Wreszcie będą nowe lotniska
Ten rok będzie przełomowy dla polskiego lotnictwa. Przed Euro 2012 ruszy port lotniczy w Modlinie. Jesienią wystartują pierwsze samoloty ze Świdnika pod Lublinem, czyli pierwszego polskiego lotniska zbudowanego od podstaw od zakończenia II wojny światowej - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
03.01.2012 | aktual.: 03.01.2012 09:56
Powstające w Świdniku lotnisko kosztować ma ok. 400 mln zł. Pierwsze samoloty przyjąć chce już w październiku. W sumie będzie w stanie obsłużyć rocznie nawet milion pasażerów. I choć część ekspertów lotniczych sugeruje, że Świdnik będzie miał kłopoty z wypracowaniem zysku, to rzecznik portu w "DGP" zapewnia, że lotnisko będzie rentowne, jeśli rocznie odleci z niego 300 tys. osób.
Tylu pasażerów ma skorzystać z nowego portu dla Lubelszczyzny już w 2013 roku. Jak ujawnia gazeta, trwają rozmowy nad siatką połączeń z tradycyjnymi i tanimi liniami lotniczymi.
Tymczasem jeszcze przed Euro 2012 ruszyć ma lotnisko w Modlinie pod Warszawą. Na początek ma pomóc Okęciu w obsłużeniu wzmożonego ruchu podczas największej imprezy sportowej w historii Polski. Docelowo Modlin, który powstaje kosztem 300 mln zł na byłym lotnisku wojskowym, ma być portem dla tanich linii lotniczych.
Rocznie będzie mógł obsłużyć 2 mln pasażerów, a już w 2013 roku chce ich przyjąć nawet 1,5 mln. Głównie podróżni przylecą do portu samolotami Ryanaira. Skusić ma także loty czarterowe mniejszymi niż na Okęciu opłatami lotniskowymi.
Po otwarciu portów w Świdniku i Modlinie w Polsce będziemy mieć w sumie 13 lotnisk pasażerskich. W planach jest jeszcze uruchomienie lotniska w Białymstoku. Według prognozy liczba pasażerów na polskich lotniskach zwiększyć ma się z obecnych 22 mln do niemal 64 mln w 2030 roku.
Wirtualna Polska / "Dziennik Gazeta Prawna"