowny remont warszawskiej Bazyliki Archikatedralnej p.w. św. Jana Chrzciciela, w której pochowani są m.in. ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, Ignacy Paderewski, Henryk Sienkiewicz, kardynał Stefan Wyszyński oraz prezydenci II RP - Gabriel Narutowicz, Stanisław Wojciechowski i Ignacy Mościcki.

Według przedstawionych przez warszawski ratusz danych, na każdego mieszkańca stolicy przypada ponad 4,6 tys. zł środków unijnych pozyskanych dla realizowanych w mieście projektów. To dwukrotnie więcej niż w innych dużych miastach; 8 mld zł pozyskanych przez stolicę z UE to prawie roczny budżet Warszawy.

Źródło artykułu:PAP
modernizacjadotacje unijnedotacje
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)