Zakaz wstępu dla SUV-ów. Decyzja zarządcy parkingu wywołała burzę
Na jednym z największych krakowskich parkingów typu Park and Ride obniżono dopuszczalną wysokość pojazdów. W rezultacie na parking nie wjedzie teraz wiele popularnych modeli SUV-ów i kombivanów.
Parking P+R Górka Narodowa leży na północnym krańcu miasta, obok przystanków tramwajowych i autobusowych, które umożliwiają dojazd do centrum Krakowa. Obiekt ma dwa poziomy i 465 miejsc postojowych.
Jak pisze serwis krknews.pl od początku funkcjonowania parkingu ograniczenie wysokości wjeżdżających pojazdów wynosiło równo 2 metry. Sytuacja miała zmienić się niemal z dnia na dzień. Po zainstalowaniu bramek do pobierania opłat, zarządca parkingu obniżył jednocześnie dopuszczalną wysokość do 1,6 m.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?
Serwis podkreśla, że na liście aut, których właściciele nie zdołają teraz zaparkować, znajduje się m.in. Renault Kangoo, Volkswagen Caddy, czy niektóre wersje Toyoty RAV4.
"To oczywiste wykluczenie komunikacyjne. Skoro Kraków promuje transport zbiorowy i zachęca do przesiadek, to jak mamy to robić, skoro kierowcy nie są wpuszczani na parking?" – mówi, cytowany przez serwis Mateusz Szelowski.
Kraków wprowadza SCT
Kwestia działania miejskich parkingów może w przyszłości okazać się tym bardziej istotna, że miasto wprowadza od 1 stycznia 2026 r. Strefę Czystego Transportu. A to oznacza, że posiadacze starszych aut spoza Krakowa będą musieli zapłacić za wjazd do centrum stolicy Małopolski.
Do SCT wjadą samochody benzynowe spełniające normę Euro 4 lub wyprodukowane od 2005 r. oraz diesle z normą Euro 6 lub wyprodukowane od 2014 r. Kierowcy spoza Krakowa zapłacą za wjazd do SCT: 2,5 zł za godzinę w 2026 r., 5 zł dziennie, a abonament miesięczny wyniesie 100 zł. Mandat za bezprawny wjazd do SCT wyniesie do 500 zł.