Wielka metamorfoza gigantów
Naukowiec pod drzewem, tysiącręka bogini w płomieniach ognia czy płasko leżąca muszelka. Tak przed kilkudziesięcioma laty wyglądały loga największych firm na świecie. Na przestrzeni lat zmieniały się jednak diametralnie.
Zobacz, jak zmieniły się tak znane i rozpoznawalne dzisiaj logotypy takich gigantów jak Apple, Google czy Pepsi.
Wielka metamorfoza gigantów
Naukowiec pod drzewem, tysiącręka bogini w płomieniach ognia czy płasko leżąca muszelka. Tak przed kilkudziesięcioma laty wyglądały loga największych firm na świecie. Na przestrzeni lat zmieniały się jednak diametralnie.
Zobacz, jak zmieniły się tak znane i rozpoznawalne dzisiaj logotypy takich gigantów jak Apple, Google czy Pepsi.
Apple
Siedzący pod drzewem Isaac Newton, na drzewie wiszący owoc (pewnie jabłko), a wokół dwie wstążki z nazwą firmy. Brzmi znajomo? Jeśli nie, to nic dziwnego. Tego logo nie ma w użyciu już od ponad 35 lat. Jednak w 1976 roku tak właśnie rozpoczynała swoje istnienie firma Apple Computers.
Pierwsze logo firmy zostało zaprojektowane przez Steve'a Jobsa oraz Ronalda Wayne'a - dwóch z założycieli Apple. Ten wizerunek okazał się jednak niezbyt trafiony, więc jeszcze w tym samym roku Jobs zatrudnił Roba Janoffa do uproszczenia znaku. Janoff stworzył wówczas tęczowe, nadgryzione jabłko - logo, które widniało przy nazwie spółki do 1998 roku.
Czemu właśnie takie logo? Chodziło ponoć o zabawę słowami "byte" (bajt) oraz "bite" (ugryźć), które wymawia się w języku angielskim niemal identycznie. Apple reklamowało się wówczas sloganem "Byte into an Apple", co można nieco z przymrużeniem oka przetłumaczyć jako "Wgryź się w jabłko".
Wraz z wypuszczeniem na rynek iMaca w 1998 roku jabłko zmieniło kolor na czarny, a obecnie - po kolejnej metamorfozie - mieni się odcieniami chromowanego srebra.
BMW
Firma Bayerische Motoren Werke AG lub BMW początkowo zajmowała się produkcją samolotów. Maszyny produkowane przez BMW malowane były w kolorach flagi bawarskiej i właśnie stąd pojawiły się one również w logo spółki.
Po pierwszej wojnie światowej (podczas której dostarczała samoloty armii niemieckiej) firma zmieniła branżę. Najpierw zajmowała się produkcją hamulców kolejowych, a później motorowerów, motorów i samochodów.
Na przestrzeni lat logo BMW nie ulegało jakimś rewolucyjnym zmianom, co spowodowało, że stało się niezwykle rozpoznawalne nie tylko w Niemczech, ale również na całym świecie.
Canon
W 1934 roku firma Kwanon wypuściła na rynek pierwszy aparat fotograficzny o nazwie - niespodzianka - Kwanon. Nazwa ta pochodzi od buddyjskiej bogini łaski. Nie dziwne więc, że również w logo firmy z tamtego okresu przedstawiało właśnie otoczone płomieniami tysiącrękie bóstwo.
W kolejnych latach Kwanon zmienił nazwę na Canon i postawił na uproszczenie logo.
Obecnie używany przez firmę znak powstał w 1956 roku - prostota i klasyka w jednym.
Jasność umysłu - to od samego początku przyświecało firmie Google przy projektowaniu logo. Jego twórcą jest Sergey Brin, który zaprojektował je w darmowym programie graficznym GIMP. Wykrzyknik został dodany, aby naśladować logo Yahoo!
Obecne logo firmy powstało w 1999 roku za sprawą Ruth Kedar, profesora uniwersytetu Stanford.
IBM
Początki IBM sięgają XIX wieku. Wtedy to powstała International Time Recording Company (ITR), zajmująca się produkcją urządzeń do pomiaru czasu. W 1911 połączyła się z Computing-Tabulating-Recording Company. W logo z tamtego czasu widać zarówno litery ITR, jak i CTR.
