60 proc. internautów nie płaci abonamentu!

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród internautów Wirtualnej Polski, prawie 60 proc. użytkowników nie płaci abonamentu RTV, a ponad 1/4 nie zamierza go nigdy płacić. Co musiałoby skłonić czytelników do zapłacenia tej daniny? Na co skarżą się nasi użytkownicy?

Obraz
AFP/ALEXANDER MEMENOV

Na wysokość abonamentu narzeka jedynie 3 proc. naszych internautów. Obecnie wynosi on 199,80 zł (radio i telewizja) oraz 59,40 zł (samo radio). Od nowego roku stawki wzrastają - będą one wynosiły odpowiednio 201,4 zł oraz 61 zł w przypadku, gdy płacimy tylko za możliwość odbierania programów radiowych. Dla tej grupy respondentów obniżenie wysokości abonamentu spowodowałoby, że zaczną go płacić.

Sześć proc. osób biorących udział w naszej ankiecie stwierdziło, że zapłaci, jeśli oferta programowa TVP będzie lepsza.

Według prof. dr hab. Stanisława Mocka, rektora Collegium Civitas i profesora w Instytucie Studiów Politycznych PAN, jednym z rozwiązań może być podzielenie oferty programowej na kanały tematyczne. Wówczas kanały dla masowego odbiorcy zarabiałyby na kanały bardziej ambitne.

11 proc. internautów skarży się na nadmiar reklam w telewizji publicznej. O ile filmy nie są przerywane blokami reklamowymi, jak ma to miejsce w przypadku większości stacji komercyjnych, o tyle programy rozrywkowe często są dzielone. Między tymi częściami można bez problemu wcisnąć blok reklamowy. Razi też długość reklam, w sam raz na zaparzenie herbaty, odgrzanie posiłku i skorzystanie z toalety.

Spośród naszych ankietowanych aż 12 proc. płaciłoby abonament, gdyby telewizja zaczęła w końcu wykonywać swoją misję.

Jak wynika z przyjętych w 2005 roku zasad realizowania przez Telewizję Polską misji publicznej, polityka polityka programowa TVP S.A. opiera się na postanowieniach Ustawy o radiofonii i telewizji oraz ocenach i oczekiwaniach widzów, realizując jednocześnie pełny zakres zadań wynikających z szeroko pojętego interesu publicznego. Jak czytamy na stronie internetowej TVP, "Telewizja Polska realizuje zadania ogólnokrajowego nadawcy publicznego, relacjonuje najważniejsze wydarzenia społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne, religijne i - co ważne - sportowe, tak w kraju, jak i za granicą".

Zdaniem Stanisława Mocka w Polsce mamy dużą niejasność słowa "misja" w odniesieniu do publicznej telewizji. Czy to jest coś, co ma służyć masowemu odbiorcy, czy też jakiejś elicie w przypadku programów kultury wyższego rzędu? Jego zdaniem bazowanie na masowym odbiorcy różni się od bazowania na odbiorcy ambitnym. Bardzo trudne jest wypośrodkowanie między obiema grupami odbiorców.

Aż 18 proc. internautów żyje bez radia czy telewizora, w związku z czym na chwilę obecną nie płacą abonamentu. Od kilku lat trwają prace nad zmodyfikowaniem modelu finansowania mediów publicznych. Wszystko wskazuje, że za dwa lata (tak wynika z wypowiedzi premiera, ministrów kultury oraz cyfryzacji, szefa KRRiT i TVP) wprowadzona zostanie opłata audiowizualna - niższa od abonamentu, ale bardziej powszechna i łatwiejsza do wyegzekwowania. Abonament może więc niedługo stać się przeżytkiem.

Zamiast abonamentu możemy mieć inną opłatę. Takie rozwiązanie rozważa Szwecja - wprowadzenie nowego podatku w miejsce opłaty. Można też pójść drogą Niemiec. Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie gospodarstwa domowe będą musiały uiszczać opłatę abonamentową, nawet jeśli nie ma w nich ani telewizora, ani radia, ani komputera. Na Słowacji natomiast opłatę abonamentową połączono z rachunkiem za elektryczność. W ten sposób wszystkie gospodarstwa domowe, płacąc za prąd, uiszczają od razu abonament.

Co ciekawe, abonament regularnie płaci aż (tylko?) 24 proc. ankietowanych. Takie podejście jest bardzo chwalebne. Wiadomo, że w myśl obowiązujących przepisów każde gospodarstwo domowe, gdzie mamy telewizor i/lub radio, musi opłacać abonament RTV. Również dzięki tym pieniądzom Telewizja Polska jeszcze funkcjonuje. Aczkolwiek z roku na rok stanowią one coraz mniejszą część dochodów TVP. W 2011 roku wpływy z tego tytułu wyniosły zaledwie 205,4 mln zł i pokryły tylko 12,6 proc. kosztów działalności TVP.

Najwięcej osób stwierdziło jednak, że nigdy nie zapłaci abonamentu. To aż 26 proc. naszych użytkowników.

Zbyt wysoka cena, niewykonywanie swojej misji, kiepska oferta programowa czy nadmiar reklam. To są główne argumenty, które przemawiają za tym, żeby abonamentu na dzień dzisiejszy nie płacić. Jest to jednak łamanie prawa. Kto zwycięży w tej walce widzów z aparatem państwowym?

W ankiecie Wirtualnej Polski wzięło udział ponad 34 tys. internautów.

Obraz
© (fot. Wirtualna Polska)
Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord