Trwa ładowanie...

Zamiast truskawek koncentrat z czerwonych buraków

Smakosz "Czekolady mlecznej z nadzieniem śmietankowo-truskawkowym" dostał zamiast truskawek - aromat i koncentrat soku z czerwonych buraków. "Banany w galaretce oblane gorzką czekoladą" w rzeczywistości banany miały tylko w nazwie. "Czekolada nadziewana kawą i whisky" była bez kawy, a w "Biszkoptach z galaretką w prawdziwej czekoladzie poziomkowej" zamiast poziomek był sok jabłkowy i aromat.

Zamiast truskawek koncentrat z czerwonych burakówŹródło: Jupiterimages
d35bb14
d35bb14

Inspekcja handlowa zakwestionowała w kraju 13,3% skontrolowanych wyrobów czekoladowych. W woj. śląskim wyniki tych badań, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, są znacznie gorsze.

- Inspektorzy zakwestionowali pod względem jakości aż połowę partii wziętej do badań laboratoryjnych - informuje Katarzyna Kielar, rzeczniczka Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Katowicach.

Przede wszystkim zaniżona była ilość orzechów, nawet o połowę, od deklarowanej na opakowaniu. Najczęściej jednak przekraczany był dozwolony limit tłuszczów roślinnych, stanowiących zamienniki tłuszczu kakaowego. Innymi słowy zweryfikowano, że za mało jest czekolady w czekoladzie. Powinniśmy znaleźć w niej nie mniej niż 35% suchej masy kakaowej (miazgę kakaową, kakao, tłuszcz kakaowy) oraz cukry. Dla odróżnienia czekolada mleczna zawiera dodatkowo mleko lub produkty mleczne i już tylko nie mniej niż 25% suchej masy kakaowej. Wszystkie oszukane czekolady wyprodukowane zostały przez polskich przedsiębiorców.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina też o określonych terminach reklamacji nieświeżej czy przeterminowanej żywności: paczkowanej - w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawanej luzem - 3 dni od momentu zakupu. Towary kupione w promocji, a niezgodne z umową, również podlegają reklamacji.

d35bb14

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej.

Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.

d35bb14
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d35bb14