Zmiana nastąpiła w 1924 roku. Spółka przemianowała się wówczas na International Business Machines Corporation, a logo stanowiło wariację na temat kuli ziemskiej.
Jednak to logo z 1947 roku było podstawą logotypu, który znamy dzisiaj - trzech liter IBM pisanych od tamtej pory zawsze jedną czcionką - Beton Bold. W 1972 roku Paul Rand dodał do niego charakterystyczne poziome pasy.
Kodak
Eastman Kodak Company (EKC) był pierwszą firmą, która do swojego logo włączyła swoją nazwę. Miało to miejsce w 1907 roku. Zmiana nastąpiła w 1935 roku, kiedy to dodano kolor czerwony i żółty, a także nazwę firmy - Kodak.
Na przestrzeni lat logotyp podlegał dość dużym zmianom. Logo z 1960 roku miało przypominać przewracającą się stronę książki. To powstałe w 1971 roku było natomiast bardziej klasyczne i przetrwało aż do 1996 roku.
W połowie lat 90. XX wieku Kodak, idąc w ślad innych firm, które zdecydowały się na uproszczenie swojego logo, zmienił swój znak rozpoznawczy. Z dawnego kolorowego logotypu pozostał jedynie czerwony napis "Kodak". Obecne logo, będące wariacją tego z 1996 roku, powstało w 2006.
Kiedyś olbrzymia i znacząca firma Kodak złożyła wniosek o ochronę przed upadłością i zamierza przeprowadzić restrukturyzację.
Mercedes-Benz
Nazwa Mercedes pochodzi od imienia pięknej córki Emila Jellinka, austriackiego przedsiębiorcy i wielkiego entuzjasty postępu technicznego i samochodów. Marka ta została zarejestrowana w 1902 roku.
W kolejnych latach pojawiały się nowe loga Mercedesa z charakterystycznym dla tych aut znakiem rozpoznawczym.
W 1924 roku Karl Benz z Benz & Cie oraz Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach z DMG (Daimler-Motored-Gesellschaft) podpisali pierwszą umowę o wspólnym działaniu. Już dwa lata później zdecydowały się na połączenie i tak powstał Daimler-Benz AG. Obydwie spółki rozpoczęły produkcję pojazdów pod wspólną marką Mercedes-Benz.
Na przestrzeni lat logo firmy uległo uproszczeniu i dopracowaniu, stając się symbolem luksusu i aut z najwyższej półki.
Microsoft
Historia firmy Microsoft rozpoczęła się w 1975 roku, kiedy to Bill Gates wspólnie z Paulem Allenem opracowali język programowania BASIC dla komputerów PC. Wkrótce stworzyli spółkę, którą nazwali Micro-Soft. Wtedy też powstało pierwsze logo dzisiejszego potentata.
Jeszcze w tym samym roku usunęli z nazwy myślnik i zmienili logotyp z charakterystycznym, wyróżnionym "O". Przetrwał aż do roku 1987. Zaprojektowane przez Scotta Bakera logo nazywane było "logiem Pacmana" ze względu na charakterystyczne wcięcie w literze "O".
Kolejne zmiany następowały w 1994 i 2008 roku. Sam napis Microsoft pozostał niezmieniony od 1987 roku, jednak dodawano do niego różnego rodzaju hasła reklamowe czy misyjne firmy.
Nike
W 1971 roku firma Nike ubiła interes życia. Za 35 dolarów kupiła projekt swojego logo od Caroline Davidson. Po siedmiu latach zorientowano się w końcu, że nachodzące na siebie "swoosh" oraz nazwa firmy nie są do końca czytelne i nastąpiła pierwsza zmiana logotypu.
Charakterystyczny zygzak w logo zwany właśnie "swooshem" jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków handlowych na świecie i pojawiał się na każdym znaku związanym z firmą Nike na przestrzeni lat. Obecnie tylko on widnieje w logo firmy. Zrezygnowano całkowicie z umieszczaniu w nim nazwy spółki.
Dla każdego z działów firmy przygotowano wariację na temat logo.
Pepsi
Pepsi jest jedną z tych spółek, której logo na przestrzeni lat zmieniało się wiele razy. Pierwsze zaprojektował twórca firmy Caleb Bradham.
Przełomem w pracach nad znakiem graficznym były bez wątpienia lata 40. XX wieku. Ówczesny prezes firmy Walter Mack wymyślił nowy kształt butelki z kapslem z logo Pepsi. Wtedy pojawiła się tak charakterystyczna dla produktu kula w kolorach czerwonym, białym i niebieskim o nazwie "Pepsi Globe".
Kolejne dwa logotypy z lat 1950 oraz 1962 były właśnie odzwierciedleniem wcześniejszych innowacji. W logo firmy pojawił się kapsel od butelki. Pepsi Globe na dobre pojawiła się jednak w logo z 1973 roku.
W kolejnych latach oglądaliśmy wariacje na temat trzech kolorów, kuli Pepsi oraz nazwy firmy. Obecne logo w ogóle nie zawiera słowa Pepsi, a jedynie charakterystyczny okrągły i - co najważniejsze - zarejestrowany znak handlowy spółki.
Shell
Kiedy w 1990 roku firma Shell stawiała swoje pierwsze kroki, w jej logo widniała leżąca płasko na ziemi zwykła muszelka. Kolejne lata przynosiły duże zmiany logotypu firmy.
Pierwszą najbardziej zauważalną było (już w 1904 roku) postawienie muszelki. Na kolor przyszło nam jednak poczekać aż do 1948 roku. Czarno-biała muszelka nabrała bardziej wyraźnego charakteru, mieniąc się ognistymi czerwonożółtymi barwami.
W miarę jak firma się rozwijała, ewoluowało również jej logo. Największą zmianę przeszło w 1971, kiedy projektant Raymond Loewy zdecydował się na uproszczenie znaku graficznego. Obecny znak Shella tylko w niewielkim stopniu różni się od tego sprzed 40 lat.
Volkswagen
Kiedy w 1934 roku Ferdynand Porsche spotkał się z Adolfem Hitlerem, dostał od szefa III Rzeszy polecenie stworzenia niedrogiego samochodu dla Niemców. Porsche się zgodził i tak w 1937 roku powstała firma Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens, którą rok później przemianowano na Volkswagenwerk GmbH. Wtedy to powstała pierwsza fabryka, ale zamiast produkować samochody dla obywateli, z taśmy produkcyjnej zjeżdżały samochody o przeznaczeniu wojskowym.
Z tamtego okresu pochodzi pierwsze zaprezentowane logo. Jego autorem był Franz Xavier Reimspiess, pracownik zakładów Porsche.
Po II wojnie światowej nazwa samochodu została zmieniona na Beetle. Co ciekawe, ani Fiat, ani Ford nie chciały objąć kontroli nad zakładami Volkswagena, w związku z czym spółka przeszła na rzecz skarbu państwa. Główna część logo nie uległa zmianie, jednak z wiadomych przyczyn - stare logo zbytnio kojarzyło się ze swastyką - jego otoczka została usunięta.
W 2000 roku logotyp nabrał niebiesko-srebrnych barw, co dało mu nowe życie i pozwoliło zaprezentować spółkę w nowym, bardziej nowoczesnym świetle.
Xerox
Ponad 100 lat temu powstała firma Haloid Company. Przełomowym dla niej momentem był rok 1938, gdy Chester Carlson wynalazł kserografię, stanowiącą podstawę dla późniejszych kopiarek i drukarek laserowych. Swoim wynalazkiem próbował zainteresować gigantów ówczesnego świata biznesu, jak IBM, GE, RCA, jednak nikt nie chciał zainwestować w ten projekt. Z wyjątkiem właśnie firmy Haloid, która zajmowała się wówczas produkcją papieru fotograficznego.
Haloid Company w 1949 roku rozpoczęła produkcję pierwszej na świecie kserokopiarki - Xerox Model A. Sukces tej maszyny i kolejnych kserokopiarek był tak wielki, że wkrótce nastąpiła zmiana i z logo firmy (początkowo przemianowanej na Haloid Xerox) zniknęła całkowicie nazwa Haloid.
Logo pozostawało niemal bez zmian w latach 1961-2004. Największa zmiana nastąpiła jednak w 2008 roku, gdy do napisu Xerox dołączono piłkę ze srebrnym znakiem X. Według szefa firmy Anne M. Mulcahy ma ona symbolizować połączenie z klientami, partnerami biznesowymi, przemysłem i innowacjami.